סגור
מנכ"ל הראל ביטוח ניר כהן
מנכ"ל הראל ניר כהן (צילום: טל שחר)

הראל מסכמת רבעון הפסדי ומצמצמת את ההשקעה במיכמן

ביצועי שוק ההון פגעו בתוצאות הראל, שסיימה את הרבעון השני עם הפסד של 108 מיליון שקל על אף שיפור של 6% ברווח החיתומי; החברה הודיעה גם על צמצום משמעותי של עסקת רכישת המניות של חברת האשראי החוץ בנקאי מיכמן; על אף ההפסד, הראל תחלק דיבידנד בסך 200 מיליון שקל 

הראל השקעות סיימה את הרבעון השני של 2024 בהפסד, בניגוד ליתר חברות הביטוח, והודיעה על צמצום ההשקעה שלה בחברת האשראי החוץ בנקאי מיכמן.
החברה האם של הראל ביטוח רשמה ברבעון השני הפסד של 108 מיליון שקל, זאת בהשוואה לרווח של 93 מיליון שקל ברבעון המקביל. הראל היא חברת הביטוח היחידה שמציגה הפסד ברבעון השני.
על אף ההפסד ברבעון, החברה, בניהולו של ניר כהן, תחלק דיבידנד בהיקף של 250 מיליון שקל. בסך הכל חילקה החברה מתחילת השנה דיבידנד של 550 מיליון שקל.
התוצאות של הראל הפתיעו לרעה משני טעמים. ראשית, החברה הציגה שיפור ברווח החיתומי - הרווח ממכירת פוליסות בניכוי תשלום התביעות והוצאות נלוות, שצמח ב-5.3% ל-335 מיליון שקל.
שנית, בדומה לשאר החברות בענף, ביצועי שוק ההון פגעו בשורת הרווח הסופית. אך בעוד שבשאר הענף ביצועי שוק ההון קוזזו ברובם על ידי השפעת הריבית הגבוהה שמפחיתה את ההתחייבויות הכספיות של החברה, במקרה של הראל, הביצועים בשוק ההון הניבו תוצאה אומללה במיוחד. התשואה הריאלית על תיק הנוסטרו הייתה 0.6%- והניבה לחברה הפסד של 722 מיליון שקל בסעיף זה, בעוד הריבית קיזזה 122 מיליון שקל בלבד.
בנוסף, השפעה חד פעמית של עדכון הנחות אקטואריות שביצעה רשות שוק ההון בחודש שעבר תורגמה להפסד של 122 מיליון שקל ברבעון. ללא השפעה זו, הראל הייתה מסיימת את הרבעון ביציבות - ללא רווח או הפסד.
המנכ"ל כהן התייחס לכך בהודעה לתקשורת ואמר כי "שוק ההון והאינפלציה הרבעונית הגבוהה לא הטיבו עימנו ברבעון זה, אך אנו ממשיכים להתמקד ביישום התוכנית האסטרטגית לעבר יעד שיפור הרווחיות הפרמננטית בסך של 500 מיליון שקל לאחר מס עד 2026".
בחברה הסבירו כי ההשפעה החיובית של סביבת הריבית הגבוהה על החברה חלשה יותר ביחס לחברות אחרות, זאת בשל השיטה האקטוארית שבה החברה משתמשת, שרגישה בטווח הקצר פחות לשינויים בריבית.
כאמור, ברווח החיתומי הציגה הראל שיפור ברווחיות. הסעיף המרכזי בנתון זה הוא ביטוחי הבריאות, שבהם הראל היא השחקנית הגדולה בענף. הרווח החיתומי בענף זה צמח ב-69% ל-208 מיליון שקל, הודות לשיפור בפעילות החיתומית של כיסויי השתלות, אמבולטורי ותאונות אישיות, כתוצאה מקיטון בכמות התביעות וסכומי התביעות ששולמו.
משתנה נוסף שתרם לשורת הרווח בבריאות הוא סיום האחריות הביטוחית של החברה על הביטוחים הסיעודיים של קופת חולים כללית, שבהם מבוטחים 2.6 מיליון איש, ושבשנים האחרונות הפכו להפסדיים.
בסוף 2023 הסתיים החוזה המקורי בין הראל לכללית, ובחוזה החדש שנחתם עד לסוף 2024 הראל היא גורם מתפעל בלבד, ללא אחריות ביטוחית.
כיוון שהראל לא מתכוונת לחדש את ההסכם עם כללית, שכפי שפורסם בכלכליסט השבוע - קופת החולים פירסמה מכרז שאליו לא ניגשה אף חברת ביטוח, הקטינה הראל את ההתחייבויות הביטוחיות שלה בסיעוד, מה שאפשר לה לרשום רווח נוסף בתחום.
בדומה למגמה בשאר הענף, גם הראל המשיכה לשפר את הרווחיות בביטוח הכללי, ובעיקר בביטוחי רכב רכוש (מקיף וצד ג'), בהם העלאות המחירים המתמשכות בשנתיים האחרונות, שהגיעו לעשרות אחוזים, הניבו את פירותיהם לחברות הביטוח. הרווח החיתומי מביטוח כללי צמח ב-63% ל-88 מיליון שקל.
בשונה מהשיפור ברווחיות בביטוח הבריאות והביטוח הכללי, בביטוחי חיים וחסכון ארוך טווח, הרווח החיתומי קטן ב-72% ל-39 מיליון שקל, והרווח הכולל, שמתחשב גם בהשפעות ביצועי שוק ההון, עמד על הפסד של 201 מיליון שקל אל מול רווח של 52 מיליון שקל אשתקד. הסיבה לכך היא "הרעה בתוצאות החיתומיות לאור גידול בכמות ובסכומי התביעות בכיסוי אובדן כושר עבודה".
תיק הנכסים המנוהלים של הראל, שעד לרבעון השלישי ב-2023 היה הגדול בשוק וכיום נמצא במקום השני אחרי הפניקס, עמד בסוף הרבעון על 463 מיליארד שקל - צמיחה של 8.4% מאז סוף 2023. לפי היעדים בתכנית האסטרטגית של החברה, עד 2026 תיק הנכסים צריך לגדול ל-520 מיליארד שקל. לצד רווח חיתומי של 335 מיליון שקל, תיק הנכסים תרם לשורת הרווח של החברה 70 מיליון שקל.
על אף השאיפות של הראל, החברה הודיעה היום על צמצום היקף העסקה עם חברת האשראי החוץ בנקאי מיכמן, שמתמחה במימון ואשראי מגובה נדל"ן.
הראל תרכוש מניות בשווי 13.8 מיליון שקל, המהוות 4.9% ממניות החברה, ותעמיד למיכמן מסגרת אשראי בהיקף של 50 מיליון שקל. זאת בשונה ממזכר הבנות שנחתם ביולי האחרון, לפיו הראל תרכוש 25% מחברת האשראי החוץ־בנקאי בתמורה ל-67 מיליון שקל, עם אופציה לעלייה לשליטה. בנוסף, במזכר סוכם שהראל תעמיד אשראי בהיקף של כ-100 מיליון שקל.
הצדדים לא ציינו מדוע היקף העסקה צומצם בצורה כה משמעותית, אך סביר כי במסגרת 45 הימים שעמדו בפני הראל לאחר החתימה על מזכר ההבנות כדי לבחון לעומק את נתוני החברה, הועלו חששות על איכות תיק האשראי ואיכות תהליך החיתום, שהביאו להחלטה לצמצם בשלב הראשוני את היקף החשיפה למיכמן.
העסקה קודמה כחלק משאיפתה של הראל להכפיל את הכנסותיה בתחום, ולאחר שהחברה כבר הייתה ערוכה לרכישת ישראכרט בהיקף של כ-3.3 מיליארד שקל, שבוטלה לאחר התנגדות רשות התחרות.
לפי מזכר ההבנות שנחתם, בשלב ראשון הראל הייתה אמורה לרכוש 25% ממיכמן מידי בעל השליטה הנוכחי, המנכ"ל יניב ביטון, ומידי היו"ר דורון ספיר.
ביטון מחזיק ב־69.1% ממניות החברה ואילו ספיר מחזיק ב־4.94% מהמניות. עבור המניות הראל אמורה הייתה לשלם 67.1 מיליון שקל, לפי מחיר של 16.96 שקל למניה - פרמיה זניחה ביחס למחיר המניה ערב הדיווח על העסקה המתגבשת, שעמד על 16.46 שקל.
בנוסף, הראל הייתה אמורה לקבל אופציה לרכישת עוד 27.5% ממניות החברה שאותה היא תוכל לממש בתוך שלוש שנים ממועד השלמת העסקה הראשונית.