סגור
איציק אברכהן
יו"ר שופרסל איציק אברכהן. הקבוצה מסיימת רבעון עם קיפאון במכירות ועלייה בהוצאות (אלעד גרשגורן)

קיפאון במכירות ושחיקה חדה ברווחיות - שופרסל עוברת להפסד רבעוני

הקבוצה רשמה ברבעון השלישי הפסד נקי של 96 מיליון שקל - שיעור הרווחיות התפעולית נחתך ל-3%, מול 4.9% ברבעון המקביל ב-2021; מכירות החנויות הזהות ירדו ב-2%, לצד נסיגה של 2.4% במכירות למ"ר; ברשת המזון לבדה נרשם הפסד תפעולי רבעוני של 42 מיליון שקל

קפאון במכירות, שחיקת הרווחיות הגולמית והתפעולית ומעבר להפסד נקי של 96 מיליון שקל - כך סיכום הרבעון השלישי של שופרסל.
פתיחת סניפים חדשות סייעה לקבוצה להציג עלייה שולית של 0.4% במכירות זרוע המזון ל-3.53 מיליארד שקל. מכירות הקבוצה הכוללות גם את רשת הפארם בי, נכסי נדל״ן וכרטיסי אשראי, שמרו על קפאון עם מכירות של 3.8 מיליארד שקל. מכירות החנויות הזהות (שפעלו גם ברבעון המקביל בשנה שעברה) ירדו ב-2%, לצד נסיגה של 2.4% במכירות למ"ר.
הירידה במכירות באה לידי ביטוי בקפאון בשורת הרווח הגולמי שנותר על 1.02 מיליארד שקל ושיעורו נשחק במעט ל-26.9% לעומת 27% מהמכירות ברבעון המקביל אשתקד.
עלייה של 8.3% בהוצאות מכירה, שיווק, הנהלה וכלליות גררה עלייה בשיעור ההוצאה התפעולית מהמכירות, לרמה של 23.9% לעומת 22.1% ברבעון המקביל ב-2021. נתונים אלה הובילו לצמצום חד ברווחיות התפעולית לרמה של 3%, בהשוואה לשיעור רווחיות תפעולית של 4.9% בתקופה המקבילה.
ברשת המזון התכווצה הרווחיות התפעולית ל-1.6% לעומת 3.7% ברבעון המקביל אשתקד. בתוספת הוצאות תכנית ההתייעלות בגובה 170 מיליון שקל, עברה החברה להפסד תפעולי בגובה 42 מיליון שקל. ההרעה בביצועים באה לידי ביטוי גם ברשת הפארם בי, שרשמה ירידה של 1.8% במכירות ל-266 מיליון שקל, כשהמכירות בחנויות הזהות ירדו ב-1.4% והמכירות למ״ר התכווצו ב-5.3%.
דוחות שופרסל מתפרסמים כשבועיים לאחר שדירקטוריון החברה אישר תוכנית התייעלות בהיקף של 200 מיליון שקל, במטרה להתמודד עם התחרות העתידית ולשפר את התוצאות הכספיות של החברה - בשופרסל נערכים במסגרת תוכנית זו לעלייה בהוצאות התפעוליות ולהתייקרויות הצפויות בתשומות החברה.
התכנית כוללת שלושה מרכיבים מרכזיים: פיטורים של 120 העובדים במטה שופרסל, לצד סיום העסקת 60 יועצים חיצוניים. צמצום זה אמור להניב לחברה חיסכון של 60 מיליון שקל ב-2023; החלק השני נוגע לצמצום הוצאות תפעוליות שצפוי להניב חיסכון של 90 מיליון שקל בשנה הבאה; החלק השלישי נוגע לסגירת 33 אתרי פעילות, בכלל זה 8 חנויות המשמשות לשילוח הזמנות אונליין שיוסטו למרכזי השילוח האוטומטיים, סגירת 14 סניפי שופרסל ו-11 סניפים של רשת Be. צעד זה צפוי להביא לחיסכון של 100 מיליון שקל ב-2023.
תכנית ההתייעלות אושרה חודש בלבד אחרי ששופרסל אישרה תכנית תגמול נדיבה במיוחד, הכוללת אופציות בהיקף של 10 מיליון שקל ליו"ר איציק אברכהן וחלוקת אופציות בהיקף של 25 מיליון שקל ל- 14 חברי הנהלה.