סגור
בורסה בורסת תל אביב 1
בורסה בורסת תל אהבורסה בתל אביבביב 1 (צילום: בלומברג)

מחזיקי האג"ח סירבו להסדר החוב, והרץ פרופרטיס בדרך לחדלות פירעון

חברת הנדל"ן האמריקאית, שחייבת למחזיקי סדרה א' שלה 328 מיליון שקל, הציעה להם תספורת של עד 75% וויתור על חוב של עד רבע מיליארד שקל; המחזיקים סירבו להצעה ויעמידו את החוב לפירעון מידי 

חברת הנדל"ן האמריקאית הרץ פרופרטיס בדרך לחדלות פירעון. מחזיקי האג"ח של החברה, ששתי סדרות אג"ח שלה נסחרות בבורסה בת"א, דחו את ההצעה שלה להסדר חוב, ומעוניינים להעמיד את החוב כלפיהם לפירעון מידי. לנוכח זאת, הופסק המסחר באג"ח של החברה מסדרה א'.
93% ממחזיקי האג"ח שהשתתפו בהצבעה התנגדו להצעה, שהגישה לפני שבועיים חברת ה-BVI. רוב דומה ממחזיקי סדרה א' תמך בהעמדה לפירעון מיידי של יתרת החוב כלפיהם, שעומדת על 328 מיליון שקל, ובנקיטת מהלכים משפטיים לגביית החוב ובכללם הליכי חדלות פירעון. הליכים אלה צפויים לצאת לפועל בקרוב.
החלטת המחזיקים התקבלה בניגוד להמלצת היועץ הכלכלי שלהם, אמיר ג'יריס, שמונה מטעמם ובהסכמת החברה לפני מספר שבועות כממונה על ארגונה מחדש (CRO). ג'יריס ציין במכתב למחזיקים כי יש כדאיות כלכלית בהסכמה להסדר עם בעל השליטה בחברה, כיוון שקיים "חשש מהותי לכך שהמלווים על מרבית נכסי החברה יפעלו להשתלט על נכסיה בהליכי כינוס".
עוד כתב ג'יריס כי "קבלת ההצעה הקיימת מייצגת יחס סיכון-סיכוי סביר למחזיקי האג"ח בהשוואה לאלטרנטיבות". אולם המחזיקים לא השתכנעו, והחליטו לדחות את ההצעה ולהעמיד את חובם לפירעון מיידי.
הרץ היא חברת נדל"ן אמריקאית שגייסה חוב בתל אביב בהנפקת שתי סדרות אג"ח ב-2017 ו-2022. סדרה א' הונפקה ללא בטוחות וסדרה ב', שהיקפה הנוכחי הוא 195 מיליון שקל, שועבד נכס משרדים ביוסטון.
כיוון ששווי הנכס הוא 64 מיליון דולר - גבוה מהיקף החוב - סדרה ב' נסחרת בתשואה לפדיון של 17%. מדובר אמנם בתשואה דו ספרתית, שנחשבת כאג"ח זבל ומבטאת אמון מעורער של המשקיעים ביכולתה של החברה לשרת את החוב למחזיקים, אך בהשוואה לסדרה א' מצבה טוב בהרבה. התשואה לפדיון של האג"ח מסדרה א' גבוהה מ-1,000%, והמסחר בה הופסק היום בצל חוסר הבהירות בנוגע לעתידה.
הרץ מצויה בקשיים וכבר בשנה שעברה התקשתה לפרוע את תשלומיה למחזיקים, מה שהוביל להורדה בדירוג האג"ח שלה. החברה לא משלמת את תשלומי הקרן של סדרה א' ולא עומדת בהתניות הפיננסיות שנקבעו לסדרות. באוגוסט ובספטמבר אשתקד היא הציעה למחזיקים הסדרי חוב, ובחודש שעבר הגישה להם הצעת הסדר נוספת.
במסגרת ההצעה הנכס ביוסטון מיועד למימוש ותמורת מכירתו תכסה את מלוא החוב כלפי מחזיקי אג"ח ב'. אולם עסקה קודמת למכירתו בוטלה באוגוסט, כך שמכירתו אינה ודאית.
עבור מחזיקי אג"ח א', שיקפה הצעת ההסדר תספורת שהייתה עשויה להגיע ל-75% מהחוב. על פי ההצעה, הרץ הייתה אמורה להעביר למחזיקים 19.6 מיליון דולר, ותמורה עתידית אפשרית נוספת ממימוש שלושה מנכסי החברה.
בתצורת ההסדר המלאה, היו מחזיקי אג"א א' מקבלים 27.5 מיליון דולר (104 מיליון שקל), ונאלצים לוותר על 68% מהחוב כלפיהם. אך בתרחיש פחות אופטימי, הסכום שהובטח להם עומד על 21.7 מיליון דולר בלבד (82 מיליון שקל), כך שהם היו נדרשים לוותר על 75% מהחוב כלפיהם, סכום שמגיע ל-246 מיליון שקל.