סגור
עמנואל בן זקן מייסד משותף מנכ"ל Checkmarx כנס סייבר
עמנואל בן זקן, מנכ"ל ומייסד צ'קמרקס (צילום: ינאי רובחה)

בלעדי
יוניקורן הסייבר הישראלי צ'קמרקס עומד למכירה תמורת 2.5 מיליארד דולר

הקרן האמריקאית הלמן ופרידמן, שרכשה לפני 4.5 שנים את החברה שמפתחת פתרונות אבטחה לאפליקציות תמורת 1.2 מיליארד דולר, נפגשה עם מספר בנקי השקעות כדי לקדם את המהלך, ומסתמן שתבחר בסיטי בנק. מאז הרכישה ב־2020, הכנסות צ'קמרקס הוכפלו 

ארבע שנים וחצי אחרי שרכשה את החברה, קרן ההשקעות האמריקאית הלמן ופרידמן יוצאת למהלך למכירת יוניקורן הסייבר הישראלי צ'קמרקס (Checkmarx), שפועל בתחום פתרונות האבטחה לאפליקציות.
לכלכליסט נודע כי בשבועות האחרונים פגשו מנהלי הקרן שורה של בנקאי השקעות, על מנת לבחור את בנק ההשקעות שיוביל את המהלך, כאשר המועמד המוביל הוא סיטי בנק ישראל. הבחירה המסתמנת בסיטי בנק אינה מקרית, מאחר שמדובר בלקוח גדול של החברה.
הקרן שואפת למכור את צ'קמרקס תמורת 2.5 מיליארד דולר לכל הפחות, זאת לאחר שרכשה אותה במרץ 2020 תמורת 1.2 מיליארד דולר, בעיקר מידי קרן ההון סיכון האמריקאית אינסייט פרטנרס. עוד נודע כי מאז הרכישה, ההכנסות של צ'קמרקס הוכפלו, הגם שב־2023 ישנה ירידה מסוימת בתוצאות.
צ'קמרקס הוקמה ב־2006 על ידי המנכ"ל עמנואל בן זקן והטכנולוג הראשי מתי סימן. היא מעסיקה כ־900 עובדים ב־70 מדינות, מחציתם בישראל, לאחר שבסוף 2022 פיטרה כ־10% מהעובדים. מטה החברה ומרכז הפיתוח שלה נמצאים ברמת גן. החברה מפתחת טכנולוגיה לאבטחת אפליקציות שמתמקדת בסריקה אוטומטית של קוד פיתוח, באיתור פרצות אבטחה תוך כדי הליך הפיתוח, ובבדיקת תאימות הקוד לדרישות האבטחה של הארגון.
מיום הקמתה גייסה החברה 100 מיליון דולר בלבד, מהם 85 מיליון דולר השקיעה אינסייט ב־2015 בעת שהפכה לבעלת המניות הגדולה בחברה, טרם המכירה לקרן השנייה של הלמן ופרידמן. הרכישה בוצעה שלוש שנים אחרי שאינסייט בחנה אפשרות להנפיק את צ'קמרקס, אולם בסופו של דבר החליטה להשאיר אותה פרטית.

1 צפייה בגלריה
אינפו הקרן האמריקאית תמצא לצ'קמרקס
אינפו הקרן האמריקאית תמצא לצ'קמרקס
הקרן האמריקאית תמצא לצ'קמרקס

הלמן ופרידמן מחזיקה 90% מהמניות ואילו עובדי ומייסדי החברה מחזיקים ביתר. בשלב זה לא ברור אם העובדים והמייסדים ימכרו את המניות שלהם בעסקה עתידית. מייסדי החברה מכהנים גם בדירקטוריון שלה, שבו מכהן מטעם הלמן ופרידמן טארים ואסי.
בין הלקוחות של צ'קמרקס כיום כמה גופים גדולים מאוד, כל אחד בתחומי, בהםן דל, אדידס, פורד, ויזה, סימנס, וסיילספורס, שרכשה השבוע את Own הישראלית בכ־2 מיליארד דולר.
הלמן ופרידמן, שמנהלת קרנות השקעה פרטיות (פרייבט אקוויטי), ופועלת מניו יורק וסן פרנסיסקו, הוקמה ב־1984 על ידי וורן הלמן וטולי פרידמן. הקרן משקיעה בחברות טכנולוגיה, מכשור רפואי, קמעונאות ושירותים פיננסיים. עד היום הקרן השקיעה בלמעלה מ־100 חברות והיא מנהלת נכסים בהיקף של 115 מיליארד דולר.
מכירת צ'קמרקס, ככל שתצא לפועל, מתרחשת בתקופה מורכבת, משום שמדובר בחברה ישראלית שפועלת בעיקר מהארץ. מהבחינה הזו, המלחמה בעזה אינה תקופת זמן אידיאלית לכך. גם המכירה להלמן ופרידמן נעשתה בתקופה מורכבת — פרוץ מגפת הקורונה, כך שלמעשה המשא ומתן בוצע בעיקר מרחוק, באמצעות זום, והיה חשש שהעסקה לא תצא לפועל בשל המשבר העולמי.
כאמור, בסוף 2022 פיטרה צ'קמרקס כ־100 עובדים, מתוכם 40 בישראל. הפיטורים בוצעו על רקע האינפלציה ועליית הריבית שהקשתה על חברות רבות. לאור קשיים אלו החברה גיבשה תוכנית לשינוי בתיעדוף ההוצאות שלה, ומיקוד מחדש של פעילותה. בן־זקן אמר אז לכלכליסט כי "המצב הנוכחי בשווקים משפיע על תעשיות שלמות, והמציאות הזו דורשת נקיטת צעדים שיבטיחו את הצלחתה של צ'קמרקס. בין הצעדים הללו גם ההחלטה הקשה להיפרד מכמה מהעמיתים המוערכים שלנו. כעת, נארגן מחדש את מבנה החברה ונמקד את המשאבים כדי להתמודד עם האתגרים בטווח הקצר, במטרה להבטיח צמיחה לטווח הארוך".