רשות שדות התעופה קיבלה דירוג מושלם לקראת גיוס חוב של עד 2.5 מיליארד שקל
רשות שדות התעופה קיבלה דירוג מושלם לקראת גיוס חוב של עד 2.5 מיליארד שקל
מידרוג העניקה לרשות את הדירוג הגבוה ביותר Aaa; רוב הסכום יגויס מגורמים בנקאיים - החלק הנותר יתבצע בהנפקת אג"ח לגופים מוסדיים; לידר חיתום נבחרה להובלת המהלך
רשות שדות התעופה קיבלה דירוג ברמה הגבוהה ביותר (Aaa) מחברת מידרוג, לקראת גיוס חוב של 2 עד 2.5 מיליארד שקל. הגיוס הצפוי לצאת לפועל בשנה הקרובה נועד לפרוע קווי אשראי קיימים, שנפתחו בחלקם בשנת הקורונה.
רוב החוב שתיקח על עצמה הרשות יגיע ממסגרות בנקאיות. היתר, בסכום שעדיין לא נקבע, יתבצע באמצעות גיוס אג"ח מגופים מוסדיים.
התוכנית היא שהאג"ח שיונפקו ייסחרו ב"רצף מוסדיים", מערכת מסחר שסגורה לציבור הרחב. בה בעת, תשלומי הריבית בסדרה ישרתו את החסכונות ארוכי הטווח.
לקראת ההנפקה העתידית, הרשות בחרה כחתם את לידר חיתום. משרד עורכי הדין פירון ילווה את התהליך.
לפי דו"ח הדירוג, בשנה שעברה צנחו הכנסות הרשות ב-75% למיליארד שקל, מול 4.1 מיליארד שקל ב-2019. הירידה מוסברת כמובן במכה שספג ענף התעופה בימי המגפה. גם השנה הנוכחית עגומה למדי, עם הכנסות של 372 מיליון שקל במחצית הראשונה, ירידה של 45% בהשאווה לתקופה המקבילה ב-2020.
ברשות שדות התעופה צופים התאוששות הדרגתית במספר הנוסעים שנכנסים ויוצאים מהארץ. בשנת 2019 עבר בכלל הנמלים של ישראל מספר שיא של 26.5 מיליון איש. בשנה שחלפה צלל המספר ל-4.5 מיליון בלבד. התחזית לשנה הנוכחית עומדת על 6 מיליון נוסעים; 10 מיליון ב-2022 והתאוששות חדה ל-24 מיליון ב-2024.
בשל הנפילה בפעילות ביצעה רשות שדות התעופה קיצוץ רוחבי בשכר העובדים שלה, בהיקף של 700 מיליון שקל - בעיקר בזכות הוצאת עובדים לחופשה ללא תשלום (חל"ת). בנוסף נדחו העבודות לפיתוח התשתיות - חלק מהתשתיות נדרשו על מנת לעבוד במינימום ההכרחי לפי הוראות הממשלה. כיום יוזמת הרשות מהלך של קיצוץ ב-50% בתמלוגים שהיא אמורה לשלם למדינה, העומדים כיום על 50%.
רואי החשבון הצמידו לדו"חות הכספיים של הרשות "הפניה לתשומת לב", זוהי אזהרה בדרגה נמוכה יותר מהערת עסק חי, אך היא עדיין ניתנת כשרואי החשבון מביעים דאגה ממצבה הכספי של חברה.
כיצד חברה עם הערה מרואי החשבון מקבלת דירוג ללא רבב – Aaa, ששקול לדירוג AAA של סטנדרד אנד פורס? התשובה היא, מסבירה מידרוג, כי "נוכח הזיקה הגבוהה בין הרשות למדינת ישראל, הערכת מידרוג לסיכון האשראי של הרשות מתבססת על הסבירות לתמיכת מדינה במידת הצורך". כלומר מידרוג מעריכה את הרשות כאחת מזרועות המדינה ולכן סבורה שתוכל לשרת את החוב בנוחות.
עוד מעריכים במידרוג כי "אירוע כשל פירעון של רשות שדות התעופה עלול להסב נזק משמעותי לפרופיל האשראי של מדינת ישראל, ואילו הסבירות לתמיכה יוצאת דופן מטעם המדינה הינה גבוהה ביותר".