יו"ר קבוצת שלמה: "קושנר הוא פיגורה, יעזור לנו עם עסקים במרוקו ובסעודיה"
יו"ר קבוצת שלמה: "קושנר הוא פיגורה, יעזור לנו עם עסקים במרוקו ובסעודיה"
קרן אפיניטי של ג'ארד קושנר ושלמה יקימו חברה שתקדם את פעילות הרכב של הקבוצה במדינות ערב; אסי שמלצר אמר לכלכליסט: "לא יהיה מנוס משלום באזור שלנו, ושותפות עם מישהו שמקושר ומוערך באזורים האלה תיתן לנו יתרון בכניסה"
מטרת השותפות של ג'ארד קושנר (חתנו של דונלד טראמפ) עם קבוצת שלמה של משפחת שמלצר, היא פיתוח עסקי הרכב של הקבוצה במדינות ערב.
המדינה המרכזית אליה מכוונת השותפות בין קרן אפיניטי פרטנר של קושנר לבין קבוצת שלמה היא סעודיה, למרות שטרם נחתם הסכם שלום בינה לבין ישראל. הקשרים של קושנר בסעודיה, באמירויות ובמרוקו, אמורים לסייע לחברה המשותפת בכניסה למדינות אלה.
המטרות של השותפות נחשפו בהודעה לבורסה. קידום העסקים במדינות אלה יקנה לקרן 40% מהרווחים, למרות שחלקה בחברה המשותפת שתוקם יהיה 15% בלבד.
אפיניטי תשקיע 150 מיליון דולר (כ-570 מיליון שקל) בחברה המשותפת שתוקם, כש-64 מיליון דולר מהסכום הם הלוואת מוכר שתקבל מקבוצת שלמה. קושנר יקבל 15% ממניות החברה המשותפת עבור ההשקעה.
פרק הזמן שנקבע לקבלת אישורים רגולטורים לעסקה הוא שישה חודשים, כשהאישור המרכזי הוא של רשות שוק ההון שהעניקה לקבוצת שלמה אשראי לפעילות המימון של כלי הרכב שלה.
אם הרווחים בשנה הקרובה יהיו נמוכים מב-12 החודשים שהסתיימו ביוני האחרון, תוכל אפניטי לקבל מניות נוספות בשיעור של עד 3% מהחברה המשותפת ולעלות לאחזקה של 18%.
מנגנון היציאה מההשקעה נבנה עבור אפיניטי בצורה של אופציית פוט למכירת חלקה בחברה לשלמה בהחלטה של אפיניטי. אם שלמה תדחה את ההצעה היא תתחייב להנפיק את החברה המשותפת בבורסה. כיום קבוצת שלמה היא חברה מדווחת ולה אג"ח שנסחרות בבורסה, אבל מניותיה לא נסחרות.
בקבוצת שמלצר ישארו פעילויות הביטוח התיירות (תלמה-שלמה) והפעילות של הרכב ברומניה.
כבר במאי חתמו הצדדים על מזכר כוונות לעסקה. "לא חיפשנו להכניס משקיע לחברה. לא חיפשנו שותף, אבל לא יכולנו לסרב להזדמנות למשקיע איכותי שיאפשר לנו מעבר להשקעה גם אפשרות אסטרטגית להתרחבות לשווקים מחוץ לישראל", אמר לכלכליסט אסי שמלצר, יו"ר קבוצת שלמה.
"זו הזדמנות טובה וזו עסקה טובה לשני הצדדים. אני גם מאד גאה שאנחנו יכולים לעשות עסקים ברמה בינלאומית ומקבלים אמון של גופים בינלאומיים עם פרופיל גבוה, ובזה שהם בחרו בנו לעסקה ראשונה בישראל".
מה הציפיות של קבוצת שלמה מהשותפות הזו?
"הקרן היא קרן אמריקאית, עם מקורות כספיים מחצי האי ערב. במסגרת השותפות שלנו ננסה למצוא הזדמנויות נוספות במקומות שהיא יכולה לעזור לנו".
איך אתם מתכוונים לעשות זאת, הרי אין הסכם שלום עם סעודיה?
"אין קשר בין הדברים. יש פה שותף חזק שיכול לתרום לקבוצה, קושנר הוא פיגורה במדינות ערב ובארה"ב. גם גובה העסקה מאד מכבד, זו עסקה שנעשתה ברצון טוב של שני הצדדים - אחד שרוצה להיכנס ואחד שרוצה להכניס מישהו איכותי".
כמה זמן נמשך המשא ומתן?
"אנחנו מנהלים עימם משא ומתן כמה חודשים. שיתוף הפעולה הוא מאד מקצועי, יש להם צוות שיודע לנתח ונדרשנו להביא הרבה חומרים. אנחנו חברה מדווחת לבורסה והיה קל לבצע את הליך בדיקות הנאותות. קושנר היה פעמיים בארץ, כולל אתמול. הם מתייחסים לעסקה הזו בצורה אסטרטגית וחשובה. זו עסקה ראשונה שלהם בישראל ולכן מאד חשובה להם.
"אני לא מכיר לעומק את האפשרויות להתפתחות תחבורה במדינות ערב, בטח לא בסעודיה. אבל נסתכל על החומר, נחפש את ההזדמנויות ונלך יחד עם השותפים שלנו לפיתוח הקשרים הדרושים. אנחנו מגיעים עם שותף שהוא מאד מקושר שם, ומשם בא הכסף של הקרן.
"זו הזדמנות אסטרטגית להתרחבות בחברות של המשפחה, הקבוצה. הקרן מאד מוערכת במדינות ערב. לא יהיה מנוס משלום באזור שלנו, ולהיות שותפים עם מישהו שמקושר ומוערך באזורים האלה יתן לנו יתרון בכניסה".