סגור
בורסה תל אביב בורסת ת"א אחד העם
בורסת ת"א (צילום: alexsl / iStock)

הריצה לקרנות הכספיות: גייסו לפי ההערכות 6.5 מיליארד שקל בספטמבר

בחודשים הקודמים גויסו בממוצע 4 מיליארד שקל בלבד ומתחילת השנה הממוצע על 3.3 מיליארד שקל; האינפלציה והריבית דוחפות את הציבור לאפיק זה; בשבוע בו פורסם מדד המחירים של אוגוסט, שהיה גבוה מהתחזיות, נרשמו גיוסים חריגים של 4 מיליארד שקל 

הימשכות האינפלציה וההבנה שהריבית לא תרד בקרוב דוחפים את הציבור אל הקרנות הכספיות. לפי הערכות בשוק ההון חודש ספטמבר צפוי להיות חודש חזק במיוחד, במהלכו גייסו הקרנות הכספיות סדר גודל של 6.5 מיליארד שקל, ויש מי שמעריכים שהחודש אף עשוי להסתכם בגיוס של 7 מיליארד שקל.
אלו נתונים הנעים פחות או יותר סביב השיא שנרשם בדצמבר 2022 אז גויסו באותו החודש 6.9 מיליארד שקל. בשלושת החודשים הקודמים ממוצע הגיוס החודשי עמד על 4 מיליארד שקל, ומתחילת השנה הוא עמד על 3.3 מיליארד שקל בממוצע לחודש, כך שנתוני חודש ספטמבר גבוהים.
הריצה אל הקרנות הכספיות נובעת בעיקר מהאינפלציה שממשיכה להרים את ראשה. המדד האחרון היה גבוה מהתחזיות והסתכם ב-0.9%, ובחישוב שנתי זינק ב-3.6%. בשוק ההון מציינים שבאותו שבוע שפורסמו נתוני האינפלציה נרשם הזינוק המשמעותי ביותר בגיוסים לקרנות הכספיות, ובתוך שבוע זרמו 4 מיליארד שקל אליהן.
האינפלציה דוחפת את המשקיעים לקרנות הכספיות משתי סיבות. ראשית היא מחדדת את ההערכה שהורדת הריבית לא צפויה בזמן הקרוב. אם בתחילה הערכות היו שהריבית תרד ב-1% במהלך שנת 2024, כעת התחזית היא שאולי במחצית השנייה של שנת 2025 תחל ירידה בריבית. המשמעות היא שהקרנות הכספיות, שהשקעתן מתבססת בעיקר על מק"מ ופיקדונות גדולים בבנקים, צפויות להמשיך להניב תשואה גבוה של סביב ה-4.5%.
בנוסף לכך המס בקרן כספית הוא 25% על הרווח הריאלי (הרווח שמעבר לאינפלציה) ואילו בפיקדון המס הוא 15% נומינלי (על הרווח כולו). לכן הקרנות הכספיות הופכות אטרקטיביות לעומת הפיקדונות גם בהיבט המס בתקופה של עלייה באינפלציה כמו היום.
"העלייה באינפלציה מקבעת בשבועות האחרונים את ההערכה שהריבית תישאר גבוהה. אם עד לפני חודשיים הערכה היתה שהריבית תרד, זה כבר לא המצב. התמריץ לעבור מקרנות כספיות לאפיקים אחרים, ולקבע ריביות לטווח ארוך יורד. במקביל, התיאבון הנמוך לסיכון, מגביר ומגדיל מחדש את האטרקטיביות לקרנות הכספיות, שנחשבות למוצר בעל רמת סיכון נמוכה", אומר יניב פגוט סמנכ"ל בכיר ומנהל מחלקת מסחר, נגזרים ומדדים בבורסה בת"א.
מאז החלה הריבית לעלות לפני שנתיים וחצי, זכו הקרנות הכספיות לעדנה, ומיליארדי שקלים זורמים אליהם מדי חודש. נכון להיום מנהלות הקרנות כ-140 מיליארד שקל, כאשר מתחילת השנה הן גייסו יותר מ-30 מיליארד שקל.
למרות הסכומים הגבוהים, מדובר עדיין בהיקף נכסים נמוך לעומת הפיקדונות בבנקים שהיקף נכסיהן עומד על 1.5 טריליון שקל.
בחודש הבא צפויה להיכנס לתוקף הרפורמה של רשות ניירות ערך בנושא הקרנות הכספיות, שאמורה לאפשר השוואה טובה יותר בין הקרנות לפיקדונות, ולהרחיב את היצע המשווקים של הקרנות, בתקווה שהתחרות על החסכונות הסולידיים של הציבור תגבר.