סגור
שוק מהדרין הרצליה
סניף של שוק מהדרין בהרצליה (צילום: אסף פרידמן)

בלעדי
קרפור מעמידה למכירה את שוק מהדרין, המחיר: 200 מיליון שקל

רשת הקמעונאות, שנמצאת בעיצומה של תוכנית התייעלות, מתכננת למכור את 20 הסניפים של תת־הרשת שפועלת בשוק החרדי ומציגה תוצאות חלשות. בימים האחרונים קרפור ישראל פנתה לגורמים בשוק הקמעונאות בהצעה להיכנס למגעים על הרכישה

קרפור ישראל רוצה להצטייד במזומנים ויוצאת מהפעילות בשוק החרדי. ל"כלכליסט" נודע כי רשת הקמעונאות מעמידה למכירה את תת־הרשת החרדית שוק מהדרין שלה 20 סניפים. קרפור ישראל, שמנוהלת זמנית על ידי צביקה שווימר, המנכ"ל של בעלת השליטה אלקטרה צריכה, והמשנה למנכ"ל מיכאל לובושיץ', שואפת לקבל 200 מיליון שקל תמורת תת־הרשת.
הסניפים של שוק מהדרין ממוקמים ביישובים בעלי ריכוז חרדי, דוגמת אלעד, בית שמש, קריית ספר וירושלים. ייתכן גם שקרפור ישראל תמכור רק חלק מהסניפים של תת־הרשת. בימים האחרונים קרפור ישראל כבר פנתה לכמה גורמים בשוק הקמעונאות בהצעה להיכנס למשא ומתן על רכישת תת־הרשת, שמתחרה בתת־הרשת של שופרסל, יש חסד, שפונה גם היא למגזר החרדי. רוב סניפי שוק מהדרין אינם רווחיים, ובנוסף הציבור החרדי דורש כשרות בד"צ בעוד מוצרי קרפור מוכשרים על ידי כשרות חמורה פחות של הרבנות.
האפשרות למכור את תת־הרשת שוק מהדרין עלתה על שולחנה של הרשת כבר לפני שנה וחצי, כשעוד נקראה יינות ביתן, אבל בסופו של דבר החליטה החברה לא לקדם את המהלך.
במקביל , קרפור ישראל מתכננת לפתוח מספר סניפים גדולים בכמה ערים, בהן באר־שבע, יבנה, חדרה וראשון לציון.
העמדת תת־הרשת למכירה מתבצעת כשברקע עומדים מאבק בין בעלי המניות המרכזיים בקרפור ישראל וכן תוכנית התייעלות אגרסיבית, שכוללת גיוס הון; זאת אף שברבעון השלישי של השנה הרשת הציגה שיפור בתוצאות הכספיות.
בשבוע שעבר הגיש נחום ביתן, שמחזיק ב־41% מקרפור ישראל, תביעה לבית המשפט המחוזי בתל אביב נגד אלקטרה צריכה, שהיא בעלת השליטה בקרפור ישראל, שכן היא מחזיקה ב־35.05% מהמניות ומחזיקה בהסכם בעלי מניות עם הפניקס (15%). במסגרת התביעה ביתן דרש לקבל באופן מיידי 18.5 מיליון שקל עבור דמי שכירות של שלושה נכסים שהוא משכיר באופן אישי לרשת, שלטענתו לא שולמו לו, וכן תשלום דמי ניהול בגובה 5 מיליון שקל שלטענתו הרשת לא שילמה גם כן, ובכך הפרה את ההתחייבויות כלפיו.
עוד דורש ביתן שבית המשפט יורה לאלקטרה צריכה לרכוש את חלקו ברשת תמורת 430 מיליון שקל, וזאת משום שלטענת ביתן אלקטרה צריכה לא עמדה בהסכם שלפיו עליה לרכוש את חלקו עד סוף ספטמבר שחלף או להנפיק את הרשת עד לסוף השנה הנוכחית, וכן שבית המשפט יאסור ביצוע גיוס הון שידלל את חלקו.
קרפור ישראל מפעילה 151 סניפים והיא גלגול של יינות ביתן שאותה הקים ביתן. את השליטה ברשת רכשה אלקטרה צריכה שבשליטת האחים זלקינד, באמצעות חברת ההחזקות אלקו במאי 2021 בעסקה ששיקפה לרשת שווי של 350 מיליון שקל. במסגרת העסקה קיבלה אלקטרה צריכה אופציה לרכוש את חלקו של ביתן עד ספטמבר 2023 לפי שווי של 940 מיליון שקל, ונקבע שאם תממש את האופציה, עליה לפעול להנפקת החברה בבורסה או לרישומה למסחר.
ביולי האחרון הודיעו בעל פה האחים זלקינד לביתן שאין בכוונתם לממש את האופציה, זאת לאחר שביתן לא קיבל את הצעתם למכור את חלקו לפי שווי חברה נמוך יותר של עד 700 מיליון שקל. הפיכת קרפור ישראל לציבורית היא סוגיה סבוכה, משום שהדבר יוצר פירמידה בת שלוש שכבות ציבוריות (אלקו־אלקטרה צריכה־קרפור ישראל), האסורה לפי חוק הריכוזיות. לשם כך בקבוצת אלקו בוחנים את האפשרות לחלק את מניות קרפור ישראל כדיבידנד בעין כך שהיא תהפוך לחברה־בת של אלקו וחברה־אחות של אלקטרה צריכה, אך מדובר על עסקת בעלי עניין מורכבת לביצוע שדורשת את אישור בעלי מניות המיעוט - דבר שלא ניתן לבצע בפרק זמן קצר.
מכירת סניפי שוק מהדרין משתלבת בתוכנית התייעלות של קרפור שנחשפה ב"כלכליסט". התוכנית אמורה לחסוך לקרפור ישראל 120 מיליון שקל בשנה. תוכנית ההתייעלות כוללת פיטורים של 77 עובדים מתוך 300 עובדי המטה, מה שעתיד לחסוך 40 מיליון שקל בשנה; הטמעת כוח האדם של קוויק, חברת המשלוחים שבבעלות קרפור ישראל, בחברה עצמה, מה שעתיד לחסוך עוד 40 מיליון שקל בשנה; צמצום הוצאות הלוגיסטיקה ב־20 מיליון שקל בשנה; וצמצום בצוות שמופקד על הסבת סניפי יינות ביתן לקרפור, שאמור לחסוך 20 מיליון שקל נוספים.
הסבת הסניפים מיינות ביתן לקרפור ישראל החלה בחודש מאי האחרון, ועד כה הוסבו 74 סניפים. בכוונת הרשת להשלים את הסבת יתר 56 הסניפים עד סוף המחצית הראשונה של 2024. לפי החברה, עלות הסבת הסניפים תעמוד על 90-75 מיליון שקל. הסבת הסניפים דורשת השקעות שקרפור אינה יכולה להעמיד, מאחר שהנפקת החברה לא תתבצע לפני אמצע 2024.
כעת הכוונה של קרפור ישראל היא לבצע גיוס פרטי מבעלי המניות הנוכחיים, כבר בחודש הבא, בהיקף של 150-100 מיליון שקל, ולהכניס משקיע פיננסי חדש. IBI חיתום נשכרה כדי למצוא משקיע כזה. ככל הנראה, המהלך עתיד להתבצע לפי שווי חברה של 500 מיליון שקל, והוא יזרים לחברה את ההון שדרוש לה עד לסוף המחצית הראשונה של 2024.
ברבעון השלישי הכנסות גלובל ריטייל - החברה שמחזיקה בקרפור ישראל וברשת חנויות הנוחות סבן אילבן - עמדו על 865 מיליון שקל, עלייה של 17% בהשוואה לתקופה המקבילה. זאת, בין היתר, בשל זינוק של 47.1% במכירות של הסניפים שהוסבו מיינות ביתן לקרפור בתקופה המדווחת. המכירות בסניפים האלו עמדו על 39.4 אלף שקל למ"ר — נתון שממקם אותה בצמרת הענף מבחינת המכירות. בנוסף, באוקטובר, בעת שהציבור נהר לסופרמרקטים כדי להצטייד במזון בשל המלחמה מול חמאס, המכירות ברשת כולה זינקו ב־70%.
אלקטרה צריכה שמה את הדגש על המותג הפרטי של קרפור, ולפי החברה, בקטגוריות שבהן הושק מותג פרטי, הוא מהווה 45% ממכירות הקטגוריה ברשת. הרווח התפעולי־תזרימי (EBITDA) של קרפור ישראל עמד ברבעון השלישי על כ־8 מיליון שקל, בעוד בשני הרבעונים הראשונים של השנה השורה הזו היתה שלילית. החברה צופה שאת הרבעון הרביעי של השנה היא תסיים עם EBITDA של 40 מיליון שקל.
אך עם כל זאת, בשורה התחתונה גלובל ריטייל עדיין רושמת הפסד. ברבעון השלישי ההפסד עמד על 7.4 מיליון שקל, נמוך בהשוואה להפסד של 51 מיליון שקל ברבעון המקביל. לעיקר ההפסד אחראית סבן אילבן, שתרמה הפסד של 8.8 מיליון שקל לשורה התחתונה. כלומר, בנטרול סבן אילבן, קרפור ישראל מציגה רווח מגזרי.
את הרבעון השלישי של השנה סגרה החברה־האם אלקטרה צריכה ברווח נקי של 9.8 מיליון שקל, ובנטרול מגזר קמעונאות המזון הוא היה עומד על 28.9 מיליון שקל. עם זאת מדובר על שיפור ביחס לרבעונים קודמים שבהם מגזר המזון העביר את אלקטרה צריכה להפסד.
בתוך כך, אתמול השלימה אלקטרה צריכה גיוס הון של 57 מיליון שקל באמצעות הנפקת מניות שיהוו 3.46% מהון מניותיה. הגיוס נעשה לפי מחיר של 70.75 שקל למניה, הנחה של 5.3% על המחיר בסוף יום חמישי, ומתווסף לגיוס נוסף של 68 מיליון שקל שבוצע בתחילת החודש, שבו השתתפו הפניקס, מגדל ביטוח ומנורה מבטחים ביטוח.
אלקטרה צריכה נסחרת בתל אביב לפי שווי של 1.64 מיליארד שקל וזאת לאחר שמתחילת השנה ירדה ב־28% לעומת עלייה של 2.4% במדד ת"א־125. בחודש האחרון המניה עלתה ב־30%, בעוד ת"א־125 הוסיף לערכו 6.2% בלבד.