סגור
אתר הבית של סוכנות יו-וסט Uvest
אתר הבית של סוכנות Uvest. הבטיחה "הלוואות חכמות" ללקוחות מוגבלים (צילום מסך: Uvest)

בלעדי
כך הצליחה מיטב גמל למנוע שידור חוזר של פרשת חברת סלייס

רשות שוק ההון בודקת חשד כי סוכן ביטוח השכיר את רישיון הסוכן שלו לסוכנות Uvest, שהבטיחה מתן הלוואות ללקוחות מוגבלים. התנאי: ניוד כספי הפנסיה וההשתלמות למיטב, שחשדה כי מדובר בהונאה והתלוננה   

כבר כמעט שבוע שבחברת Uvest מהרצליה לא עונים לטלפונים של לקוחות. גם שליחת מייל למשרדים נתקלת בהודעת תגובה כי תיבת הדואר האלקטרוני אינה מחוברת. Uvest הבטיחה ללקוחות לספק להם "הלוואות חכמות" תמורת העברת קרן הפנסיה שלהם לבית ההשקעות מיטב, בתהליך שדומה לדרך שבה חברות גייסו לקוחות עבור סלייס שכספם נעלם בקרנות לא ידועות בארה"ב.
Uvest הציגה את עצמה ללקוחות בטלפון כחברת ניהול ביטוח ופיננסים מהרצליה, אף שבאתר שלה כתובתה היא בפתח תקווה. ניתוק הטלפון ודרכי ההתקשרות איתה הגיעו אחרי שנציג חברת הגמל של מיטב התלונן נגדה ונגד סוכן הביטוח ליעם שחם בפני רשות שוק ההון — הרגולטור בענף הפנסיה והביטוח. כעת הרשות בודקת האם שחם, אף הוא מהרצליה, השכיר ל־Uvest את רישיון סוכן הביטוח כדי שהחברה תחפש אחרי לקוחות עם דירוג אשראי שלילי, שבקשתם לקבל הלוואה בבנק סורבה. לאותם לקוחות הובטח לקבל הלוואה בתמורה להעברת הפנסיה שלהם למיטב.
התלונה של מיטב בפני הרשות נעשתה לאחר שאחראים על מתן הלוואות בחברה הבחינו כי לאחרונה נרשם זינוק בבקשות להעברה שהגיעו מהסוכנות של שחם, כאשר ברובן הגיעה הבקשה עם בקשה צמודה לקבלת הלוואה. העלייה החדה בבקשות הצביעה על כך שמדובר בעבודה דרך מוקד חיצוני תוך השכרת רישיון הסוכן.

"אנחנו עובדים עם מיטב"

בשיחת שירות שהתקיימה בשבוע שעבר והגיעה לידי כלכליסט הציעה נציגה של Uvest ללקוחה הלוואה כנגד הפנסיה, כשלדבריה "אנחנו עובדים עם מיטב דש ונותנים הלוואות כנגד הפנסיה. יש אפשרות גם לתת הלוואה נגד קרן השתלמות. אנחנו עובדים עם מיטב באופן ישיר וההלוואה ניתנת ממיטב".
כאשר הלקוחה התעניינה לגבי התהליך עצמו הסבירה הנציגה כי "אנחנו מזמינים מסלקה ובודקים את האפשרויות שיש לך לקבל הלוואה. את תצטרכי לנייד את הכספים למיטב, אני לא כל כך יודעת להגיד לך לאיזה מסלול תגיעי, כי אני מתעסקת יותר במסלקות. יש לנו אפשרות להוציא מהמסלקה הפנסיונית לפי תעודת זהות והשם. התהליך הוא ללא התחייבות ועלות. אם את לא פורעת את ההלוואה, אנחנו משתמשים בפנסיה על מנת לפרוע".
הנציגה הוסיפה כי "מטרת החברה היא לתת הלוואות לאנשים עם BDI שלילי. כשאנחנו רואים שהכל תקין אנחנו מסתמכים על הפנסיה שלך כעירבון להלוואה. במידה שאת לא פורעת את ההלוואה, הפנסיה שלך משמשת עירבון".
הלוואה מקרן הפנסיה היא הליך תקין לחלוטין. נכון לתחילת השנה 2.2 מיליארד שקל ניתנו כהלוואות דרך קרנות הפנסיה ללווים שונים. אולם ההליך שבו נוקטת Uvest הוא בעייתי אם מדובר בניצול של אנשים חלשים שאינם דוברי השפה, או מתן לא בהסתמך על הבטחות שווא תוך לקיחת עמלת טרחה של אלפי שקלים על פתיחת תיק והעברת לקוח.
יותר מכך, שיתוף הפעולה בין חברות שמשווקות הלוואות לבין סוכני ביטוח הוכיח את עצמו כהרסני כלפי לקוחות וכלפי חברות. אותו שיתוף פעולה הביא להיעלמותם של 800 מיליון שקל בחברת הגמל סלייס שקרסה. חברות פיננסים ואשראי גייסו לקוחות לסלייס לאחר שהבטיחו הלוואה ללא ריבית, או בריבית נמוכה של 1% לעשור, תמורת העברת כספי החיסכון לטווח אורך שלהם לסלייס. בין השנים 2022 ל־2024, ריבית הפריים במשק עלתה משיעור של 1.6% לשיעור של 6%. כך האפשרות ללוות הון בריבית נמוכה מאוד הפכה לאטרקטיבית.
לאחר הסכמת המלווים להעביר את כספם לסלייס הועברו לסוכני ביטוח ששיתפו פעולה עם החברות תמורת עמלה והיו אחראים על מעבר הלקוחות, מאחר שהחברה המגייסת לא יכולה להעביר את כספי הלקוח לסלייס בעצמה. לאחר העברת הכספים לסלייס, העבירה החברה המגייסת את הכספים לקרן חוץ ומשם הכספים נעלמו. כלומר, אם סוכני ביטוח היו נאמנים ללקוח ובודקים את המשך התהליך, מאות מיליוני השקלים לא היו נעלמים ולקוחות סלייס לא היו נותרים ללא חסכונות. במיטב חששו מגורל דומה ללקוחות ולכן בחרו להתלונן לרשות.

"החלטת מיטב היא אפליה"

ליעם שחם אמר אתמול לכלכליסט כי גילה "שמיטב מעניקים הלוואות ללא חיתום (ללא בדיקה של כושר החזר, א"ע) ולכן ביקשתי להפנות אליהם לקוחות מסורבי הלוואה. העברתי למיטב 300 לקוחות, אבל הם בחרו לפתע לא לתת שירות, לא לי ולא ללקוחות. מה אשם הלקוח אם יש לך עניין איתי? ההחלטה של מיטב היא אפליה של מאות לקוחות שלא מקבלים שירות. במיטב לא עונים לי לטלפון ואף נסעתי עד למשרדי החברה אך לא הסכימו להיפגש איתי".
מיטב הכחישה את דבריו של שחם ומסרה בתגובה: "במסגרת תהליכי בקרה שוטפים של מחלקת ניהול סיכונים במיטב גמל ופנסיה, עלה חשד ביחס לאופן מילוי מסמכי הנמקה של סוכן ביטוח בודד בקרנות פנסיה וקופות גמל מסורתיות. הממצאים הועברו באותו היום למחלקת אכיפה ברשות שוק ההון ביטוח וחסכון. מיטב הפסיקה את העבודה עם הסוכן. הפעולות שבהן נקטה מיטב ממחישות את אפקטיביות הבקרה בבית ההשקעות ואת השמירה הנאותה על כספי החוסכים".
לא היה ניתן להשיג את תגובתם של נציגי חברת Uvest.
מרשות שוק ההון נמסר כי "אנחנו לא מתייחסים להליכים פרטניים".