סגור
מטה חברת כרטיסי האשראי MAX
מטה חברת כרטיסי האשראי MAX (צילום: אוראל כהן)

MAX: הריבית ללקוחות פרטיים קפצה לראשונה מעל 10%

לפי הדו"ח של חברת כרטיסי האשראי, הריבית בדצמבר עבור ההלוואות למגזר הפרטי קפצה ל-10.1%; הכנסות MAX ברבעון הרביעי זינקו ב-30%, והיא עברה לרווח של 65 מיליון שקל

הזינוק בריבית מייקר באופן ממשי את ההלוואות בכרטיסי אשראי. לפי הדו"ח הכספי של חברת כרטיסי האשראי MAX ל-2022, הריבית בחודש דצמבר עבור ההלוואות למגזר הפרטי קפצה לכדי 10.1%. מדובר בפעם הראשונה בה הריבית ללקוחות פרטיים ב-MAX מגיעה לשיעור דו-ספרתי, לאחר שבחודש ספטמבר, החודש האחרון בו דיווחה החברה, היא עמדה על 9.7%. הריבית הממוצעת לצרכנים לכל אורך הרבעון הרביעי אף הייתה גבוהה יותר והסתכמה ב-10.2%, לעומת 9% ברבעון המקביל ו-8.1% ברבעון שקדם לו.
בשבוע שעבר העלה בנק ישראל את הריבית בפעם השמינית ברציפות, מ-3.75% ל-4.25%. בכך השלים בנק ישראל העלאת ריבית של 4.15% בתוך פחות משנה. חברות כרטיסי האשראי הן בעלות מסגרות אשראי בעצמן בבנקים שמשמשות את החברות לחלק אשראי ללקוחותיהן. עליית הריבית מגדילה את עלות המסגרות עבור חברות כרטיסי האשראי, שבתורן מייקרות את האשראי עבור הלקוחות שלהן.
מבחינה היסטורית תיק האשראי הצרכני של MAX הוא הגדול מבין חברות כרטיסי האשראי, ועמד בסוף שנת 2022 על כ-8.5 מיליארד שקל, עלייה של 34% לעומת היקף התיק בתחילת 2022 – 6.3 מיליארד שקל. על רקע העלייה בריבית והצמיחה, ההכנסות מריבית הסתכמו ב-694 מיליון שקל אשתקד, זינוק של 57% לעומת ההכנסות ב-2021. ב-MAX מסבירים את העלייה באשראי לקוחות, בין היתר, בצמיחה בהלוואות למימון רכבים חדשים ומשומשים.
כדי שלא לפגוע באופן מהותי מדי בצמיחה בתיק ההלוואות, MAX סופגת חלק מהריבית. שיעור המרווח של מקס ירד לכדי 5.45% בסוף 2022 לעומת 5.6%, כלומר 0.15% בלבד מהעלאת הריבית במשק נספגה בהלוואות של MAX.
העלייה בריבית הביאה גם לעלייה בהלוואות הנחשבות פגומות בחברת כרטיסי האשראי. בסוף 2022 היקף ההלוואות המוגדרות כפגומות הסתכם ב-55 מיליון שקל, לעומת 45 מיליון שקל באותה תקופה אשתקד. ההוצאות בגין סיכוני אשראי קפצו לכדי 77 מיליון שקל אשתקד, לעומת 50 מיליון שקל ב-2021.
MAX, לאומי קארד לשעבר, הופרדה מבנק לאומי לפני ארבע שנים, ובקרוב אמורה להיות מושלמת העסקה שבמסגרתה תרכוש אותה כלל החזקות. מאז הפרידה מבנק לאומי, MAX פועלת להגדיל את כמות כרטיסי האשראי באופן עצמאי מחוץ לבנק. מספר הכרטיסים החוץ-בנקאיים הגיע בסוף 2022 ל-1.14 מיליון, עלייה של 24% לעומת סוף שנת 2021. כמות כרטיסי האשראי הפעילים עמדה בסוף שנת 2022 על כ-2.7 מיליון, צמיחה של 11% לעומת סוף שנת 2021.
ההכנסות מכרטיסי אשראי הסתכמו ב-1.27 מיליארד שקל ב-2022, עלייה של 25% לעומת הכנסות בהיקף של 1.04 מיליארד שקל ב-2021. הכנסות אלו כוללות עמלות מנפיק, עמלות שירות בגין פעילות מחזיקי כרטיס ועמלות מעסקאות חו"ל וכן עמלות סליקה והכנסות אחרות מבתי עסק בניכוי עמלות למנפיקים אחרים. הצמיחה ניכרת במחזורי כרטיסי האשראי שעלו בשנת 2022 ב-18.3% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד וביתרת תיק האשראי, שגדלה ב-37% מול יתרת התיק בסוף שנת 2021.
בשורה העליונה הכנסות החברה ברבעון הרביעי גדלו בכ-30% בהשוואה לרבעון המקביל בשנה שעברה, ועמדו על כ-489 מיליון שקל. ההכנסות השנתיות הסתכמו ב-1.82 מיליארד שקל, עלייה של 30% לעומת ההכנסות ב-2021 שהסתכמו ב-1.41 מיליארד שקל.
בשורה התחתונה הרווח הנקי של החברה לרבעון הרביעי של שנת 2022 עמד על 65 מיליון שקל, לעומת הפסד של 17 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח הנקי ב-2022 הסתכם ב-248 מיליון שקל, עלייה של יותר מ-100% לעומת הרווח ב-2021, שהסתכם ב-118 מיליון שקל.
חברות כרטיסי האשראי אינן כלולות בחוק שכר הבכירים בתאגידים פיננסיים, אשר מגביל את שכר הבכירים בבנקים ובחברות ביטוח לכדי 2.5 מיליון שקל. בתוך כך עלות שכרו של רון פאינרו, מנכ"ל MAX, הסתכמה ב-4.56 מיליון שקל, כולל מענק של 1.47 מיליון שקל. עלות שכרו ירון בלוך, יו"ר הדירקטוריון, הסתכמה ב-4 מיליון שקל.