סגור
רון פאינרו מנכ"ל קבוצת מאיר הנכנס לצד אולם תצוגת רכבים של הונדה
רון פאינרו, לצד אולם תצוגת רכבים של הונדה (צילומים: תומר הדר, הדר דולן)

בלעדי
רון פאינרו, מנכ"ל MAX, עוזב את תפקידו - ימונה למנכ"ל קבוצת מאיר של משפחות שחר וקז

פאינרו עוזב את חברת כרטיסי האשראי לאחר 8 שנים - ויעבור לנהל את קבוצת הרכב מאיר, המייבאת לישראל, בין השאר, את מכוניות וולוו והונדה ומחזיקה בזיכיון של חברת ההשכרה הרץ; שגית דותן, סמנכ״לית לקוחות פרטיים ב-MAX, מועמדת להחליפו

רון פאינרו, מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי MAX עוזב את תפקידו, כך נודע ל"כלכליסט". פאינרו יעבור לנהל את קבוצת מאיר של משפחת שחר וקז, שמבצעת שינוי ארגוני משמעותי בשורותיה. פאינרו (56), שהוא כיום המנכ"ל הוותיק בענף כרטיסי האשראי, החליט לעזוב את תפקידו לאחר קדנציה של 8 שנים. שגית דותן, סמנכ״לית לקוחות פרטיים ב-MAX, מועמדת להחליפו.
מאיר היא אחת הקבוצות העסקיות הגדולות בישראל, אך היקפי הפעילות שלה אינם מוכרים לציבור הרחב משום שהיא חברה פרטית. לחברה יש פעילויות רבות: יבוא מכוניות ומשאיות (וולוו, הונדה, יגואר, פולסטאר ומשאיות רנו), תחבורה ציבורית בארץ (חברת קווים) ובחו"ל, השכרת רכב וליסינג (הרץ ואופרייט), מכירת מכוניות יד שנייה (אוטו סנטר), יבוא ושיווק צמיגים (קוגול יוניטרייד), צרכנות (BuyMe), וייצור שלדות ומוצרי פנים לאוטובוסים (מרכבים). בראש הקבוצה עומד יעקב שחר שנשוי לנילי, אחותו של ישראל קז ובתו של מייסד הקבוצה מאיר קז, והיא מנוהלת על ידי בנו אור שחר.
בעלות השליטה במאיר הן המשפחות שחר וקז, שמחזיקות ב-80% מהמניות כיום. ב-2022 מכרו משפחות שחר וקז 14% ממניות הקבוצה להפניקס תמורת 574 מיליון שקל ו-6% לכלל ביטוח תמורת 245 מיליון שקל, וזאת לפי שווי חברה של 4.1 מיליארד שקל. שתי החברות קיבלו אופציה לרכוש עוד 8% תוך שלוש שנים לפי שווי של 4.5 מיליארד שקל.
מאיר הוקמה ב־1967 על ידי מאיר קז, שעלה לארץ מפולין ב־1933. הוא הקים את חברת מאיר כשקיבל את הזיכיון הראשון שלו ליבוא מכוניות המותג השבדי וולוו. הפעילות הזו לא היתה זרה לו משום שלמשפחתו היתה חברת תובלה בפולין, ולפני שהקים את חברת מאיר הוא עבד בעצמו כנהג משאית. עם פטירתו בשנת 1976 עבר ניהול הקבוצה לידי חתנו יעקב שחר ובנו ישראל קז. זו הפעם הראשונה שהחברה המשפחתית של שחר וקז ממנה מנכ"ל חיצוני מקצועי, והדבר נעשה חלק משינוי ארגוני שעוברת הקבוצה במעבר בין-דורי.
משפחות מאיר וקז מחזיקות גם בבעלות על קבוצת הכדורגל של מכבי חיפה באמצעות חברה אחות.
בשמונה שנותיו כמנכ"ל MAX קיבל פאינרו שכר בעלות של 30.6 מיליון שקל. פאינרו, רו"ח בהשכלתו ובעל תואר בפיסיקה והנדסת חומרים, עבד בעבר במשרד רואי החשבון סומך חייקין. בהמשך כיהן כסמנכ"ל הכספים של אפריקה ישראל, הוביל את הסדר החוב המורכב שלה, ועזב שנה לאחר השלמתו.
לאחר מכן מנכ"לית בנק לאומי לשעבר רקפת רוסק־עמינח, שהכירה אותו מימיהם המשותפים בסומך חייקין, הביאה אותו לבנק ומינתה אותו בשנת 2012 לסמנכ"ל הכספים של לאומי. ארבע שנים לאחר מכן, היא מינתה אותו למנכ"ל לאומי קארד, השם הקודם של MAX.
כהונתו של פאינרו ב־MAX לא התנהלה על מי מנוחות, ובמהלכה החליפה החברה פעמיים בעלי שליטה. פאינרו מונה למנכ"ל החברה עוד כשהיתה תחת שליטת בנק לאומי. בעקבות ועדת שטרום נאלץ בנק לאומי למכור את השליטה בחברה, שנמכרה לקרן ההשקעות ורבורג פינקוס, לפי שווי של 2.5 מיליארד שקל, ושינתה שמה ל־MAX.
הפרידה מלאומי לא היתה פשוטה, בשל הקשר ההדוק בין החברות שהפכו למתחרות, והמשיכו לשתף פעולה במקביל בהנפקת כרטיסי אשראי ללקוחות הבנק. בתקופת הפרידה היו מתחים בין הבנק לחברה. כמו כן, פחות משנתיים לאחר השלמת המכירה פרץ משבר הקורונה, שהשפיע על הצריכה במשק ועל תוצאות חברות כרטיסי האשראי. בוורבורג פינקוס חשבו שיקבלו יותר רוח גבית מהרגולטור לחיזוק MAX, וכשזה לא קרה, החליטו שעדיף להם למכור ולצאת מההשקעה.
החברה נמכרה בסופו של דבר לכלל החזקות תמורת 2.7 מיליארד שקל, והעסקה הושלמה בשנה שעברה. למעט שינויים בדירקטוריון, כלל לא הובילה שינויים בהנהלת MAX מאז השתלטה עליה. עזיבתו של פאינרו תביא לכך שכלל תמנה מנכ"ל חדש לחברה, מה שעשוי להוביל לשינויים נוספים בהנהלה.
במקביל להתחלפות בעלי השליטה, התמודד פאינרו גם עם אובדן של מועדון כרטיסי אשראי הגדול של שופרסל, שעברה לעבוד עם המתחרה כאל. למרות כל האתגרים הללו, ואחרי תקופה מאתגרת, פאינרו הצליח בסופו של דבר לשפר את מנועי ההכנסה של החברה והוביל לצמיחה באשראי הצרכני של החברה, וכן פיתח מועדוני אשראי ללא שותפים, בהם היא לא צריכה לחלוק בהכנסות עם גורם נוסף.
את המחצית הראשונה של שנת 2024 סיימה MAX עם תיק אשראי צרכני של 9.6 מיליארד שקל, רווח נקי של 140 מיליון שקל (ירידה של 3.5% לעומת התקופה המקבילה, בנטרול השפעות חד־פעמיות) ותשואה על ההון של 14.8%. מחליפו של פאינרו ייכנס לתפקיד בתקופה מאתגרת. חברות כרטיסי האשראי חשופות למצב המשק - האטה בצריכה ובצמיחת המשק מהווה איום על תוצאותיהן ‑ הן בהכנסות משימוש בכרטיסי אשראי והן ביכולת הלקוחות לפרוע את הלוואותיהם.
מצד שני, היתרון של מחליפו של פאינרו יהיה ש־MAX היא החברה היחידה שאין סביבה אי־ודאות בנוגע לבעל השליטה. בנק דיסקונט מחויב למכור את חברת כרטיסי האשראי כאל שבשליטתו בשנים הקרובות, ואילו ישראכרט היא חברה ללא גרעין שליטה, שמקבלת גם בימים אלה הצעות לרכישתה, שעשויות להבשיל לכדי השתלטות עליה.