הראל ויזל: "ב־2023 נהיה בתחום ההסעדה, אבל רק עם שותפים"
הראל ויזל: "ב־2023 נהיה בתחום ההסעדה, אבל רק עם שותפים"
פוקס חתמה את 2021 עם תוצאות שיא אבל המניה ירדה ב־5.2% בגלל חששות המשקיעים מהאטה בצמיחה. בעל השליטה הראל ויזל מסמן כבר את היעד הבא
קבוצת פוקס פרסמה אתמול את דו"חותיה הכספיים עם תוצאות שיא בכל הפרמטרים, והודיעה על חלוקת דיבידנד של 163 מיליון שקל — 100% מרווחי המחצית השנייה של השנה. אך במקביל, המניה ירדה ב־5.2% בגלל חששות המשקיעים.
בשוק מביעים דאגה ביחס להאטה באונליין, שעשויה לפגוע בתוצאות טרמינל איקס של פוקס, וכן ציינו שמדובר בתיקון כלשהו לתמחור הגבוה של הקבוצה והחברות־הבנות שהונפקו השנה, טרמינל איקס וריטיילורס. קבוצת הקמעונאות, בניהולו של הראל ויזל, נסחרת בשווי של 7.6 מיליארד שקל.
הקבוצה תמשיך להתרחב בחו"ל ובמהלך השנה תפתח מספר חנויות ראשונות של רשת כלי הבית והטקסטיל פוקס HOME בטורונטו, קנדה. הפעילות תתווסף למותגים ללין, נייקי, פוטלוקר ומותג האופנה פוקס, שכבר כיום פועלים בחו"ל.
בכנס משקיעים אמר ויזל שהקבוצה בוחנת גם כניסה עם שילב לחו”ל: “אין עוד חנות בעולם שמוכרת את כל מגוון המוצרים לתינוקות”, אמר.
הירידה בדולר תרמה
הכנסות פוקס בשנה החולפת הסתכמו ב־4.2 מיליארד שקל, עלייה של 50% ביחס ל־2020. העליה מיוחסת לעליה בחנויות הזהות בכל מגזרי הפעילות של החברה, הודות לסגר ממושך של 139 ימים בשנת 2020 לעומת 51 ימי סגר ב־2021, הרחבת שטחי המסחר, עליה באתרי הסחר של הקבוצה ואיחוד תוצאות ללין לראשונה ברבעון רביעי של 2020.
הפדיון למ"ר בחנויות הזהות במגזר האופנה ואופנת הבית עלה ב־17%, ברשת ללין הוא עלה ב־19.4% ואילו במגזר הספורט, שבו פועלות חנויות נייקי, פוט לוקר ודרים ספורט, הוא זינק ב־33%. המכירות השנתיות בתחום האופנה ואופנת הבית עלו ב־32% והסתכמו ב־1.9 מיליארד שקל. הרווח הגולמי בתחום זה עלה ב־40% הודות לירידה בשער הדולר שהקטינה את עלויות הרכש.
מכירות ללין עלו ב־27% ועמדו על 249 מיליון שקל. הרווח הגולמי במגזר מוצרי האווירה והטיפוח עלה ב־28.7% ל־171 מיליון שקל ושיעורו מהמכירות עלה ל־68.8% לעומת 67.8% בעיקר בשל תמהיל המוצרים והמכירות בין ערוצי המכירה השונים והתחזקות השקל מול הדולר. הרשת קיבלה בקנדה מענקים 2.5 מיליון שקל בשל הסגרים שתרמו לעלייה של 32.4% ברווח התפעולי ל־52 מיליון שקל.
גם ריטיילורס, זרוע הספורט התיעה עליה של 80% במכירות השנתיות שהסתכמו בכמיליארד שקל כתוצאה מפתיחת חנויות בארץ ובחו"ל והעליה בפדיון למ"ר בחנויות הזהות. הרווח הגולמי של ריטיילורס עלה ב־86.4% ל־587 מיליון שקל והרווח התפעולי הוכפל ל־135.7 מיליון שקל.
הרווח הגולמי של פוקס עלה ב־57.5% ל־2.5 מיליארד שקל ושיעורו מהמכירות עלה ל־58.7%, בשל התחזקות הפעילות של מותגי הספורט, אופנת ההלבשה והבית וללין. פוקס רשמה עלייה של 37.3% ברווח התפעולי שעמד על 562 מיליון שקל בסוף השנה, אך שיעורו מהמכירות ירד ל־13.4% לעומת 14.6% ב־2020, בין היתר בשל ירידה במכירות וברווחים של החברה במגזר האופנה בחו"ל. הקבוצה חתמה את השנה עם עלייה של 43% ברווח הנקי המיוחס לבעלי המניות, והוא עמד על כ־294 מיליון שקל. עלות שכרו של הראל ויזל מנכ"ל הקבוצה עמדה על 8.7 מיליון שקל.
מייחלים לפסח חם
למרות הדו"חות המצוינים, כאמור, נראה שמנוע הצמיחה של האונליין מאט. גם ויזל מודע לכך. "אני מעריך שאני יודע לעשות תוך חצי שנה טרמינל איקס מאוד רווחי, אבל בלי חלומות של יציאה לחו"ל", הוא אמר בכנס משקיעים, "אנחנו זזים לאתונה ולדעתי יש לנו מודל שמביא סחורה. אנחנו מנסים לספר סיפור חדש בעולם של קנה עכשיו וקבל עוד שעתיים וחצי הביתה. אין כרגע מודל כזה בעולם בתחום האופנה. את הפיילוט אנחנו עושים באתונה, ובוחנים עבודה בעוד ארבע ערים בעולם. אם זה לא יצליח, תמיד יש אופציה להישאר עם האתר רק בישראל".
אתה חושש מפסח "שחור" בגלל היציאה המסיבית של ישראלים לחו"ל?
"אני מעריך שפסח השנה יהיה מצוין, על אף השמיים הפתוחים. פסח ברבעון ראשון הוא יותר קשה, אבל פסח שנופל על אפריל תמיד זה טוב, כי הוא יותר חם. אנחנו בחנויות עם קולקציית קיץ כבר 3 שבועות, וזה חודש מרץ הכי קר במאה השנה האחרונות. הגיוני שבפסח יהיה חם".
ויזל התייחס להשפעה של פתיחת השמיים על כל השנה. "שנת 2021 היתה יוצאת דופן מכמה סיבות: יציאה מסגרים וסגירת נתב"ג. אבל ידענו והערכנו שב־2022 מספרי הנוסעים שהיו באמצע שנת 2019 יחזרו. אז אני מעריך שיהיה ריבאונד מסוים, אבל אני יודע שאנחנו חברה עם המותגים הכי חזקים. אין מותג רציני בינלאומי שלא בקשר איתנו. בחודש האחרון היו פה 4 מותגים בינלאומיים גדולים שבדקו כניסה לישראל ועם כולם דיברנו. אני לא מסתכל מרבעון לרבעון. האסטרטגיה שלנו הוכיחה עצמה מצוין".
ויזל שמנהל מו"מ להכנס לתחום ההסעדה בין היתר עם רשת ההמבורגרים שיק שאק הוסיף: "יש סיכוי שבשנת 2023 נהיה שחקנים בתחום ההסעדה, אבל נעשה את זה עם שותפים". לגבי העיכוב בפתיחת חנויות ג'מבו סטוק הוא ציין: "הפרויקט הולך לאט יותר משציפינו כי אין שטחים ריקים של 10 אלף מ"ר. אנחנו עושים שינוי בכל התוכנית וזה יידחה אולי בחודש נוסף. אנחנו בונים את החנויות מאפס, ואני מעריך שכל כמה חודשים נפתח חנות".