הכנסות ישראייר נחלשו ברבעון השני בשל ירידה בפעילות התיירות בארץ
הכנסות ישראייר נחלשו ברבעון השני בשל ירידה בפעילות התיירות בארץ
חברת התעופה סיכמה את הרבעון עם הכנסות של 89 מיליון דולר, בעיקר בשל צניחה כמעט מוחלטת בפעילות החברה הבת דיזנהאוז, שעוסקת בתיירות נכנסת; הרווח הנקי צמח ב-44% ל-7 מיליון דולר, ברקע התייעלות ועלייה במכירת מוצרים נלווים לטיסות
ישראייר סיכמה את הרבעון השני של 2024 עם היחלשות בשורת ההכנסות, בשל ירידה בפעילות החברות הבנות בתחום התיירות הנכנסת בעקבות המלחמה.
ההכנסות נחלשו ב-14% ביחס לרבעון המקביל והסתכמו ב-89 מיליון דולר. למרות זאת, הרווח הנקי צמח ב-44% ל-7 מיליון דולר.
את העלייה ברווח הובילה פעילות התעופה, שהציגה ברבעון שיפור בכלל הפרמטרים התפעוליים שלה, הודות להתייעלות בניצולת המטוסים בהפעלה עצמית ועלייה משמעותית של מכירת מוצרים נלווים לנוסעים.
ברקע השיבושים התכופים והנשנים בפעילות חברות תעופה זרות בישראל בשל המלחמה, נתח השוק הממוצע של ישראייר בנתב"ג גדל ל-8% ברבעון השני וביולי האחרון עמד על 9.3% וזאת לעומת נתח של 5.3% ביולי שעבר. מצב זה הפך את ישראייר לחברה השנייה הפעילה ביותר בנתב"ג אחרי אל על, שהנתח שלה בנתב"ג בחודש יולי עמד על 37%.
במהלך הרבעון הטיסה ישראייר 308 אלף נוסעים, כמות כפולה מהתקופה המקבילה אשתקד. מספר זה משקף תחזית להטסה של כ-1.3 מיליון נוסעים עד סוף 2024 – כ-100 אלף נוסעים מעל התחזיות של החברה.
ברבעון השני עלה היצע הטיסות של ישראייר ב-12% לעומת הרבעון המקביל, על אף שהיא הפעילה שמונה מטוסים לעומת תשעה בתקופה המקבילה ולמרות שבין 20% ל-30% מטייסיה מגויסים לשירות מילואים.
שיעור התפוסה במטוסי החברה עלה ברבעון ל-83% לעומת שיעור 77% ברבעון המקביל. כיום ישראייר מפעילה 12 מטוסים, בהפעלה עצמית וב"חכירה רטובה" שבמסגרתה קווים שהיא טסה אליהם מופעלים בידי חברות וצוותים זרים.
הפעילות המוגברת של ישראייר קיזזה את ההפסדים החדים בפעילות הקבוצה בתחום התיירות, שאת רובם מובילה חברת התיירות הנכנסת דיזנהאוז. מתחילת המלחמה פעילותה של דיזנהאוז צנחה דרמטית, רוב עובדיה הוצאו לחל"ת ולדברי מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס, היא פועלת כיום במתכונת חירום ובתפוקה שבין 2% ל-5% מהתפוקה שלה בשגרה.
בשיחה עם כלכליסט אמר סירקיס כי ישראייר הצליחה להציג ביצועים טובים בפעילותה חרף הגיוס הנרחב של טייסים למילואים ואף שפרמיות הביטוח של מטוסים וצוותים זרים המפעילים קווים בחכירה רטובה התייקרו בשל המלחמה.
לדבריו "למזלנו הרב יש לנו יכולת עודפת וגמישות רבה כך שלמרות כל אלה הגדלנו ב-12% את קצב הטיסות שלנו ובאופן שהשפיע בצורה חיובית על שורת הרווח, הרבה בזכות הטמעת טכנולוגיות חדשות שהשקענו בהן בשנים האחרונות ואפשרו לנו לעשות את קפיצת המדרגה הזאת ולשפר את הרווח הגולמי".
הכנסות ישראייר ממכירת מוצרים נלווים לטיסה הסתכמו בשיא של 7 מיליון דולר - כמעט כפול לעומת הרבעון המקביל והיקף שמהווה 9% מההכנסות בפעילותה הבינלאומית.
נוסף על אלה, ישראייר אמורה לקבל מהמדינה מענק חד פעמי של 2.5 מיליון דולר באופן שאמור לממן את תפעול מערכת ההגנה על מטוסיה מסוג "מגן רקיע" וזאת מתוקף הסכם שחתמה עליו באחרונה עם משרד האוצר.
מדובר במערכת שאמורה להגן על מטוסיה מירי של טילי כתף ועד כה המדינה שילמה לה על עלויות התפעול שלה מדי שנה. עם קבלת המענק, המדינה תפסיק את העברת התשלומים השנתיים אלה בקשר למערכת זו.
בין האוצר לישראייר מתקיים בימים אלה משא ומתן לקראת מענק חד פעמי נוסף, בהיקף של 16-12 מיליון דולר שבתמורתו החברה תגדיל את השתתפותה בהוצאות הביטחון בטיסותיה.
לפי המנכ"ל סירקיס "לא חלו התייקרויות בטיסות שלנו באופן שחורג ממחירי הטיסות הממוצעים לעונה. במקרים שבהם נוסעים מזמינים טיסות ברגע האחרון, הם משלמים בין 20% ל-30% יותר".