מובילאיי עם תחזית מאכזבת ל-2025, ההכנסות ב-2024 נחתכו ב-20%
ההפסד התפעולי ינוע ב-2025 בין 489 מיליון דולר ל-574 מיליון דולר, כך צופה החברה, והרווח התפעולי המתואם יהיה על הטווח שבין 175-260 מיליון דולר; המשקיעים ציפו לתחזית אופטימית יותר של חברת הרכב האוטונומי; את 2024 סיימה עם הכנסות של 1.65 מיליארד ד'.
חברת הרכב האוטונומי מובילאיי מסכמת את השנה הקשה בתולדותיה עם צניחה של 23% בהכנסות הרבעון הרביעי ל-490 מיליון דולר. המניה צונחת בטרום בניו יורק.
ההפסד התפעולי לפי כללי החשבונאות הסתכם ב-86 מיליון דולר ובשורה התחתונה הפסידה החברה של אמנון שעשוע 9 סנט למניה. בניכוי מחיקות והוצאות חשבונאיות, רשמה מובילאיי רווח של 13 סנט למניה. אף שהביצועים משקפים הרעה ניכרת מול הרבעון המקביל, הן תואמות את התחזיות.
את 2024 כולה סיימה החברה עם הכנסות של 1.65 מיליארד דולר, קריסה של 20% מול 2023. ההפסד הסתכם ב-3 מיליארד דולר, אך רובו מיוחס למחיקת ענק של 2.6 מיליארד דולר שבוצעה ברבעון השלישי בגין הפער שנוצר בין השווי בו נמכרה מובילאיי לאינטל לעומת השווי הנוכחי של בוול סטריט.
מניית מובילאיי נפלה בשנה האחרונה ב-40% ונסחרת כעת בשווי של 12 מיליארד דולר, מתחת לשווי בהנפקה השניה וגם מתחת לשווי של 15 מיליארד דולר במכירה לאינטל.
בצד החיובי יצרה פעילותה של מובילאיי תזרים מזומנים של 400 מיליון דולר, מעט יותר מאשר ב-2023 ויתרות המזומנים שלה מסתכמות כעת ב-1.4 מיליארד דולר בסוף 2024.
במובילאיי, שסובלת בעיקר מתנודות ותהפוכות בשוק הרכב הסיני, מציינים כעת כי החברה צפויה לשוב לצמוח ב-2025. על פי התחזית החדשה שהיא מספקת, ההכנסות אמורות להגיע ל-1.7-1.8 מיליארד דולר, מה שאכן מראה על התאוששות מסויימת, אך עדיין רחוק מההכנסות ב-2023.
ההפסד התפעולי כולל סעיפים חשבונאיים ינוע ב-2025 בין 489 ל-574 מיליון דולר והרווח התפעולי המתואם יהיה 175-260 מיליון דולר. לאחר תקופה ממושכת של ירידה בהכנסות ועלייה בהפסדים, המשקיעים ציפו לתחזית אופטימית יותר של מובילאיי ועל רקע זה מנייתה צוללת כעת בטרום פתיחת המסחר בניו יורק.
מובילאיי נכנסה למשבר בסוף 2023 אז הודיעה לראשונה על הצטברות מלאים אצל לקוחותיה, מה שהוביל למחיקות מלאי ושחיקה ברווחיות הגולמית.
במהלך השנה ביצעה מובילאיי מספר צעדי התייעלות, האחרון שבהם היה סגירת חטיבת הליידארים, חיישני תנועה מתקדמים שנמנים עם רכיבי רכב אוטונומי.
עולם הליידארים נחשב לאחד התחומים המבטיחים עד לפני כמה שנים, אך באחרונה מחירי החיישנים האלה הוזלו משמעותית מצד אחד, ומצד שני התקדמות שחלה בתחומי ה-AI מעלה את שאלת נחיצותם. במובילאיי מאמינים היום ברדאר הדמיה (imaging radar) כרכיב שיצטרף למצלמות בתהליך הפיכת הרכב לאוטונומי.
סגירת חטיבת הליידאר שהעסיקה 60 עובדים, הצטרפה להפסקת הפעילות הוותיקה שממנה מובילאיי החלה את דרכה – מערכות התראה לנהגים מפני סטיה מנתיב או התקרבות לרכב אחר. כחלק ממהלך זה היא נפרדה בתחילה מ-130 עובדים, 90 מתוכם בישראל. לאחר הקיצוץ האחרון, ירד מספר העובדים לכיוון של 3,500 עובדים.
אמנון שעשוע, מייסד ומנכ"ל מובילאיי, ציין כי ההנהלה החליטה לנקוט בגישת זהירות יתר בכל הנוגע לתחזית ל-2025: "אם היינו לוקחים את המספרים והאינדיקציות שאנחנו מקבלים מהשותפים העסקיים, היינו יכולים לתת תחזית שקרובה יותר לציפיות השוק, אבל עדיין קשה לחזות את הפעילות בשוק הסיני ולא רצינו להסתכן בהורדת תחזית במהלך השנה".
מובילאיי הורידה את התחזיות מספר פעמים בשנה וחצי האחרונות ונענשה על כך על ידי המשקיעים, כך שנראה שכעת היא מעדיפה להנמיך את הציפיות ואולי להפתיע לטובה.
החברה ממתינה מצד אחד לחתימה על מספר הסכמי שיתוף פעולה במתכונת של OEM ומצד שני נתונה להשפעת השינויים הדרמטיים בשוק הרכב הסיני.
שוק הרכב הענק והצומח במדינה יחד עם הייצוא הגדל, היו הבסיס לתוכניות הצמיחה של החברה הישראלית. אלא שתנועת המלקחיים שנוצרה מקשה על מימוש התוכניות - מצד אחד הכלכלה הסינית מאטה ועימה גם צמיחת השוק המקומי, ומצד שני האיחוד האירופי הקפיץ את המכסים על הרכבים החשמליים שמיובאים מסין.
ברקע, גם ההחלטה האסטרטגית לעבור לפיתוח פנים סיני ולא להסתמך על רכב חיצוני וגם התחרות מצד ענקיות כמו אנבידיה וקוואלקום. גם כעת מציינים במובילאיי שישנה ירידה בפעילות יצרניות רכיבים זרות, חלקן שותפות OEM של מובילאיי, בשוק הסיני, ומכאן גם הזהירות בתחזיות.