סגור
מגזין נדל"ן 2024 - חנן מור מייסד ויו"ר קבוצת מור
חנן מור (צילום: יובל חן)

"רמ"י הסתירה מחנן מור שמדובר בקרקע מזוהמת"

חברת הנדל"ן שנמצאת תחת כינוס נכסים תובעת מהמדינה 635 מיליון שקל בשל פרויקט דיור להשכרה בתל השומר שירד לטמיון; הכונס טוען כי המדינה הסתירה מהחברה מידעים מהותיים הנוגעים לזיהום של הקרקע שלא מאפשר לבנות עליה

פרויקט הדיור להשכרה של חנן מור בתל השומר מגיע לבית המשפט. כונס הנכסים של החברה, עו"ד יוסי בנקל, הגיש אתמול לבית המשפט המחוזי בתל אביב תביעה של 635 מיליון שקל נגד רמ"י (רשות מקרקעי ישראל), החברה הממשלתית דירה להשכיר והמשרד להגנת הסביבה, וזאת במסגרת מאבק שמנתנהל בין החברה למדינה זה שנתיים.
בספטמבר 2021 זכתה חנן מור, באמצעות החברה־הבת (100%) מדף 3, במכרז לרכישת קרקע שעליה תוכל לבנות 247 דירות לשכירות ארוכת טווח של 20 שנה, וכן שטחי מסחר של 562 מ"ר.
חנן מור הציעה עבור הקרקע 574 מיליון שקל. חנן מור טענה לאחר זכייתה, וגם בתביעה, שהתברר לה שהקרקע מזוהמת, ומשום כך לא ניתן לבנות עליה, ועל כן היא ביקשה לבטל את הזכייה. המדינה סירבה לכך. בתביעה טוען בנקל כי רמ"י, דירה להשכיר והמשרד להגנת הסביבה הסתירו מהחברה מידעים מהותיים הנוגעים לזיהום של הקרקע שלא מאפשר לבנות עליה.
צו מנהלי נגד הבסיס
הזיהום מקורו במפעל לבניית טנק מרכבה שנמצא בבסיס תל השומר - במרחק של 250 מטר מהגבול של הקרקע - ובשל זיהום חריג המשרד להגנת הסביבה הוציא צו מינהלי לבסיס הצבאי, ולטענת בנקל הדבר לא פורסם ברבים והמידעים הללו לא נסמרו לחברה בשום שלב של ההליך. בשל כך גם הוותמ"ל ומשרד הביטחון כלולים בתביעה. בנקל תובע שהמדינה תשיב לחברה את סכום הרכישה בתוספת 61 מיליון שקל, הוצאות שהוציאה בהקשר למכרז.
החברה טוענת כי פנתה, עוד לפני שגילתה על הצו, לרמ"י, דירה להשכיר והוותמ"ל, וביקשה מידע בעניין הבסיס והשפעתו על הקרקע. לטענת התביעה, כל הגורמים בחרו לא להשיב לפניה והציגו בפניה מידע שקרי. "רק אחרי חצי שנה נאותו משרד הביטחון והוותמ"ל להעביר לחברה חומרים הקשורים לפליטת מזהמי אוויר מהבסיס, כולל הצו המינהלי, שממנו עלה כי היה בידי הרשויות כבר במהלך המכרז", נטען בתביעה.
שימוע על הפרת המכרז
עוד נטען כי "רמ"י ודירה להשכיר דחפו ועודדו את החברה להמשיך ולנסות לממש את הפרויקט, ולהוציא הוצאות ניכרות לשווא, אף שידעו כי מדובר במאמץ חסר כל תוחלת. התנהלות זו של הסתרה מכוונת של מידע מהותי וקריטי עבור משתתף במכרז המסוים הזה ובכלל, אינה עולה בקנה אחד עם חובותיהם של הנתבעים, כרשויות מנהליות, וביניהן כעורכות מכרז ציבורי, לפעול בשקיפות, הגינות, נאמנות, ולא להטעות את המציע והזוכה במכרז".
לפי התביעה, החברה פנתה לרשויות אחרי הזכייה במכרז והודיעה על ביטול ההסכמים, אך הרשויות סירבו לקבל את ההודעה, ובהמשך החברה אף זומנה לשימוע מול דירה להשכיר, משום שהיא לא מממשת בפועל את הזכייה שלה, ולפי התביעה עד לרגע זה לא התקבלו בחברה תוצאות השימוע.
בסוף 2023 חנן מור נקלעה להסדר חובות ויצאה מידי המייסד ובעל השליטה שעל שמו היא קרויה. הקרקע בתל השומר אינה נכללת בהסדר ומונה לה כונס נפרד — בנקל. הסיבה לכך שחברה מגישה תביעה היא החובות שלה. חנן מור מכרה 40% ממדף 3 שמחזיקה בקרקע לחברת הביטוח הראל, שגם העמידה לחנן מור את ההלוואה הדרושה לרכישת הקרקע. בדצמבר 2023, ערב הכניסה להליכי הסדר חוב, הראל העמידה את ההלוואה שהעניקה לחנן מור עבור הקרקע, בגובה 484 מיליון שקל לפירעון מיידי. ככל שבית המשפט יכריע לטובת החברה, הראל תקבל את מלוא החוב כלפיה, ואילו יתרת הסכום תועבר ליתר הנושים של חנן מור — הבנקים ומחזיקי האג"ח.