סגור

שימקוטק תונפק לפי שווי של 165 מיליון שקל לפחות

החברה, שמפתחת פתרונות טכנולוגיים בתחבורה ציבורית ונשלטת על ידי לודן (81%) וחברת התחבורה הציבורית דן (19%), מתכוונת לצאת להנפקה החודש. על פי הערכות, לודן תשאף לשמר את שליטתה בחברה המונפקת

שימקוטק שעוסקת בפיתוח פתרונות טכנולוגיים בתחבורה ציבורית ומערכות בדיקה אוטומטיות לתעשיות הביטחוניות הגישה תשקיף לקראת הנפקת מניות והפיכתה לחברה ציבורית. בכוונת החברה להשלים את המהלכים הנדרשים ולצאת להנפקה במהלך החודש הקרוב, בתלות במצב בשווקים.
שימקוטק נשלטת (81%) על ידי חברת לודן הציבורית שעוסקת במגזר ההנדסה ובמגזר התוכנה והבקרה. בסוף מרץ התקשרה לודן עם חברת התחבורה הציבורית דן בהסכם שלפיו האחרונה תרכוש 19% ממניות שימקוטק תמורת 25 מיליון שקל. שווייה של שימקוטק נקבע בהסכם זה על 130 מיליון שקל (אחרי הכסף), ואם תונפק, שווייה לא יפחת מ־165 מיליון שקל (לפני הכסף). בהסכם נקבע גם כי לדן אופציה להשקעת 10 מיליון שקל בתמורה להקצאת מניות נוספות בחברה. להערכת גורמים בשוק ההון, לודן תשאף לשמר את שליטתה בחברה המונפקת, והיקף המניות המונפק צפוי להגיע עד ל-25%-20% ממניותיה של שימקוטק.
תמורת ההנפקה מיועדת למימון והרחבת הפעילות העסקית של החברה, בין היתר למימון השקעות בהרחבת פעילותה במגזר התחבורה הציבורית בחו"ל, וכן למימון השקעה בפיתוח ציוד ומערכות. במסגרת ההסכם עם דן, הוקמה חברת שימקוטק גלובל בשותפות בין שימקוטק (49%) ודן (51%), שמיועדת לביצוע כלל הפעילויות בחו"ל. שימקוטק ודן התחייבו להשקיע בחברה עד 30 מיליון שקל כהשקעת הון או הלוואות בעלים.


הכנסותיה של שימקוטק - שעוסקת בעיקר בפיתוח מערכת כרטוס ותשלום אוטומטי חכם ומערכות לניהול ציי רכב - הסתכמו בשנה שעברה ב־90 מיליון שקל, עלייה של 17% לעומת 2020. הרווח התפעולי הסתכם ב־12 מיליון שקל - שיפור של 40% לעומת לעומת 2020, והרווח הנקי הגיע ל־9 מיליון שקל - צמיחה של 69%. החברה צופה כי הכנסותיה ב־2022 יגיעו ל־106 מיליון שקל, הרווח התפעולי יטפס ל־16 מיליון שקל, והרווח הנקי יזנק ל־12 מיליון שקל. ברבעון הראשון של 2022 הגיעו הכנסות החברה ל־29 מיליון שקל - שיפור של 39% בהשוואה לרבעון המקביל ב־2021 וגבוה מכל אחד מארבעת הרבעונים הקודמים. עם זאת, שיעור הרווח ברבעון הראשון היה נמוך יחסית לתחזית השנתית: 12.5% רווח תפעולי ו־9% רווח נקי לעומת 15% ו־30% בהתאמה. זאת, לטענת החברה, כתוצאה מהתקדמות משמעותית בביצוע פרויקט בעל שיעור רווחיות גולמית נמוך מהממוצע.
מגזר התחבורה הציבורית מהווה את החלק הגדול ביותר בהכנסותיה של שימקוטק. ב־2021 הגיעו ההכנסות ממגזר זה ל־77% מכלל ההכנסות, 69 מיליון שקל, כששיעור דומה נרשם גם ב־2020. שאר ההכנסות, כ־21 מיליון שקל, הגיעו ממגזר מערכות הבדיקה עבור התעשיות הביטחוניות. החברה צופה כי ב־2022 חלקן של ההכנסות ממגזר התחבורה הציבורית יגדל ל־79%. ב־2021-2020 כ־64% מהכנסות החברה במגזר התחבורה הציבורית הגיעו מחוזים להקמת מערכות, וכ־36% מאספקת שירותי תחזוקה. נתח השוק של שימקוטק במערכות כרטוס באוטובוסים הגיע ב־2021 ל־68% (מתוך כ־11 אלף אוטובוסים) ובמערכות ניהול ציי תחבורה ציבורית ל־7.5%. החברה היא ספקית מערכות של רכבת ישראל ושל הרכבת הקלה בירושלים.
2 צפייה בגלריה
אופיר קרני מנכ"ל קבוצת דן
אופיר קרני מנכ"ל קבוצת דן
אופיר קרני, מנכ"ל דן
(צילום : יונתן בלום)
להערכתה של שימקוטק, בשנים הקרובות צפויות השקעות ממשלתיות רבות במגזר התחבורה הציבורית שעשויות להשפיע לטובה על המשך צמיחתה בו. בנוסף, החברה פועלת לפיתוח מערכות טכנולוגיות בתחום הטעינה החשמלית, הסליקה ופיתוח אפליקציות סלולריות במגזר זה. מנוע צמיחה נוסף להערכתה הוא שיתוף הפעולה עם דן בפעילות בחו"ל, שבאחרונה זכתה במכרז להפעלת תחבורה ציבורית בפורטוגל בהיקף של 80 מיליון יורו. בתחום ציוד הבדיקה לתעשיות הביטחוניות, מנגד, החברה אינה צופה התפתחות משמעותית בשנה הקרובה, ואין ביכולתה להעריך מה יהיו ההשלכות של מלחמת רוסיה־אוקראינה על מכירותיה במגזר זה.
ההון העצמי של שימקוטק הגיע בסוף 2021 ל־36 מיליון שקל (עוד טרם השקעת 25 מיליון שקל על ידי דן). המאזן של החברה הגיע ל־92 מיליון שקל, כך שהיחס בין ההון העצמי למאזן הגיע ל־40%. מקבל השכר הבכיר ביותר בחברה ב־2021 היה המנכ"ל אבי ליבר, שעלות תגמוליו הגיעה ל־1.3 מיליון שקל.
בסוף 2021 החברה חילקה דיבידנד לבעלי המניות (לודן בלבד באותה התקופה) בהיקף של 21 מיליון שקל. במסגרת התשקיף נקבע כי במסגרת מדיניות הדיבידנד הצפויה תבוצע חלוקה שנתית בשיעור שלא יפחת מ-50% מהרווח. יתרת המזומנים ושווי מזומנים לסוף 2021 הסתכמה בכ־13 מיליון שקל.