סגור
הנפקת טוקיו מטרו מפעילת רכבות תחתיות ב יפן בבורסה בטוקיו 23.10.24
הטקס שנערך היום בבורסת טוקיו לכבוד הנפקת טוקיו מטרו (צילום: REUTERS/Kim Kyung-Hoon)

"פרת מזומנים": טוקיו מטרו זינקה בכ-45% ביום המסחר הראשון שלה

החברה, ממפעילות הרכבת התחתית הגדולות ביפן, גייסה 2.3 מיליארד דולר; זו ההנפקה הראשונה של חברה ממשלתית במדינה מאז 2016

מניית טוקיו מטרו (Tokyo Metro), ממפעילות הרכבת התחתית הגדולות ביפן, זינקה בכ-45% ביום המסחר הראשון שלה. בהנפקה של החברה, שהייתה הגדולה ביותר במדינה מזה שש שנים, גייסה טוקיו מטרו 348.6 מיליארד ין (2.3 מיליארד דולר). ב-CNBC דיווחו כי המניות תומחרו בטווח הגבוה של 1,100-1,200 ין למניה.
את המסחר היום (ד') פתחה המניה במחיר של 1,630 ין (10.75 דולר), עלייה של 36% ממחיר ההנפקה. בהמשך היום עלתה המניה ל-1,768 ין. בהתאם, שווי החברה טיפס ל-6.7 מיליארד דולר מ-4.6 מיליארד דולר, המתבסס על מחיר ההנפקה.
טוקיו מטרו היא אחת מחברות הרכבת התחתית המובילות ביפן והמפעילה הגדולה ביותר בטוקיו. היא נמצאת בבעלות משותפת של הממשלה הלאומית והממשלה האזורית של טוקיו, המחזיקות בנתחים של 53.4% ו-46.6%, בהתאמה. זו ההנפקה הראשונה של חברה ממשלתית מאז 2016, אז הונפקה חברת הרכבות JR Kyushu וגייסה 4 מיליארד דולר. זו גם ההנפקה הציבורית הראשונה (IPO) הגדולה ביותר מאז ההנפקה של חטיבת המובייל של סופטבנק ב-2018.
ההנפקה נהנתה מביקוש גבוה במיוחד. לדברי ג'ספר קול מחברת השירותים הפיננסיים מונקס גרופ בטוקיו, הסיבה לכך היא שהחברה נחשבת ל"פרת מזומנים", שכן היא מייצרת דיבידנדים גבוהים ותזרים מזומנים יציב, ובו בזמן יש לה סיכון תפעולי נמוך. "כך שבין אם מדובר במשקיע פרטי, משקיע בינלאומי או משקיע מוסדי, זו מניה מעולה להחזיק בה".
סיבה נוספת להצלחה היא הביקוש הגבוה לשירותי הרכבת באזור טוקיו, שם האוכלוסיה גדלה בקרוב ל-1% השנה, זאת על אף התכווצות באוכלוסייה של המדינה. בכל יום נוסעים בטוקיו ברכבת יותר מ-6.5 מיליון נוסעים. החברה זכתה להכרה בינלאומית הודות לדיוק ולניקיון הרכבות. כמו כן, בטוקיו מטרו ניסו למשוך משקיעים פרטיים באמצעות הצעת כרטיסים חינם לרכבות וכן למוזיאון שלה.