בתוך שנתיים: שליש מהחוסכים בקרנות ההשתלמות של אלטשולר שחם עזבו למתחרים
בתוך שנתיים: שליש מהחוסכים בקרנות ההשתלמות של אלטשולר שחם עזבו למתחרים
מספר הלקוחות בקרנות ההשתלמות עמד בסוף הרבעון השלישי על 763 אלף; ההכנסות ברבעון ירדו ב-14%, הרווח - ב-25%
בשנתיים האחרונות אחד מכל שלושה חוסכים בקרנות ההשתלמות של אלטשולר שחם עזב את חברת הגמל והפנסיה למתחרים או שסגר את הקופה. כך עולה מנתוני אלטשולר שחם פיננסים, החברה האם הציבורית של חברת הגמל והפנסיה של בית ההשקעות, לרבעון השלישי של 2023.
בסוף 2021, לאחר רכישת קופות הגמל של פסגות ומיזוגן לתוך הקופות שלאלטשולר שחם, ניהלה אלטשולר שחם גמל 1.15 מיליון חשבונות בקרנות ההשתלמות, מספר שכולל את החשבונות הפעילים (כאלו שעדיין מופקד אליהם כסף מדי חודש) והלא פעילים. על פי הדו"ח של אלטשולר שחם, נכון לסוף הרבעון השלישי, מספר החשבונות הפעילים והלא פעילים בקרנות ההשתלמות ירד לכדי 763 אלף - ירידה של 400 אלף לקוחות ו-33.6% מסך החשבונות בתוך שנתיים.
בין ספטמבר 2022 לספטמבר 2023 העבירו 207 אלף חוסכים את קרן ההשתלמות שלהם למתחרה או שסגרו אותה. הנכסים המנוהלים בהשתלמות של אלטשולר שחם מגיעים לכדי 52.7 מיליארד שקל, נכון לסוף אוקטובר. כלל נכסי הגמל של אלטשולר שחם ירדו ב-42% מ-215 מיליארד שקל באוקטובר 2021 ל-125 מיליארד שקל באוקטובר 2023. חברת הגמל של אלטשולר שחם היא עדיין חברת הגמל הגדולה בישראל, כאשר שנייה לה היא חברת הגמל של מיטב שמנהלת 75 מיליארד שקל.
בעקבות הירידה במספר הלקוחות, ההכנסות מדמי הניהול של החברה מהאפיקים השונים ירדו ב-26% בשלושת הרבעונים הראשונים של 2023 לעומת התקופה המקבילה, והסתכמו ב-703 מיליון שקל. ממוצע דמי הניהול באותן קרנות ירד השנה ל-0.74% לעומת 0.75% השנה שעברה.
בשורה העליונה הציגה אלטשולר הכנסות של 259 מיליון שקל ברבעון השלישי, לעומת 302 מיליון ברבעון המקביל, ירידה של 14%. הרווח הכולל ירד ל-37.8 מיליון שקל ברבעון השלישי, נמוך ב-25% לעומת התקופה המקבילה.
מניית אלטשולר שחם פיננסים, שהאחזקה העיקרית שלה היא חברת הגמל של בית ההשקעות, ירדה ביום חמישי, שבו פורסם הדו״ח, ב-2.2%. מתחילת השנה ירדה המניה 17%, בעוד מדד ת״א 125 נותר סטטי, והחברה נסחרת בשווי של 1.06 מיליארד שקל. בחודש האחרון טיפסה המניה ב-18%, על רקע שיפור בתשואות של חברת הגמל וההערכות של המשקיעים כי הגרוע ביותר מבחינת עזיבת לקוחות כבר מאחוריה. בחודשים האחרונים היקף הפדיונות מקופות הגמל של אלטשולר שחם נע בין מיליארד לשני מיליארד לעומת ממוצע של 4 מיליארד לחודש אשתקד.
השיפור בתשואות נובע מהחשיפה הגבוהה של אלטשולר שחם לשווקים בחו"ל ובמיוחד לוול סטריט ומניות הטכנולוגיה שהציגו תשואת יתר בשנה האחרונה. כך בחודש אוקטובר, כשבישראל פרצה הלחימה בדרום, התשואה שהניבה קרן ההשתלמות במסלול הכללי של אלטשולר הייתה שלילית בשיעור של 1.9%. זאת לעומת ירידה ממוצעת של 2.5% בקרנות המתחרות. בכך הייתה הקרן של אלטשולר הטובה ביותר בחודש זה.
עם זאת, בשלוש השנים האחרונות הקרן עדיין נמצאת במקום האחרון עם תשואה של 7.25% לעומת ממוצע של 16.3%, אולם התמשכות הלחימה והצגת תשואת חסר של שוק המניות והאג"ח המקומי לעומת השווקים הגלובליים אמורה להמשיך לעבוד לטובת החוסכים של אלטשולר שחם.
על מנת לממש את פוטנציאל שיפור התשואות הנוכחי, "כלכליסט" חשף כי מנכ"ל אלטשולר שחם פיננסים, יאיר לוינשטיין, יצא במבצע שימור בו הוא מבטיח לסוכני הביטוח עד 5,000 שקל על כל מיליון שקל שיצליחו להותיר בחברה, ובנוסף הוגדלו משמעותית המענקים עבור גיוס לקוחות חדשים לקראת סוף שנה. משיחות עם בכירים בשוק הגמל עולה כי השיפור בתשואות ומבצע השימור אכן מביאים לשיפור בחברת הגמל בכל הנוגע לגיוס ושימור לקוחות.
מעבר להכנסות מדמי הניהול, הדו"ח הרבעוני האחרון של אלטשולר שחם מציג תוספת הכנסות רבעונית בהיקף של כמעט 13 מיליון שקל כתוצאה מהסכם פשרה שנחתם בין אטשולר גמל להימלאיה אפ.אס, קרן ההשקעות שבשליטת אייפקס. אייפקס מכרה במאי 2021 את בית ההשקעות פסגות לאלטשולר שחם תמורת 910 מיליון שקל. בין הצדדים נקבו מנגנון להתאמת התמורה העתידית של העסקה אולם בהמשך נתגלעו מחלוקות בין לגבי תוספת או ניכוי התמורה. הסכם גישור שנחתם בין הצדדים ברבעון השלישי הביא להכרה כאמור של 13 מיליון שקל בהכנסות.