בלעדי שי באב"ד ומנכ"ל אל על לשעבר מנסים להקים חברת תעופה רביעית
בלעדי
שי באב"ד ומנכ"ל אל על לשעבר מנסים להקים חברת תעופה רביעית
מנכ"ל האוצר לשעבר באב"ד וגונן אוסישקין זקוקים ל־50 מיליון דולר כדי להקים את החברה, שצפויה להיות חברת לואו־קוסט. חברת התעופה JetBlue האמריקאית ומשקיע הייטק ישראלי ישקיעו 20 מיליון דולר, ובימים אלה השניים מנסים לעניין מוסדיים ישראליים
מנכ"ל אל על לשעבר גונן אוסישקין ומנכ"ל משרד האוצר לשעבר שי באב"ד מנהלים מגעים להקמת חברת תעופה ישראלית רביעית, שתהיה חברת לואו קוסט.
השניים פתחו במהלך לגיוס של כ־50 מיליון דולר לחברה שבכוונתם להקים. 10 מיליון דולר מהסכום יושקעו ככל הנראה על ידי חברת לואו קוסט אמריקאית בשם JetBlue. סכום דומה יגיע ממשקיע פרטי, מולטי מיליונר ישראלי מתחום ההייטק. 30 מיליון דולר נוספים מנסים אוסישקין ובאב"ד לגייס מגופים פיננסיים ישראלים, בהם חברות ביטוח וזרועות השקעה של בנקים כמו לאומי פרטנרס ופועלים אקוויטי. בשבועות האחרונים מקיימים השניים פגישות עם גופים פיננסיים, בראשם חברות ביטוח ובתי השקעות, לטובת גיוס ההון.
חברת תעופה שתישען בעיקר על מיקור חוץ
הגופים המוסדיים נבדלים זה מזה בהתייחסותם לרעיון. יש ששוקלים להשקיע במודל הייחודי בנימוק שיש לו מקום בשוק התעופה הישראלי, נוכח התבססותו על הון לא גדול ומתן תנאים אטרקטיבים לתיירים. אחרים טוענים כי אין מקום בארץ לחברת תעופה נוספת, וכי יש בעיה עם המניות שמבקשים המייסדים והמנהלים לעצמם כשההשקעה שלהם היא שולית.
ל"כלכליסט" נודע כי השניים מכוונים לחברת תעופה שתישען בעיקר על מיקור חוץ, החל ממטוסים שיוחכרו בליסינג ולא יהיו בבעלות החברה, ועד לעובדים, שרובם יהיו עובדי חוץ, כולל טייסים וכן אנשי צוות שיעניקו שירותי קרקע לטיסות, ויגיעו מחברות ייעודיות בתחום. זאת כדי להפחית ככל האפשר הוצאות לטווח הארוך, וכן תלות של החברה בוועדי עובדים. החברה תפעל עם מספר עובדים מינימלי, מבנה רזה של הוצאות שוטפות וחוב קטן ככל האפשר, שימנע את כניסתה למשברים בתקופות קשות.
החברה אמורה להתמקד ביעדי תיירות שאהודים על הקהל הישראל, תוך מכירת כרטיסי טיסה זולים מאוד ותשלום נפרד על כל שירות נוסף. בחירת היעדים תיעשה באמצעות ניתוח של הקווים הקיימים היום בחברות התעופה, וכן בחירת יעדים חדשים.
אוסישקין ובאב"ד פועלים עם שני סמנכ"לים בכירים לשעבר באל על, אחד מהם הוא מיקי שטרסבורגר, סמנכ"ל המסחר וקשרים תעופתיים בתפקידו האחרון בחברה, שממנה פרש בחודש מרץ האחרון. לפני כן כיהן שטרסבורגר כמנכ"ל החברה־הבת של אל על סאן דור, הפועלת בתחום הטיסות המוזלות. הסמנכ"ל השני הוא ככל הנראה ליאור יבור, שכיהן בעבר כסמנכ"ל מבצעים באל על.
באב"ד ואוסישקין מכירים זה את זה מהתקופה שבה שימש באב"ד כמנכ"ל משרד האוצר, וליווה מקרוב את המלחמה של אל על לקבלת סיוע מהמדינה בתקופת הקורונה. החברה היתה אז בשליטת תמי מוזס, ואוסישקין היה דמות מרכזית בהתנהלות החברה מול המדינה. באב"ד הספיק מאז לשמש במשך פחות משנה כמנכ"ל קבוצת אלון רבוע כחול שבשליטת מוטי בן־משה, אולם הוא עזב בהחלטה הדדית שנכנסה לתוקף בימים האחרונים.
אל על הפסידה 834 מיליון דולר מ־2020
ענף התעופה כולו לא התאושש מהמשבר הקשה שפקד אותו עם תחילת מגפת הקורונה. כיום פעילות בישראל שלוש חברות תעופה. אל על, שנחשבת לחברה הלאומית והגדולה מכולן, ומפעילה טיסות לארבע יבשות, הפסידה 531 מיליון דולר בשנת 2020 ו־303 מיליון דולר בתשעה החודשים הראשונים של 2021, כך שמתחילת 2020 הפסידה החברה 834 מיליון דולר. זאת בהמשך ישיר לענף התעופה הבינלאומי כולו.
בנוסף פעילה בישראל חברת ישראייר, שהיא למעשה חברת תיירות המוכרת בעיקר חבילות נופש הכוללות טיסות; וכן ארקיע, שדומה לישראייר במבנה שלה אבל מתמודדת עם חוב גדול שהביא להעמדתה למכירה. בעניין זה מגעים למיזוג עם אל על עדיין מתקיימים. גם ישראייר וארקיע רשמו הפסדים גבוהים בצל הקורונה שהכתה בענף כולו.
קני רוזנברג רכש את השליטה באל על בספטמבר 2020, כשהחברה סוחבת על כתפיה חוב של מיליארד שקל ללקוחות עקב משבר הקורונה. רוזנברג השקיע בהנפקת מניות שביצעה אל על 105 מיליון דולר עבור 40% ממניותיה, והוביל את החברה, המחזיקה כיום בצי של 45 מטוסים, להתייעלות מאסיבית שכללה מכירה של 16 מטוסים ופרידה מ־3,500 עובדים, חלקם עדיין בתהליך. מאז גדלה ההשקעה של רוזנברג ל־160 מיליון דולר, והיא צפויה לגדול עוד ולהגיע ל־200 מיליון דולר. המדינה מצידה השקיעה 33 מיליון דולר.
ישראייר, שמחזיקה בצי של 7 מטוסים, מצויה בשליטת רמי לוי ושלום חיים. אלה רכשו 75% ממניותיה לפי שווי של 160 מיליון שקל עם קריסת אי.די.בי לפני כשנתיים. ארקיע, שמחזיקה אף היא 7 מטוסים, מצויה בבעלות משפחת נקש.