סגור
מטה חברת כרטיסי האשראי ישראכרט החדש בבני ברק
מטה חברת שראכרט. הציעה לבעלי עסקים פלטפורמה לפתיחת חנות אינטרנט, (צילום: אוראל כהן)

כיצד מיזם של ישראכרט בשווי 140 מיליון שקל הפך לחברה בשווי אפסי?

ב־2015 הקימה חברת כרטיסי האשראי בשותפות עם קובי חדד את מיזם "חנות האינטרנט שלי" שכשל. כעת מתנהלות תביעות הדדיות בין השותפים שמאשימים זה את זה בהשמדת ערך החברה

כיצד מיזם החנות האינטרנטית של ישראכרט הפך מחברה בשווי 140 מיליון שקל לחברה בשווי אפסי בתוך חמש שנים? תביעות הדדיות שהוגשו לבית המשפט המחוזי בתל אביב עשויות לספק את התשובה לכך.
חברת כרטיסי האשראי הקימה ב־2015 את מיזם "החנות האינטרנטית שלי", שהציעה לבעלי עסקים לפתוח עבור העסק חנות אינטרנט, על כל שלבי הפיתוח, כולל סליקה. לישראכרט היו תוכניות גדולות עבור הפלטפורמה ששווקה בפרסומות בטלוויזיה ובאינטרנט. הפלטפורמה הוקמה באמצעות IDDS שהיתה אחראית על הפיתוח והתחזוקה. ישראכרט החזיקה ב־20% ממניות IDDS ו־80% מהמניות הוחזקו על ידי קובי חדד, באמצעות KCS הפרטית. ישראכרט, באותה עת, היתה בבעלות בנק הפועלים ונוהלה על ידי רון וקסלר. בהסכם נקבע כי לאחר שישראכרט תופרד מבנק הפועלים, היא תעלה לשליטה ב־IDDS.
בסוף 2018 בוצעה הערכת שווי ל־IDDS שהעניקה לחברה תג שווי של 140 מיליון שקל. מדובר על שווי גבוה משמעותית מזה שלפיו ישראכרט ביצעה את ההשקעה הראשונית. בשל כך ביקשה ישראכרט ב־2020—2021 לממש אופציה שניתנה לה לעלות להחזקה של 51% ולקבל את השליטה בחברה. מהלך זה לא אושר על ידי האורגנים המוסמכים לכך בישראכרט.
לפי ההסכם מול חדד, לישראכרט יש זכות למכור לו את החזקתה ב־IDDS על בסיס הערכת שווי, ואשתקד ביקש מנכ"ל ישראכרט הנוכחי, רן עוז, לממש את האופציה. במסגרת זו, חדד הזמין הערכת שווי עדכנית לחברה. לפיה, השווי של IDDS עומד על 3.5 מיליון שקל בלבד, ובניכוי חובות החברה, השווי הכלכלי שלה עומד על אפס. על פי התביעה שהגישה ישראכרט נגד חדד בסוף יולי, מבדיקת נתוני IDDS התבררה "תמונת מצב עגומה ושערורייתית, שממנה עולה כי חדד והחברה מנהלים את IDDS לתועלתם האישית, כאילו מדובר בקיוסק הפרטי שלהם, תוך קיפוח זכויות ישראכרט והפרה חמורה של הדין". עוד טוענת ישראכרט כי חדד פעל למחוק מהספרים הלוואת בעלים של 660 אלף שקל שהעניקה ישראכרט ל־IDDS, וכי חדד "ממציא חובות פיקטיביים של חברת האשראי כדי להמיר חובות אלה למניות בחברה, לדלל את החזקת התובעת לאפס ולהשתלט על החברה בנזיד עדשים". בנוסף, ישראכרט טוענת נגד חדד כי עשה שימוש ב־IDDS כדי להגדיל את עסקיו הפרטיים תוך שימוש בלוגו של ישראכרט. ישראכרט דורשת מבית המשפט למנות רו"ח חוקר שיבדוק את מצב החברה ואת מחיקת הערך האדירה בה.
חדד, מצידו, הגיש תביעה נגדית נגד ישראכרט, עוז, יו"ר ישראכרט תמר יסעור, והמשנה למנכ"ל יפית גריאני ביום חמישי האחרון.  לטענתו, "ישראכרט והבכירים בה פגעו וטרפדו הזדמנויות עסקיות של IDDS", וכן "התעללו, ומתעללים, במאות לקוחות של IDDS באופן מתמשך, וכן ביטלו עסקאות של לקוחות IDDS לאחר עשייתן ללא כל צידוק".
חדד תובע מישראכרט 12.7 מיליון שקל בגין הפרת הסכם, 9.8 מיליון שקל בעקבות הנזקים שנגרמו לחברה לטענתו ו־20% מהחוב של IDDS כלפיו. לדבריו, עלויות הפיתוח של הפלטפורמה הסתכמו בעשרות מיליוני שקלים והוא נשא בהן לבדו. בנוסף, לאורך השנים בוצעו שיפורים במערכת, וגם שיפורים אלו נעשו על ידי חדד בלבד, לטענתו.
מעו"ד אשר פרץ שהגיש את התביעה בשם חדד נגד ישראכרט נמסר: "מעולם לא נעשתה הערכת שווי שקבעה שווי של 140 מיליון. מדובר בצפי שווי על בסיס תוכנית עסקית שישראכרט לא עמדה בה". פרץ הוסיף: "ישראכרט מתעללת בעסקים קטנים מהפריפריה ומקשה עליהם להשתמש בפלטפורמה שהיא עצמה הבעלים שלה בגלל עניינים פנימיים וחוסר סדר. ישראכרט נטשה את החברה (IDDS)' התעלמה ממנה uהתנהגה כלפיה בכוחניות. ישראכרט מנעה ומונעת מהחברה להתקשר עם חברות אחרות ומשקיעים חיצוניים. ישראכרט קובעת את מחירי החנות האינטרנטית ואוסרת עליה לגייס משקיעים חיצוניים". מישראכרט נמסר בתגובה: "החברה פועלת מול כל לקוחותיה באותו אופן ובהתאם למאפייני פעילותם העסקית".