סגור
השמשות של גאוזי מאפשרות שליטה בכמות האור שחודר לרכב
השמשות של גאוזי מאפשרות שליטה בכמות האור שחודר לרכב

התשקיף חושף: בקופת המזומנים של גאוזי נותרו 4.7 מיליון דולר

יצרנית הזכוכית החכמה הישראלית שגנזה ב־2023 ניסיון הנפקה לפי שווי של 600 מיליון דולר, הגישה תשקיף פומבי לרשות ני"ע האמריקאית לגיוס של 75 מיליון דולר לפי שווי של עד 500 מיליון דולר. החברה הפסידה ב־2023 יותר מ־79 מיליון דולר

ניסיון הנפקה שני: יצרנית הזכוכית החכמה הישראלית גאוזי הגישה תשקיף פומבי לרשות ני"ע האמריקאית לגיוס של 75 מיליון דולר בהנפקת מניות. על הכוונה של גאוזי פורסם ב"כלכליסט" בשבוע שעבר ואת ההנפקה יובילו בנק ברקליס, סטיפל ואווון. ההנפקה צפויה להתקיים עד סוף הרבעון השני, כלומר בחודשיים וחצי הקרובים.
גאוזי כבר הגישה תשקיף חסוי במחצית 2022 אבל ההנפקה אז לא הבשילה. השאיפה אז היתה לבצע את ההנפקה לפי שווי 600 מיליון דולר ונראה כי הפעם החברה תסתפק בשווי נמוך יותר של 500-400 מיליון דולר.
מהתשקיף עולה כי הכנסות החברה ב־2023 עמדו על 78 מיליון דולר, קפיצה משמעותית של 59% בהכנסות לעומת 2022, עז עמדו ההכנסות על 49 מיליון דולר.
אף שהחברה עדיין רווחית, ואף הכפילה את הרווח הגולמי מ־9.7 מיליון דולר ל־19.9 מיליון ב־2023, הרי שברמה התפעולית היא הפסדית, 32 מיליון דולר ב־2023, כמו ב־2022, אך ההפסד בשורה התחתונה ב־2023 העמיק מאוד, ועמד על 79.3 מיליון דולר לעומת 32.9 מיליון דולר ב־2022, והוא נבע בעיקר מקפיצה בהוצאות המימון ל־47.1 מיליון דולר לעומת 5.5 מיליון דולר בלבד ב־2022. גם ה־EBITDA (רווח תפעולי תזרימי) היה שלילי ב־2023, ועמד על 20.7 מיליון דולר לעומת 20 מיליון ב־2022.


גאוזי, הוקמה ב־2010 בידי יוצאי חברות אלווריון ונייס, אייל פסו, שמכהן כמנכ"ל; אדריאן לופר, שמשמש סמנכ"ל טכנולוגיות; ודימיטרי דוברנקו, המהנדס הראשי. החברה פיתחה זכוכית חכמה, שבעזרת אמצעים כימיים יכולה לשלוט בהארה ובהצללה שלה. הזכוכית פועלת כך שככל שאור השמש חזק יותר הזכוכית הופכת כהה יותר.
הטכנולוגיה שלה מאפשרת לשלוט ברמת ההצללה, למשל, בכלי רכב או בבניינים ובין לקוחותיה יצרניות של שמשות לכלי רכב, יצרניות טלוויזיות ועוד, ובהן התאגיד הדרום־קוריאני LG, שנעזר בגאוזי לפיתוח מסך טלוויזיה שקוף; יצרניות הרכב ב.מ.וו, יונדאי - שגם השקיעה בחברה; מרצדס - שהיתה הראשונה לרכוש את המוצר של גאוזי; טקסס אינסטרומנט; ויצרנית המטוסים איירבוס. החברה מחזיקה נציגויות בגרמניה, ארה"ב, קוריאה סין וצרפת, ו־10% מהלקוחות גדולים אחראים ל־48% מהכנסות החברה
לגאוזי היו ב־2023 התחייבויות לטווח ארוך של 113 מיליון דולר, שהחברה מזהירה כי הן עלולות להשפייע על יכולות גיוס ההון שלה. בנובמבר האחרון קיבלה קו אשראי של 60 מיליון דולר מתוכו נוצלו 25 מיליון דולר עד היום. הסכם האשראי מותנה בכך שקופת המזומנים של גאוזי תכיל לא פחות מ־1.5 מיליוו דולר. אבל המספר הבולט הוא המזומנים בקופה שעמדו על 4.7 מיליון דולר בלבד בסוף 2023, וממחישים את הצורך הדחוף בגיוס. נקודה בולטת נוספת: עלות עלות השכר הכוללת של תשעת בכירי החברה שעמדה ב־2023 על 1.8 מיליון דולר בלבד.
גאוזי מעריכה את השוק הבינלאומי של הזכוכית החכמה ב־44 מיליארד דולר ב־2023, אבל בתחזית לשנים הקרובות היא מציגה עלייה של 25% בשנת 2024 לשוק של 55 מיליארד דולר וב־2028 היא צופה שוק עולמי של 124 מיליארד דולר. את עיקר הצמיחה היא צופה בשוקי כלי הרכב והזכוכית למבנים.
ב־2022 רכשה גאוזי את חברת ויז'ן סיסטמס (Vision Systems) תמורת כ־60 מיליון דולר. החברה הצרפתית מתמחה בתחומי מערכות העזר המתקדמות לנהגים (ADAS), ומערכות העזר המתקדמות לנוסעים (APAS) ומוצרי הצללה לתעשיות התעופה והרכב. לצורך הרכישה גייסה גאוזי סכום דומה משורה של משקיעים, בעיקר קרנות הון סיכון וקרנות השקעה פרטיות בהן, בין השאר, קרן אייבקס, קרן Olive Tree וקרן 3A Capital. בסך הכל גייסה גאוזי עד היום 81.3 מיליון דולר בחמישה סבבים.