כאבי הגדילה של אריקה כרמל: ההכנסות עלו, וגם ההוצאות
כאבי הגדילה של אריקה כרמל: ההכנסות עלו, וגם ההוצאות
החברה שמשווקת את מכשיר בי־קיור לייזר לטיפול בכאבים הכפילה את ההוצאות על שיווק באירופה ובעיקר בשוק הבריטי במחצית הראשונה
אריקה כרמל, החברה שמפתחת ומשווקת את מכשיר בי־קיור לייזר לטיפול בכאבים, סובלת בעצמה מכאבי גדילה. במחצית הראשונה של 2021 הכנסות החברה זינקו ב־73% והסתכמו ב־59.7 מיליון שקל לעומת 34.4 מיליון שקל בתקופה המקבילה. אך במקביל, הרווח הנקי התכווץ ב־79% והסתכם ב־1.1 מיליון שקל לעומת 5 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2020.
אריקה נמנית עם החברות שמשבר הקורונה יצר עבורן הזדמנות, שכן ההימנעות או ההמעטה ביציאה מהבית מחשש להידבקות הזניקו את מכירותיה. ניתוח מקורות הצמיחה שלה מצביע כי בעוד החברה רשמה עלייה של 30% במכירותיה בישראל, מרמה של 32 מיליון שקל ל־41.6 מיליון שקל, באירופה חלה צמיחה של 1,082% - מרמה של 1.5 מיליון שקל ל־17.4 מיליון שקל. השוק הישראלי נותר המשמעותי של אריקה, אם כי משקלו במכירות ירד מ־93% ל־70%. השוק האירופי הגדיל את חלקו ובמחצית הראשונה של השנה היה אחראי ל־29% מהמכירות לעומת נתח זעיר של 4% בתקופה המקבילה.
נקודה מעניינת בדו"ח של אריקה נוגעת לרווחיות הגולמית שלה, שעלתה מ־88% ל־93%. השיפור איפשר לחברה לשמור על עלות מכירות (עלות ייצור המוצר עבורה) דומה בשתי המחציות, חרף צמיחה של יותר מ־70% בהכנסות. הנהלת אריקה מציינת שהסיבות העיקריות להוזלת הייצור הן הקטנת עלות המוצר וירידה בשער החליפין של הדולר.
הצמיחה המואצת של אריקה לא הגיע בחינם. ההתרחבות במגזר האירופי ניכרת בהוצאות התפעוליות, ואלה נסקו בייחוד לנוכח עלויות החדירה לשוק הבריטי. במחצית הראשונה של 2021 הוצאות מכירה, שיווק ופרסום של אריקה הוכפלו והסתכמו ב־41 מיליון שקל והיוו 69% מהמכירות לעומת הוצאות של 19 מיליון שקל שהיוו 55% מהמכירות בתקופה המקבילה ב־2020.
גם הוצאות הנהלה וכלליות קפצו מ־3.7 מיליון שקל, שהיוו 11% מהמכירות, ל־10.1 מיליון שקל, ש"גילחו" 17% מהכנסותיה של אריקה במחצית הראשונה השנה. הקפיצה בסעיף זה נובעת בעיקר מעלייה של 5 מיליון שקל בהוצאות שכר, מהן 3.1 מיליון שקל בשל הענקת אופציות.
אריקה השלימה בסוף יולי הנפקת מניות לציבור שבה גייסה 108 מיליון שקל. מתוך זה, 87.5 מיליון שקל הועברו לחברה, ו־20.5 מיליון שקל הגיעו לבעל השליטה והיו"ר מיכאל שלוסר ולמנכ"ל מוטי נבון בהצעת מכר. מהתשקיף של החברה עולה כי חלק הארי מתמורת ההנפקה, 55-45 מיליון שקל, מיועד להעמקת והרחבת השיווק של אריקה כרמל בחו"ל.
ערב ההנפקה פרסמה החברה יעד אגרסיבי ל־2021, שלפיו מכירותיה יצמחו ב־75% ל־150 מיליון שקל, מהם 42 מיליון שקל בבריטניה. היעדים ל־2023-2021 מבוססים על צמיחה של 60%-50%, ולהערכת ההנהלה קצב הצמיחה בחו"ל יעלה על זה שבישראל. ההנהלה צופה יציבות בשיעור הרווחיות הגולמית בטווח הבינוני ושמירה על יעד של 88%-80%.