שיכון ובינוי בדרך למכירת אחזקה בכביש בטקסס ב־421 מיליון דולר
שיכון ובינוי בדרך למכירת אחזקה בכביש בטקסס ב־421 מיליון דולר
החברה, שבשליטת נתי סיידוף, קיבלה הצעה מחייבת מחברת ACS, הזכיינית הספרדית של כביש אגרה בטקסס, למכירת הנתח שהיא מחזיקה (21.6%). הרווח הצפוי מהעסקה מגיע ל-900 מיליון עד מיליארד שקל, והחברה מתכוונת להשתמש בתמורה להקטנת חובה. מניית שיכון ובינוי זינקה ב־10% בתל אביב
מניית שיכון ובינוי זינקה היום (ג') בתל אביב ב־10%, לאחר שהחברה קיבלה הצעה מחייבת לרכישת זכויותיה (21.6%) בחברת הזכיין בכביש אגרה בטקסס, ארה"ב, לפי שווי כולל של 1.95 מיליארד דולר. זאת בהמשך למגעים ש"כלכליסט" חשף כבר ביוני. לפי ההצעה, חלקה של שיכון ובינוי, שבשליטת נתי סיידוף, מגיע ל־421 מיליון דולר.
את ההצעה הגישה ACS הספרדית, שמחזיקה ב־66% מהזכויות בחברת הזכיין בלורידג' (Blueridge Transportation Group), לאחר שרכשה את זכויות השותפות האחרות ומעוניינת בחלק של שיכון ובינוי כדי להגיע לשליטה מהותית. גם כלל ביטוח מחזיקה ב־13% מחברת הזכיין, אך הסכם השותפות מעניק לשיכון ובינוי ול־ACS זכויות יתר בקבלת ההחלטות בזכיין, היבט שמסביר את חשיבות העסקה הנוכחית עבור ACS.
שתי החברות אינן רק שותפות בחברת הזכיין, אלא גם הקימו את הכביש בשותפות, 50% כל אחת. נתיבי האגרה נפתחו לתנועה בנובמבר 2020, ועלותו הכוללת של הכביש הגיעה ל־1.1 מיליארד דולר. חברת הזכיין מחזיקה בזיכיון למשך 50 שנים ממועד ההפעלה המתוכנן עד 2068.
הכביש, SH-288, הוא כביש מהיר קיים באורך של כ־96 ק"מ, המחבר בין יוסטון - העיר הרביעית בגודלה בארצות הברית עם כ־7 מיליון תושבים - לבין פריפורט (Freeport) שבמפרץ מקסיקו. זהו כביש גישה מרכזי למרכז יוסטון ולמרכז הרפואי Texas Medical Center, המשרת יותר מ־10 מיליון איש בשנה. האזור סובל מעומסי תנועה כבדים, בעיקר בשעות הבוקר והערב, עם נפח נסיעה שנתית ממוצע של 180-150 אלף כלי רכב ביום. במסגרת הפרויקט בוצעו עבודות להקמת כביש מבטון, גשרים ומחלפים, מעבירי מים ומערכת גביית אגרה, ונוספו נתיבי אגרה מהירים באורך של כ־16 ק"מ.
הפרויקט סבל מעיכובים בתהליכי ההקמה שלו, חלקם בשל פגעי מזג אוויר, ובהם הוריקן Harvey שהכה בחופי טקסס ב־2017 וגרם להצפות בכמה ממקטעיו. העיכובים הובילו להתמשכות עבודות ההקמה על פני ארבע שנים במקום שלוש שנים כמתוכנן.
בשנת 2021 ספגה שיכון ובינוי הפסד של 39 מיליון שקל לאחר שקיר תמך בכביש התמוטט, ובעקבות זאת לא גבתה חברת הזכיין אגרה באותו מקטע במשך כמה חודשים.
שיכון ובינוי נדרשת להשיב להצעת הרכש בתוך חודש, וקבלתה מותנית בהשלמת המו"מ ובאישורים רגולטוריים. לפי גורמים בשוק, גם חברות אחרות, בנוסף ל־ACS, הביעו עניין ברכישת חלקה של שיכון ובינוי בפרויקט, והיא אינה מחויבת דווקא להצעת החברה הספרדית.
אם העסקה תושלם - והדבר צפוי עד סוף השנה - היא אמורה להניב לשיכון ובינוי רווח אחרי מס של 900 מיליון שקל עד מיליארד שקל, כשתזרים המזומנים החופשי שצפוי להתקבל נמצא בטווח של 1.25-1.15 מיליארד שקל. בכוונת שיכון ובינוי להשתמש בתמורת העסקה להקטנת חובה, שהגיע בסוף יוני 2022 להיקף של 14 מיליארד שקל.
שיכון ובינוי פועלת במגזרי קבלנות התשתיות והבנייה, יזמות נדל"ן, אנרגיה וזכיינות בישראל ובחו"ל. היא נסחרת לפי שווי של 6.6 מיליארד שקל, לאחר שמחיר המניה ירד מינואר ב־26%. מדד ת"א־35, שבו היא נכללת, ירד רק ב־2%.
בחודש שעבר הנפיקה שיכון ובינוי את החברה־הבת שיכון ובינוי אנרגיה, ובתחילת השבוע הודיעה רשות החשמל על התנגדותה להשתתפות החברה במכרז לרכישת תחנת הכוח אשכול מחברת החשמל. בתגובה הודיעה שיכון ובינוי כי היא בוחנת אפשרויות, כולל פנייה לבית המשפט.