סגור

קרן אלומה: "התנאים החדשים שהציבה אגד לא מקובלים עלינו"

ל"כלכליסט" נודע כי באגד החליטו לדרוש 15% מסכום ההצעה בתוך שבועיים וחצי כ"דמי רצינות". אורי יוגב, יו"ר אלומה: "שום גורם לא יכול לעמוד בלוח זמנים כזה. נמשיך במו"מ עם אגד". קרן קיסטון, שהגיעה שנייה, תצטרך להחליט אם לקבל את התנאים

סערה במכרז על אגד: יומיים אחרי ההודעה הרשמית של אגד כי קבוצת מגדל, קרסו ואלומה בדרך לזכות במכרז, קרן התשתיות אלומה הודיעה היום כי שינויים שעשתה אגד בתנאי העסקה אינם מאפשרים לה להשלים את התהליך.
הקרן ציינה בדיווח קצר לבורסה כי "במסגרת הודעה שנמסרה לה בכתב מאגד נכללו מספר תנאים המהווים שינוי ממתווה עסקת הרכישה. הקרן ושותפותיה הודיעו לאגד כי התנאים החדשים כאמור אינם מקובלים עליהן". לדיווח לא נוסף פירוט לגבי התנאים ששונו, ולגבי עמדת השותפות לגבי המשך ביצוע העסקה.
ההצעה של השותפות, שנעשתה לפי שווי של 5.6 מיליארד שקל לאגד, היתה הגבוהה ביותר שהוגשה במכרז. ברקע הדברים עומדת דילמה שניצבה בפני אגד בימים שלפני ההכרזה על דירוג המציעים. ל"כלכליסט" נודע כי באגד נדהמו מהשווי שהוצע לחברה על ידי קבוצת מגדל־קרסו־אלומה, ובמיוחד מהפער מההצעה השנייה בגובהה, פער שנושק כמעט למיליארד שקל. זו גם הסיבה לעיכוב שנוצר בהכרזה על הזוכה במכרז, שכן ההצעה הגבוהה הובילה לסדרת דיונים פנימית ארוכה מאוד באגד.
גורמי מקצוע שליוו את אגד הציעו לפסול את ההצעה של מגדל־קרסו־אלומה בטענה שהקבוצה לא תשלם את הסכום שהציעה, גם כי הוא גבוה ביחס להערכות השווי של אגד, ובעיקר לאחר שתגלה את הפערים האדירים בין הצעתה לבין ההצעות האחרות שהוגשו.
"חששנו שההצעה שלהם מסוכנת, ואפילו היו דעות בישיבות באגד שאמרו שצריך לפסול את ההצעה שלהם בשל אי היתכנות", אמר גורם מקצועי־כלכלי שליווה את התהליך.
1 צפייה בגלריה
אגד אוטובוס
אגד אוטובוס
אגד אוטובוס
(אבי מועלם)
בסופו של דבר הוחלט באגד להציב תנאים נוספים לזכייה, ובראשם תשלום של 15% מסכום ההצעה בתוך שבועיים וחצי. "סברנו שזו תהיה ההוכחה אם יש להם כסף, דמי רצינות", אמר אותו גורם. "לצערנו, התברר מהר מאוד שהחשש שלנו היה במקומו. הם נתלים עכשיו בסיפור של ה־15% בניסיון לרדת מהעץ, אבל ברור לכולם שהסיבה האמיתית לניסיונם לסגת מההצעה היא העובדה שהם פשוט תמחרו את העסקה גרוע, ואמורים לשלם סכום גבוה דרמטית מההצעה הבאה אחריהם. יותר מזה, רק אחרי שהתברר הפער הכספי מהמקום השני, הם פתאום הפגינו כתף קרה לזכייתם. עד אז הם חגגו".
בקבוצה הזוכה אמרו כי אגד דרשה מהם בתחילה לפי כללי המכרז הפקדה של 5% מהסכום, ושינתה זאת אחרי הזכייה ל־15%. "אי אפשר להביא 15% מהעסקה בתוך שבועיים וחצי. זה לוח זמנים בלתי אפשרי. לא מגדל ולא בנק מזרחי ולא שום גורם יכולים לעמוד בלוח זמנים כזה", אמר אורי יוגב, יו"ר אלומה. הוא הוסיף כי הקבוצה בהחלט בתוך המכרז ומנהלת מגעים מול אגד להגעה להסכמות על לוח זמנים ריאלי.
על פי הערכות, ההצעה של השנייה במכרז, קרן קיסטון, שגם היא קרן תשתיות, יחד עם קרדן נדל"ן, עמדה על 4.8 מיליארד שקל שווי חברה לאגד.
כעת צפוי לעבור הכדור לקרן קיסטון, שתצטרך להחליט בקרוב מאוד אם לעמוד בתנאים החדשים. אם לא תעשה זאת, הקבוצה שדורגה שלישית, ונחשבת איתנה מאוד, היא הקבוצה הכוללת את תש"י, דלק רכב, הראל, כלל ומנורה.
התנהלותה של קבוצת קרסו־מגדל־אלומה עשויה לגרום לקבוצה נזק מוניטיני בשוק ההון בשל מה שנראה כמו ניסיון לברוח מההצעה לאחר שנפתחו המעטפות.
באשר למגדל, מנכ"ל החברה שגיא יוגב הוא שהוביל באופן אישי את ההשתתפות במכרז. מגדל ראתה באגד אפשרות לפתח את זרוע ההשקעות האחראיות והסביבתיות שלה (ESG). "מגדל מתחייבת להפנות למעלה מ־3 מיליארד שקל בשנה להשקעות שלא רק נמנעות מפגיעה בסביבה או בחברה, אלא אף תורמות לשינוי חיובי", נכתב באתר חברת הביטוח.
לדברי גורמים במגדל ביטוח, אגד צועדת בכיוון זה. כיום אגד מפעילה 35 אוטובוסים חשמליים בישראל, וצפויה להכניס לצי שלה עוד 200 אוטובוסים ירוקים במהלך השנה הנוכחית. במקביל אגד, בשיתוף נתיבי איילון, בונה בימים אלה שלושה חניונים חשמליים עם מערך הטענה, שניים בחיפה ואחד בראשון לציון.