בלעדירדיס בדרך לנאסד"ק לפי שווי של 5-4 מיליארד דולר
בלעדי
רדיס בדרך לנאסד"ק לפי שווי של 5-4 מיליארד דולר
מפתחת בסיס הנתונים המהיר מתכננת את ההנפקה למאי 2022, לפי שווי שהוא יותר מכפול מזה שלפיו ערכה את סבב הגיוס האחרון באפריל — 2 מיליארד דולר. אם ההנפקה תצא לפועל כמתוכנן, רדיס, שמה הנוכחי של רדיס לאבס, תכפיל את השווי שלה עד פי 5 בתוך פחות משלוש שנים
הנפקת ענק ישראלית נוספת בדרך לוול סטריט. רדיס (Redis), שמה הנוכחי של רדיס לאבס (Redis Labs) נערכת להנפקה בנאסד"ק בחודש מאי 2022. כך נודע ל"כלכליסט".
החברה מכוונת לשווי של 5-4 מיליארד דולר בהנפקה, והיא כבר בחרה בנקי השקעות שיובילו את התהליך. השווי שאליו מכוונת רדיס, שמפתחת בסיס נתונים מהיר ושמנוהלת על ידי עופר בנגל, הוא יותר מכפול מזה שלפיו ערכה את סבב הגיוס האחרון שלה באפריל האחרון שבו גייסה 110 מיליון דולר - לפי שווי של 2 מיליארד דולר לפני הכסף ושל 2.1 מיליארד דולר לאחריו.
באותה העת, קרנות הענק סופטנבק, טייגר גלובל ו־TVC רכשו מניות ב־200 מיליון דולר מבעלי מניות קיימים בעסקת סקנדרי. 7 חודשים קודם לכן, באוגוסט 2020, רדיס גייסה 100 מיליון דולר, בהובלת הקרנות ביין קפיטל ו־TCV, לפי שווי של מיליארד דולר בלבד. המשמעות: רדיס שואפת להכפיל את שוויה עד פי 5 בתוך פחות משלוש שנים.
עם רוח גבית מהקורונה
במסגת הגיוס האחרון רדיס חשפה מעט מהתוצאות שלה, שקיבלו רוח גבית מהקורונה שדחפה לטרנספורמציה דיגיטלית נרחבת. לפי החברה, היא רשמה צמיחה הממוצעת של 54% בהכנסות שלה (CAGR) בכל אחת מ־3 השנים האחרונות ושב־2021 עברה לקצב הכנסות שנתי של 100 מיליון דולר; שיש לה יותר מ־8,000 לקוחות משלמים - 30% מהם מחברות פורצ'ן 100 - ובהם גם ענקית השילוח הבינלאומית פדקס (Fedex), ענקית הסטרימינג נטפליקס וחברת האופנה גאפ; ושיש לה שותפות אסטרטגית עם מיקרוסופט. המכירות בצפון אמריקה מהוות 75% מהכנסות רדיס, 15% מהמכירות באסיה, בעיקר הודו, ו־8% באירופה ובמזרח התיכון.
רדיס הוקמה ב־2011 על ידי המנכ"ל בנגל וסמנכ"ל הטכנולוגיות (CTO) יפתח שולמן, שהכירו במסגרת עבודה משותפת בחברת קרשצ'נדו נטוורקס, שבנגל היה חבר בדירקטוריון שלה. רדיס מפתחת בסיס נתונים מהיר. כלומר, תוכנה שמנהלת בצורה המיטבית את הדאטה עבור אפליקציות שונות, ובכך מאפשרת להן לפעול בצורה המהירה והטובה ביותר — פיצ'ר חשוב בעולם שבו יותר ויותר רכישות עוברות לאונליין, מה שמקנה חשיבות יתרה לחוויית המשתמש, שמבוססת, בין היתר, על מהירות. החברה מתבססת על קוד פתוח בשם רדיס, שנוצר ב־2009. מאז הקמתה גייסה רדיס 347 מיליון דולר. בנוסף לגלובל טייגר, TVC וסופטנבק, על המשקיעים הבולטים בחברה נמנים גם הקרנות ויולה, פרנסיסקו פרטנרס ודל טכנולוגיות. ובסמוך לגיוסים היא הצהירה כי תשיקע את תמורת הגיוסים במו"פ כדי להשיג יתרון תחרותי מול פלטפורמות ניהול נתונים אחרות, וכן מול פעילויות הענן של ענקיות הטכנולוגיה כמו AWS של אמזון, אז'ור של מיקורוספט וגוגל קלאוד של אלפבית, החברה־האם של גוגל.
"לא רצינו לדלל משקיעים"
כיום רדיס מעסיקה 700 עובדים ברחבי העולם, 250 מהם בישראל. מדובר על מספר כולל שגבוה ב־250 עובדים ממספר העובדים שהעסיקה החברה בזמן הגיוס האחרון. מטה החברה ממוקם במאונטיין וויו, קליפורניה, ויש לה משרדים גם בתל אביב, לודנון, הודו וטקסס. בעת הגיוס האחרון באפריל, אמר בנגל ל"כלכליסט" ש"קיבלנו הצעות להתמזג עם ספאק (חברת ארנק, מעין שלד בורסאי, ג"ח) וכן הצעות להנפיק את החברה. אבל זה עדיין מוקדם לנו ולכן בחרנו לגייס את הכסף הזה. נחכה קצת עם ההנפקה, יש לנו מספיק כסף. עבור המשקיעים שהשקיעו בנו, 110 מיליון דולר זה לא סכום משמעותי, ומכיוון שלא רצינו לדלל אותם, החלטנו שזהו סכום מספק".
שנת 2021 שברה את כל שיאי ההנפקות בוול סטריט. בשתי הבורסות האמריקאית הגדולות, נאסד"ק ו־NYSE, הונפקו לראשונה (IPO) יותר מ־920 חברות, ובכך שברו את השיא של 1996 אז הונפקו 845 חברות. החברות שהונפקו השנה גייסו יותר מ־300 מיליארד דולר — כ־80% יותר מהגיוסים בכל 2020, שבעצמה היתה שנת שיא. במסגרת הגל הזה, חברות ישראליות גדולות ולא מעטות הגיעו לוול סטריט.
מניעת הונאות במסחר
חברה נוספת שבוחנת הנפקה בימים אלו במועד דומה לזה של רדיס, כך לפי פרסומים בתקשורת הבינלאומית, היא חברת פורטר (Forter), שעוסקת בפיתוח טכנולוגיה למניעת הונאות במסחר מקוון. החברה שואפת להנפיק לפי שווי דומה לזה של רדיס, 5 מיליארד דולר.
פורטר ביצעה גם היא גיוס לפני חצי שנה של 300 מיליון דולר לפי שווי חברה של 3 מיליארד דולר. את הגיוס הובילה טייגר גלובל, שהשקיעה גם ברדיס. לפני שנה, בנובמבר 2020, פורטר גייסה 125 מיליון דולר לפי שווי של 1.25 מיליארד דולר. החברה מעסיקה 300 עובדים, 200 מהם בישראל, והמטרה שלה היא להכפיל את מספר העובדים בארץ בשנה הקרובה.
הצניחה של ריסקיפייד
אחת המתחרות של פורטר היא חברה ישראלית אחרת שכבר הפכה לחברה ציבורית — ריסקיפייד (Riskified), שהונפקה באוגוסט האחרון לפי שווי של 3.3 מיליארד דולר. מאז המניה שלה צנחה ב־70%, כך ששווי השוק הנוכחי שלה הוא 1.3 מיליארד דולר. במאי האחרון, בעת שביצעה את הגיוס האחרון לפני ההנפקה, ריסקיפייד דיווחה שחצתה את קצב ההכנסות השנתי (ARR) של 100 מיליון דולר ואף רמזה שהקצב קרוב ל־200 מיליון דולר. גם פורטר דיווחה בשבוע שעבר שחצתה את הרף של 100 מיליון דולר ב־ARR, ורמזה גם היא שהקצב מתקרב ל־200 מיליון דולר.
במאי מסרה פורטר שהטכנולוגיה שלה מגינה על עסקאות של 250 מיליארד דולר בכל שנה. על הלקוחות הבולטים שלה נמנות ענקית האונליין אסוס, רשת העשה זאת בעצמך הום דיפו, רשת האופנה נורסטרם, חברת התיירות פרייסליין, וענקיות האופנה ראלף לורן וקלווין קליין.
הירידות המסתמנות בשווקים בימים אלו, וכן הדיבורים על העלאת ריבית נוכח האינפלציה, עשויים להקשות על החברות הישראליות שמתכננות להנפיק באמצע שנת 2022.