סגור
יובל לנדסברג מנכ"ל סנו חדש
יובל לנדסברג, מנכ"ל סנו ונכדו של המייסד (מורג ביטן)

תיק ההשקעות של משפחת לנדסברג: שותפות בשליטה בפרטנר ובנמל חיפה

דו"חות סנו חושפים כי מעבר לפעילותה המסורתית כיצרנית ומשווקת מוצרי ניקיון היא מחזיקה גם בתיק השקעות ששוויו ההוגן כ־66 מיליון שקל וכי בכוונתה להקים מרלו"ג עם שותף בהשקעה של 270 מיליון שקל, שישרת את החברה עצמה. סנו: התיק הוא דרך לייצר תשואה על נתח לא גדול מהמזומנים — שעמדו במחצית על 450 מיליון שקל 

סנו שבשליטת משפחת לנדסברג (86%) מוכרת כיצרנית ומשווקת של מוצרי ניקיון, טואלטיקה וקוסמטיקה. כשצוללים לתוך דו"חות החברה, המנוהלת בידי יובל לנדסברג, נכדו של המייסד ברונו לנדסברג, מגלים שהיא שולחת זרועות לתחומים נוספים באמצעות תיק ההשקעות שלה, שאמנם אינו גדול אך בהחלט מסקרן.
תיק ההשקעות כולל שותפות בשליטה בחברת התקשורת פרטנר, שותפות בשליטה בנמל חיפה, החזקה במניות גאון החזקות וכן השקעה בקרן ההשקעות של ואליו בייס — VBF. בנוסף, סנו מקדמת הקמה של מרכז לוגיסטי, שכבר הניב לה רווחים הודות להכנסת שותף.
כאמור, לא מדובר בתיק גדול, בוודאי לא כשרואים את המחזורים השנתיים של סנו ושווי השוק שלה, שעומד על 3.7 מיליארד שקל. נכון לסוף הרבעון השני השנה עמד השווי ההוגן של התיק על 65.6 מיליון שקל, עלייה קלה לעומת סוף הרבעון הראשון השנה (63.3 מיליון שקל) וסוף 2023, אז עמד התיק על 60.5 מיליון שקל.
ההשקעה המשמעותית ביותר מבחינת היקפה הכספי היא השותפות בשליטה בנמל חיפה, בשרשור. נכון להיום עומד שווי ההחזקה בספרים על 54.15 מיליון שקל, לאחר שהיא שוערכה כלפי מעלה ב־1.9 מיליון שקל מתחילת השנה. סנו מחזיקה בשרשור באמצעות שותפות שהקים ואליו בייס בכ־4.1% ממניות גדות כימיקלים, שמחזיקה בתורה ב־30% מנמל חיפה, שהיא רכשה עם קבוצת אדאני ההודית בינואר 2023 תמורת 3.9 מיליארד שקל.
באוגוסט 2021 סנו הצטרפה לשותפות שהקימה ואליו בייס, שרכשה 42% ממניות גדות כימיקלים. סנו השקיעה ממקורותיה העצמיים 10 מיליון דולר, דבר שהקנה לה נתח של 3.5% בחברה. לפי ההסכם שנחתם באותה עת, החברה היתה עתידה להיות מונפקת בתוך שנה מהרכישה, ואם הדבר לא ייצא לפועל המשקיעים יקבלו לידיהם מניות נוספות. וכך, בספטמבר 2022 קיבלה סנו עוד מניות שהעלו את חלקה בגדול כימיקלים ל־4.1%. בנובמבר 2022, במסגרת ההיערכות לרכישת נמל חיפה, שהצריכה הון עצמי גבוה לצד נטילת אשראי של 2.8 מיליארד שקל, ביצעה גדות גיוס הון מבעלי המניות הקיימים בדרך של הנפקת זכויות, וסנו השקיעה 4.1 מיליון דולר נוספים, כך ששמרה על חלקה היחסי בחברה.
ההשקעה השנייה בגודלה היא במניות פרטנר, הרשומות בספרים לפי שווי של 4 מיליון שקל. אמנם השקעה קטנה, אך כזו שהופכת את סנו לשותפה בגרעין השליטה של חברת התקשורת, שנסחרת לפי שווי של 2.9 מיליארד שקל. בסוף דצמבר 2022 רכשה סנו מהפניקס 0.5% ממניות אמפיסה, בעלת השליטה בפרטנר (26%) תמורת 5 מיליון שקל. מאז, בשל הירידה במניית פרטנר, הפחיתה סנו את שווי החברה בספרים. באפריל 2022 רכשה קבוצת משקיעים, שכוללת את הפניקס, אבי גבאי, שלמה רודב ומורי ארקין, את השליטה בפרטנר באמצעות רכישת החברה הפרטית אמפיסה ב־965 מיליון שקל (300 מיליון דולר). זמן קצר לאחר מכן מכרה הפניקס, המשקיעה הגדולה בקבוצה, נתח קטן ממניות אמפיסה לסנו. שווי מניות השליטה בפרטנר עומד כיום על 795 מיליון שקל, כך שקבוצת המשקיעים מופסדת ב־170 מיליון שקל על הנייר.
באמצע 2023 התחייבה סנו להשקיע עד 15 מיליון שקל בקרן ההשקעות VBF של ואליו בייס, שנועדה להשקיע בחברות פרטיות וציבוריות מבלי לרכוש בהן שליטה, אלא נתח משמעותי, בכוונה לעבוד עם ההנהלות במטרה להשביחן. אבל לא תמיד זה עובד. כך, במהלך החודשיים האחרונים ניהלה VBF קרב מול חברת הטכנולוגיה הביטחונית קוגנייט, שבה היא בעלת המניות הגדולה, במטרה להכניס נציג לדירקטוריון. ככל שהמאבק הסלים הקרן אף פעלה להדחת היו"ר. באספת בעלי מניות בשבוע שעבר נדחו כל הדרישות של VBF.
בניגוד ליתר ההשקעות, זו שבגאון החזקות, שבה סנו מחזיקה בכ־2%, היא השקעה היסטורית בת 25 שנה, שבוצעה עוד בימי ברונו לנדסברג.
בסנו מדגישים שהחברה ממוקדת בפעילותה המסורתית וכי תיק ההשקעות הוא דרך לייצר תשואה על נתח לא גדול מהמזומנים של החברה — 450 מיליון שקל, נכון לסוף הרבעון השני.
המרכז הלוגיסטי, שסנו מקדמת את בנייתו ואליו אף הכניסה שותף, עתיד לשרת את החברה עצמה. ב־2017 החברה זכתה במכרז של רמ"י לרכישת שני מגרשים בעמק חפר, ובשנה שלאחר מכן רכשה כמה קרקעות סמוכות — כל זאת תמורת 63 מיליון שקל. המרלו"ג שסנו תקים על הקרקע עם השותף ישתרע על 71 אלף מ"ר של מסחר ומשרדים בהשקעה של 270 מיליון שקל. השותף הוכנס לפרויקט ב־2021, וסנו רשמה רווח של 28.6 מיליון שקל ברבעון הרביעי של אותה שנה.
השינוי בשווי ההוגן של ההשקעות הפיננסיות מתבטא בסעיף הכנסות מימון, שבמחצית הסתכמו נטו ב־16.2 מיליון שקל, לעומת 12.6 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב־2023. ההשקעות הפיננסיות לא השפיעו בצורה משמעותית על הסעיף הזה בתקופה המדוברת, והוא הושפע בעיקר מעלייה בהכנסות מריבית על פיקדונות. את המחצית הראשונה של השנה סיכמה סנו עם עלייה של 8.8% בהכנסות, שהסתכמו ב־1.14 מיליארד שקל ועם רווח נקי שזינק ב־23.9% להיקף של 139.2 מיליון שקל.