סגור
עדי צים דן אנד ברדסטריט
עדי צים, בעל השליטה בביו דבש. אין מזומן בקופת החברה (צילום: יח"צ)

חברת הדבש המתורבת של עדי צים לא הצליחה לשלם שכ"ד לשלמה אייזנברג

חברת הפודטק ביו דבש לא עמדה בתשלומי השכירות ברבעון השלישי וישרס חילטה את הערבות. מאז כניסתה לבורסה ב־2021 היא צברה הפסדים של 70 מיליון שקל 

שוכרים שמפגרים בתשלומי שכר הדירה שלהם הם לא עניין חריג, אך חברה ציבורית שמפגרת בהם, ועוד כזו שמעט לאחר הנפקתה הגיעה לשווי של 200 מיליון שקל, זה כבר חריג בהחלט.
חברת הפודטק ביו דבש, שבשליטת עדי צים (21%), שוכרת מחברת הנדל"ן ישרס, שבשליטת שלמה אייזנברג, את המבנה שממנו היא פועלת ברחובות. השבוע שלחה ישרס לביו דבש מכתב התראה בטרם נקיטה בהליכים משפטיים, על כך שהאחרונה לא עמדה, לטענת ישרס, בתשלומי השכירות עבור הרבעון השלישי של 2024.
לאור זאת, ישרס חילטה את הערבות שביו דבש נתנה לה, בגובה 272 אלף שקל. בנוסף, היא דורשת מביו דבש פיצוי של 181 אלף שקל, כמו גם קבלת ערבות בנקאית חדשה הנוגעת לתשלומי השכירות ברבעון הרביעי.
ביו דבש, שעוסקת בפיתוח דבש מתורבת, נכנסה לבורסה במאי 2021 באמצעות מיזוג לשלד הבורסאי וואיטסטון והחלה להיסחר לפי שווי של 86 מיליון שקל. היא עשתה זאת במקביל לכניסתן של חברות "חלום" רבות אחרות לאחוזת בית. כאשר בשנת 2021 לבדה נכנסו לבורסה 69 חברות טכנולוגיה וביומד.
רבות מאותן חברות הן בעלות פיתוחים טכנולוגיים מתקדמים, שעדיין נדרשו לתהליכי מו"פ להשלמתם לכדי מוצר שלם. כפועל יוצא מכך, אותן חברות עדיין לא מפיקות הכנסות משמעותיות (אם בכלל). הפריחה הזאת נרשמה בתקופה שבה השוק הביע אמון בפיתוחים טכנולוגיים חדשניים, וכסף זול – בעקבות סביבת הריבית הנמוכה - הושקע בחברות שהציגו רעיונות הקשורים אליהם. וכך, כחצי שנה לאחר הנפקתה, בתחילת 2022 הגיעה ביו דבש לשווי השיא שלה, 200 מיליון שקל.
אולם, בחלוף הזמן ועם עליית הריבית במשק, סבלנותם של המשקיעים לחברה, שאין לה הכנסות וצוברת מדי שנה הפסדים ‑ 45 מיליון שקל ב־2021 (מהם 35 מיליון כהוצאות רישום למסחר), 15 מיליון שקל ב־2022, 8 מיליון שקל ב־2023 וקרוב ל־3 מיליון שקל במחצית הראשונה השנה ‑ הלכה ופחתה. ממועד השיא, ובמהלך של שנתיים ושמונה חודשים, מנית ביו דבש איבדה 98% מערכה והיא נסחרת כיום בשווי של פחות מ־5 מיליון שקל. כתוצאה מכך, היא עתידה לעבור לרשימת השימור של הבורסה שבה המסחר אינו רציף.
כבר ב־2021 נוספה לדו"חות החברה הערה כי ללא מימון נוסף החברה לא תוכל להמשיך את פעילותה השוטפת במתכונתה הנוכחית לשנה נוספת, וקיימים ספקות משמעותיים בדבר המשך קיומה כעסק חי. בניסיון לבצע התייעלות החברה פיטרה בסוף 2022 מחצית מעובדיה, בעיקר בתחום המו"פ, ובמרץ 2023 התפטר המנכ"ל אופיר דבש. מהלך למיזוגה של ביו דבש עם חברת הפוד טק וילק, שמפתחת רכיבי חלב פרה וחלב אם מתורבתים מתאים, בוטל באוגוסט 2023.
ביו דבש ביצעה כמה גיוסים, בהם גם הלוואות שקיבלה השנה מנושאי משרה ובעלי עניין בה בשווי של 2.2 מיליון שקל ובריבית של 17% (פריים בתוספת 11%). כספים אלה נוצלו לפעילותה השוטפת. נכון לסוף יוני 2024 היו ברשותה 381 אלף שקל בלבד במזומנים, שווי מזומנים ופיקדונות לזמן קצר. כאשר פחות משלושה חודשים מאוחר יותר, נראה כי גם כספים אלה הולכים ואוזלים.
מביו דבש לא נמסרה תגובה.