סגור
מימין שלמה דהוקי רוני צארום
מימין: שלמה דהוקי ורוני צארום. ניסו להיפרד יותר מפעם אחת (צילום: תומר לוי)

בלעדי
כדי לצאת מהשותפות בעסקי המלונות: דהוקי וצארום בדרך לבמב"י

שלמה דהוקי, מייסד חברת המלונות פאי סיאם, פנה לרוני צארום, בעל השליטה באספן, שמחזיקה ביתרת המניות, כדי להניע הליך שבו אחד הצדדים ירכוש את חלקו של השני. זאת, לאחר שבתחילת החודש אספן לא אישרה את הנפקת פאי סיאם  

הסכסוך בין רוני צארום לשלמה דהוקי עומד להיגמר באמצעות השאלה מי יציע יותר כסף. לכלכליסט נודע כי השותפים בחברת המלונות פאי סיאם בדרך להיפרד באמצעות הליך של במב"י (Buy Me or I Buy You). מדובר בהליך דמוי מכרז, שבו אחת השותפים קונה את חלקו של השני, כאשר זהות הרוכש נקבעת לפי מי שמציע את המחיר הגבוה ביותר. על מנת לקדם את ההליך, דהוקי, המייסד של פאי סיאם שמחזיק ב־50% ממנה, החל בשיחות עם רוני צארום, בעל השליטה באספן שמחזיקה ב־50% הנותרים מפאי סיאם, וכן עם שלומי אקריש וצ'ארלס אבן ניומן, שעתידים להפוך לשותפים של צארום בשליטה באספן.
המהלך עתיד לצאת לפועל לאחר שבתחילת החודש אספת בעלי המניות של אספן החליטה לא לקדם את הנפקת פאי סיאם. צארום (45%) התנגד לכך ואוסטרליה ישראל (2.6%) שבשליטת אקריש ונוימן - שעתידה לרכוש מחצית מההחזקות של צארום - נמנעה.
דהוקי, שמחזיק ב־4.9% ממניות אספן, שלח לאספן מכתב שבו הוא דורש ממנה לכנס אספה כללית מיוחדת, שעל סדר יומה, "דיון במידע חדש שהגיע לאחרונה, שלפיו נושאי משרה בכירים בחברה הסתירו מידע מהותי מבעלי המניות בחברה ומגורמים רלבנטיים נוספים, ובכך השפיעו על תוצאות האספה הכללית שבה הוחלט לא לקיים הנפקה". אספן אמרה בתגובה כי תשמור על יחסים טובים עם דהוקי.
במכתב נרמז על כך שרכישת המניות של אספן בידי אוסטרליה ישראל עשויה ליצור מצב שבו הקבוצה תעבור על חוק הריכוזיות, שאוסר על פירמידות עסקיות בנות שלוש שכבות מדווחות ומעלה. זאת, משום שאם רואים באוסטרליה ישראל שותפה של צארום, הרי שהפירמידה של אוסטרליה ישראל-אספן-פאי סיאם, שלה אג"ח נסחרות, אינה חוקית. לפי המכתב, ההימנעות של אוסטרליה ישראל באספה נועדה ליצור מצג שווא שלפיו החברה לא מתואמת עם צארום, וזאת כדי להימנע מהפרת החוק. המכתב עורר סערה בין הצדדים, ובמידה רבה סלל את הדרך לשיחות על ביצוע במב"י.
בהסכם המקורי בין דהוקי לאספן לא נכלל מנגנון מדויק של פרידה עסקית, אך מצוין כי הדבר יעשה בדרך של התמחרות, במקרה שבו יגיעו למחלוקת בלתי ניתנת לגישור שמציבה את הצדדים במצב של דד־לוק. בנוסף, ככל הנראה לאף אחד מהצדדים אין את היכולת הפיננסית להוציא לפועל עסקה שבו הוא רוכש את הצד השני, ועל כן ברור לכל אחד מהם שבמקרה של ניצחון בבמב"י יהיה עליו לגייס לצידו שותף חדש.
בתוך כך, אביטל בר־דיין התפטרה מתפקידה כדירקטורית בלתי תלויה בפאי סיאם. במקומה מציעה אספן את רונית בודו, דח"צית במגדל ביטוח שעמדה במרכז טיוטת דו"ח של רשות שוק ההון שבחן את התמיכה של בודו בעמדות של בעל השליטה שלמה אליהו. הדו"ח נגנז.
אספן רכשה 50% מפאי סיאם בשנת 2020 מידי דהוקי בהשקעה של 405 מיליון שקל ולפי שווי של 810 מיליון שקל, כשבמקביל דהוקי רכש מניות אספן ב־36 מיליון שקל, פרמיה של 83% על מחיר השוק. השותפות בין הצדדים היתה מגומגמת למן היום הראשון, כשכל אחד מהצדדים חש שהוא שילם מחיר מופרז על הסחורה שרכש. מאז, ניסו הצדדים להיפרד מספר פעמים. לפני יותר משנה דהוקי ניסה לרכוש את השליטה באספן מידי צארום לפי שווי של 956 מיליון שקל, פרמיה של 140% על שווי השוק של אספן דאז, שכיום נסחרת לפי שווי שוק של 308 מיליון שקל. דהוקי לא הצליח לגייס את ההון הדרוש לעסקה והיא ולא יצאה לפועל. הניסיון להניע הנפקה היה ניסיון נוסף שנועד לקדם פרידה.