הנפילה הגדולה של פורסייט: משווי של 2.4 מיליארד שקל לאיום מחיקה מנאסד"ק
הנפילה הגדולה של פורסייט: משווי של 2.4 מיליארד שקל לאיום מחיקה מנאסד"ק
השווי של פורסייט בניהולו של חיים סיבוני צלל ב־14 החודשים האחרונים ב־93% לרמה הנמוכה מ־200 מיליון שקל. כעת מניית החברה שנסחרת בנאסד"ק בפחות מדולר, נמוך מהמינימום שדורשת הבורסה, עלולה למצוא עצמה מחוץ למסחר בה
הגדלת האשראי וכמות הכסף בשווקים על ידי הבנקים המרכזיים בתקופת משבר הקורונה גרמו לניפוח של כמה סקטורים בתחום הטכנולוגיה. בחודשים האחרונים של 2020 ובפתיחת 2021 מחירי מניות סקטור המכוניות האוטונומיות שברו שיאים, בעוד רוב החברות בענף עדיין לא הציגו רווחים וחלקן אף לא רשמו הכנסות. ואולם, זה לא מנע מחברות אלה להגיע לשוויים גבוהים במיוחד. אחת החברות הישראליות שנהנתה מגאות ענף כלי הרכב האוטונומיים היא פורסייט.
השווי של פורסייט בניהולו של חיים סיבוני טיפס לשיא של קרוב ל־2.4 מיליארד שקל בפברואר 2021, תוך שמחיר המניה מזנק בכמעט 1,000% בתוך כמה שבועות. השיא נרשם בעיקר על רקע הערכות בשוק כי ענקיות טכנולוגיה כמו אפל, ג'נרל מוטורס, טסלה וגוגל - שהודיעו על רצונן לפתח מכוניות אוטונומיות - יעשו בעתיד שימוש בטכנולוגיה של פורסייט. באותם ימים גם גורמים מקצועיים יותר נסחפו בזרם האופטימיות, בהם חברת פרוסט אנד סאליבן, שקבעה כי השקעה בפורסייט מהווה הזדמנות להשקיע בסטארט־אפ מהפכני באקוסיסטם שמרני בשלושה ענפים - כלי רכב אוטונומיים, רכבות ומניעת תאונות דרכים - והעניקה לה אפסייד של 20% ומחיר מניה של 3.7 שקלים לעומת 3.1 שקלים באותה העת.
בדומה למובילאיי, שהתמקדה בשנים הראשונות לפעילותה בהקטנת הסיכונים בנהיגה, גם מוצריה של פורסייט כוללים מערכות סיוע לנהג המפחיתות משמעותית את הסיכון לתאונה, ומספקים מענה למצבים כגון נטייה להירדם בזמן נהיגה ואי־שמירת מרחק. בהמשך, פורסייט הרחיבה את פעילותה גם לפיתוח מערכת מצלמות עבור כלי רכב אוטונומיים (המכונה QuadSight) ופיתוח מערכת בטיחות לרכבות על בסיס טכנולוגיית חיישנים.
תעבור אל "מעבר לדלפק"?
בזמן שפורסייט נסחרה בשווי שיא, היא לא הציגה רווחים ואף לא הכנסות. למעשה, פורסייט הציגה לראשונה הכנסות רק ברבעון השלישי של 2021, בהיקף של 129 אלף שקל, וברבעון הרביעי הכנסותיה עלו ל־244 אלף שקל. כלומר, הכנסות החברה הסתכמו ב־373 אלף שקל ב־2021, בעוד הפסדיה הגיעו ל־46.8 מיליון שקל. הכנסות החברה ברבעון הראשון של 2022 הסתכמו ב־112 אלף שקל, והפסדיה היו כ־6.5 מיליון שקל. ב־14 החודשים האחרונים איבדה פורסייט משווייה 93% - מרמה של 2.4 מיליארד שקל לפחות מ־200 מיליון שקל.
מניית פורסייט נסחרת גם בנאסד"ק, שבה מחיר המניה נאמד ב־86 סנט למניה. לנוכח ירידות של 80% במניה ב־12 החודשים האחרונים, פורסייט קיבלה ביום שני שעבר התראה מהנהלת נאסד"ק על אי־עמידה בדרישה למחיר מינימלי של חברה ציבורית בבורסה. זאת, מאחר שמנייתה נסחרה ב־30 ימי המסחר האחרונים בפחות מדולר. אם פורסייט תבקש להמשיך להיסחר בנאסד"ק, שווי מנייתה יהיה חייב לחצות מחיר של דולר במשך 10 ימים רצופים במהלך 180 ימי המסחר הבאים שיסתיימו בנובמבר. אם החברה לא תצליח בכך, היא תעבור להיסחר בבורסת "מעבר לדלפק" (OTC - Over the Counter) ולא בבורסות המרכזיות. מניות ה־OTC הן מניות דלות סחירות ובעלות סיכון רב יותר מהמניות הרגילות, בשל מחירן הזול.
בינתיים שורפת מזומנים
לנוכח הכנסתה השנתית האפסית של חברת הטכנולוגיה מאז הקמתה, תזרים המזומנים של החברה הוא שלילי, כשהחברה שורפת מזומנים בקצב של 38 מיליון שקל בשנה. פורסייט אמנם ניצלה את הגאות בענף כלי הרכב האוטונומיים בשנים האחרונות כדי לגייס הון ולחפות על התזרים, אך אלה עלולים לא להספיק לחברה שבקופתה מזומנים של כ־87 מיליון שקל בלבד. המזומנים בקופתה אמורים להספיק לחברה לשנה ותשעה חודשים בלבד, על בסיס קצב שריפת המזומנים הנוכחי, ועל כן בתקופה זו החברה תצטרך לגייס הון נוסף, ככל הנראה על ידי דילול המשקיעים (לפורסייט פקדונות לטווח קצר שיכולים לקנות לה כמה חודשים נוספים טרם הגיוס. יחד עם הפיקדונות יגיעו המזומנים ל-40 מיליון דולר).
כאשר מביאים בחשבון את הצורך של החברה לחזור ולהיסחר במחיר של יותר מדולר במניה בחצי השנה הקרובה, היא תהיה חייבת להתחשב במשקיעים הקיימים ולא לדלל אותם יותר מדי תוך פגיעה במחיר המניה, כך שהשמיכה הפיננסית קצרה מאוד. מהלך נוסף שעומד בפני החברה, על פי מנכ"ל פורסייט, הוא ביצוע איחוד הון, קרי הקטנת כמות המניות בשוק כדי להגדיל בצורה מלאכותית את שווי המניה. מהלך זה עלול להסתיים בהקטנת הונה של החברה לנוכח קיטון בהיקף המניות הסחירות.
במכתב ששלח סיבוני למשקיעים בתחילת מאי הוא ציין כי החברה מאמינה שמערכת ה־QuadSight תהווה אופציה מושכת עבור יצרני הרכב בשנים הקרובות, מאחר שניתן להתקין את מצלמות האור הנראה והאינפרה־אדום התרמי של החברה בכל מקום ברכב. אם כי חשוב להסביר כי מערכת המצלמות של פורסייט היא אמצעי אחד מבין שלל אמצעים הקיימים כיום בשוק, שעוזרים למכונית לקרוא את השטח.
ללא הסכמים משמעותיים
על פי מכתבו של סיבוני, פורסייט סיימה ב־2021 הדגמות טכנולוגיות בארה"ב בפני 19 יצרני רכב אמריקאיים ועולמיים, והיא עדיין נוכחת בשווקים הסיני והיפני. ואולם, נכון להודעות החברה, עד היום לא נחתמו הסכמים משמעותיים בין החברה לגורם מוביל. בפברואר הכריזה החברה על פרויקט משותף עם צה"ל ואלביט לפיתוח פתרון תפיסה תלת־ממדית של דמויות. בהתאם, מניית החברה התרוממה מעט מהשפל שבו נסחרה - שווי שוק של 130 מיליון שקל בלבד. לפי מנכ"ל פורסייט, ההודעה על שיתוף הפעולה עם אלביט וצה"ל נפלה על אוזניים ערלות מאחר שזו הגיעה בתקופה שבה השוק היה באווירת נכאים בכל הנוגע להשקעה במניות טכנולוגיה. "הוא (השוק) לא הבין את האירוע שכולל החלפת מוצר קיים. השוק הזה אמנם לא גדול כמו שוק הרכב, אך הוא גדול מספיק כדי לייצר הכנסות משמעתיות עבור פורסייט", הסביר.
לנוכח הכנסתה השנתית הזעומה של פורסייט, החברה שורפת מזומנים בקצב של 38 מיליון שקל בשנה. בקופת החברה נותרו מזומנים בהיקף של 87 מיליון שקל בלבד
פורסייט הגיעה לבורסה בתל אביב ב־2016 באמצעות מיזוג לשלד של אסיה פיתוח. המשקיעים הראשונים של פורסייט היו בכירים בעולם הרכב, בהם קבוצת לובינסקי ואלייד, בעלת קבוצת צ'מפיונס. גופים מוסדיים, שהיו בעלי אחזקות בחברה, זנחו אותה ואינם מחזיקים בה עוד. הציבור מחזיק ב־92.6%, והשאר מוחזק על ידי קרן מגנא BSP. ברבעון הראשון של 2017 מניית פורסייט הכפילה את שווייה פי 3 בתוך זמן קצר - לאחר שמוביליאיי נמכרה לאינטל תמורת 15.3 מיליארד דולר. השווי האדיר שבו נמכרה מוביליאיי הביא להשערות על רכישה פוטנציאלית של פורסייט - אך קול התרועה הרמה הסתיים בקול ענות חלושה כשמניית החברה צנחה ב־60% בתוך כחודשיים.