סגור
נתי סיידוף
נתי סיידוף בעל השליטה בשיכון ובינוי (צילום: אוראל כהן)

בלעדי
ביקושים של 11 מיליארד דולר בהנפקת האג"ח של שיכון ובינוי בארה"ב

שיכון ובינוי ביקשה לגייס 1.9 מיליארד דולר למימון הקמתם של 6 גשרים בפנסילבניה - החברה תהיה אחראית גם על תחזוקת הגשרים וותפעולם לתקופה של 30 שנה

ביקושי ענק של 11 מיליארד דולר הוזרמו להנפקת האג"ח של שיכון ובינוי (שו"ב) בארה"ב. החברה ביקשה לגייס חוב של 1.88 מיליארד דולר, הסכום הגבוה ביותר שגייסה חברה ישראלית בתחום התשתיות.
סכום הגיוס מיועד למימון הקמת שישה גשרים בפנסילבניה. אתמול הושלם השלב המקדים האמור של הנפקת האג"ח לטובת הפרויקט, שבה השתתפו גופים מוסדיים מארה"ב וממדינות נוספות.
במרץ האחרון זכתה שו"ב (בשותפות עם גורמים נוספים) במכרז שפרסמה מחלקת התחבורה של פנסילבניה לתכנון, הקמה, מימון תפעול ותחזוקה של 9 גשרים בפנסילבניה. בשלב הראשון מתוכננת הקמה ושיקום של 6 גשרים ובשלב השני 3 נוספים. הקמת השלב הראשון צפויה להימשך כחמש שנים. התוכנית במקור היתה להתחיל בהקמה ברבעון הראשון של שנת 2023, אך בשל סיבוכים משפטיים, תחילת העבודות צפויה צפויה להתעכתב.
תקופת הזיכיון לתפעול ולתחזוקת הפרויקט היא 30 שנה מתום הקמת כל שלב. עלות הקמת השלב הראשון מוערכת בכ-1.75 מיליארד דולר, ועלות התחזוקה והתפעול של הגשרים מוערכת ב-140 מיליון דולר בשנה.
שו"ב מחזיקה ב-40% מחברת הזכיין שמיועדת להפעיל ולתחזק את ששת הגשרים המתוכננים בשלב הראשון בשותפות עם קרן Macquarie Capital. החברה מחזיקה ב-50% מחברת הקבלן להקמת הפרויקט, בשותפות עם חברת FCC – Fomento de Construcciones y Contratas הספרדית.
בתחילת החודש פורסמה טיוטת התשקיף להנפקת האג"ח בהיקף של 1.88 מיליארד דולר. אגרות החוב בהנפקה הן מסוג PAB – Private Aactivity Boinds שמזכות את הרוכשים בפטור ממס על הריבית, והן דורגו בדירוג BBB.
ההנפקה מבוצעת על ידי חברת הזכיין של הפרויקט, שבה שו"ב שותפה כאמור עם Macquarie, ותמורתה מיועדת לתשלום לחברת הקבלן עבור ההקמה. האג"ח מגויס לתקופה של 35 שנים ובריבית קבועה של 5%.
הגיוס יוצא לפועל בשיתוף פעולה עם מחלקת התחבורה של פנסילבניה, והיא זו שתישא בהחזרי הריבית. תמורת ההנפקה תופקד בנאמנות ותשוחרר בהתאם להתקדמות ביצוע הפרויקט, וכך מבטיחה את המימון עבורו.
קודם לזכייה בפרויקט זה ביוני 2021 זכתה שו"ב בשותפות (35%) עם גורמים נוספים במכרז בהיקף של 1.5 מיליארד דולר להקמת תפעול ותחזוקת תעלה להסטת שיטפונות להגנה על העיר פארגו שבמדינת צפון דקוטה. המהלכים של הממשל האמריקאי לקידום ההשקעה בתשתיות בארה"ב מצטלבים עם האסטרטגיה של שו"ב להגביר את פעילותה בתחום התשתיות וב-2023 היא צפויה להשתתף במכרזים נוספים.