סגור
מנכ"ל קבוצת אגד גלעד ריקלין
מנכ"ל קבוצת אגד, גלעד ריקלין (צילום: אוראל כהן)

אגד ניגשה לבד למכרז ענק בקרקוב, שיכניס לה 1.4 מיליארד שקל בעשור הקרוב

החברה־הבת של אגד בפולין, מוביליס, היתה היחידה שניגשה למכרז, שנחשב לבעל היקף גדול יחסית לשוק הפולני. בעקבות הזכייה, היא מפעילה בעיר 150 אוטובוסים לעומת 80 שהפעילה לפניו. מוביליס היא חברת האוטובוסים הפרטית הגדולה בפולין ומחזיקה 35% מהשוק 

חברת התחבורה הציבורית אגד ממשיכה להגדיל את פעילותה באירופה. החברה־הבת של אגד הפועלת בפולין, מוביליס, הגדילה את כמות האוטובוסים שהיא מפעילה בעיר קרקוב והחל מהשבוע שעבר היא מפעילה בעיר 150 אוטובוסים במקום 80. קרקוב היא העיר השנייה בגודלה בפולין, עם 800 אלף תושבים, ומוביליס שבבעלות אגד מפעילה כ־20% מהאוטובוסים הציבוריים בה, כאשר שאר האוטובוסים מופעלים על ידי חברה בבעלות העירייה.
חברת מוביליס היתה היחידה שהגישה למכרז הפעלת האוטובוסים. שיטת המכרז היתה שמי שמגיש את המחיר הנמוך ביותר לק"מ זוכה. באגד טוענים כי הסיבה שמוביליס היתה היחידה שהגישה הצעה נובעת מהיקפו של המכרז, שנחשב לגדול יחסית בקנה המידה של השוק הפולני. בחברה סירבו לחשוף את המחיר שהציעו במכרז, אך מוביליס טוענת כי המחיר החדש שבאמצעותו זכתה החברה גבוה מאלו שהיו עד כה, וגם ממחירים באשכולות אחרים שהיא מפעילה (6 בסך הכל). הצפי הוא שבעשור הפעילות בקרקוב תניב לחברה הכנסות בגובה 1.4 מיליארד שקל (1.5 מיליארד זלוטי). לפי אגד, מוביליס היא חברת האוטובוסים הציבוריים הפרטית הגדולה ביותר בפולין, והיא מחזיקה ב־35% משוק האוטובוסים הפרטיים הציבוריים, עם כ־400 אוטובוסים אשר פועלים בוורשה, קרקוב, ורוצלב ובידגוש. החברה מעסיקה כ־1,000 עובדים מקומיים, 800 מתוכם הם נהגי אוטובוס.
מלבד פולין, אגד פועלת גם בהולנד באמצעות החברה־הבת EBS, שבבעלותה המלאה. EBS היא החברה הרביעית בגודלה בשוק ההולנדי ומפעילה כ־15% מהתחבורה הציבורית במדינה.
לפי דו"ח הרבעון השני של קרן קיסטון, בעלת השליטה באגד, שווי הפעילות של אגד בפולין עמד על 453 מיליון שקל ולאחר החסרת חוב ונכסים עודפים, על 324 מיליון שקל. הכנסות מוביליס במחצית הראשונה של השנה הסתכמו ב־112.2 מיליון שקל, עלייה של 12.6% בהשוואה ל־99.6 מיליון שקל בתקופה המקבילה. הכנסות מוביליס היוו כ־4% מהכנסות אגד במחצית הראשונה של השנה, שהסתכמו בכ־2.75 מיליארד שקל. שווי הפעילות של EBS עמד על 982 מיליון שקל, אך לאחר החסרת חוב ונכסים עודפים עמד על 254 מיליון שקל. הכנסות EBS במחצית הראשונה של השנה הסתכמו ב־516.8 מיליון שקל, עלייה של 40% לעומת 369 מיליון שקל בתקופה המקבילה. הכנסות EBS היוו כ־19% מהכנסות אגד במחצית הראשונה של השנה.
קיסטון, יחד עם קרן המורים והגננות, רכשה בסוף 2022 את השליטה (60%) באגד לפי שווי של 5.2 מיליארד שקל, באמצעות שותפות ייעודית שבה החלק של קיסטון הוא 80%. ההחזקה הנוכחית המשורשרת של קיסטון באגד, 49%, היא הגדולה ביותר של הקרן. השותפות מימשה אופציה ובקרוב תעלה להחזקה של 78% באגד.
גלעד ריקלין, מנכ"ל קבוצת אגד: "הפעילות שלנו באירופה היא חלק בלתי נפרד מהצמיחה שלנו. בשנים הקרובות אנו מכוונים להמשיך ולהרחיב את פעילותנו במדינות נוספות באירופה".