סגור
פרויקט מאגרי מים של סינרג'י במושב תלמי אלעזר
פרויקט מאגרי מים של סינרג'י במושב תלמי אלעזר. הפעילות בישראל מתמקדת בתחום הסולארי וביוון באנרגיית רוח (צילום: יח"צ סינרג'י)

בלעדי
קרסו במגעים לרכישת השליטה בסינרג'י לפי עד 250 מיליון שקל

יבואנית מותגי הרכב רנו, ניסאן וצ'רי הסינית, שהתעניינה בעבר ברכישת אגד, פרטנר ושופרסל, נמצאת במשא ומתן לרכישת חברת האנרגיה המתחדשת. סינרג'י, המתמקדת באנרגיה סולארית, שאפה להנפיק מניות בת"א לפני כשנה לפי שווי יותר מכפול

קבוצת קרסו מוטורס בדרך לכניסה לתחום האנרגיה המתחדשת. ל"כלכליסט" נודע כי הקבוצה, הפעילה בעיקר בתחומי יבוא הרכב והנדל"ן, מנהלת משא ומתן לרכישת השליטה בחברת סינרג'י אנרגיה מתחדשת.
המגעים בין הצדדים מתקיימים לפי שווי של 200–250 מיליון שקל בלבד לסינרג'י. מדובר בשווי נמוך באופן משמעותי לעומת המגעים שהתקיימו לפני כשנה, כשחברת האנרגיה המתחדשת סולגרין רצתה לרכוש את סינרג'י ב־430 מיליון שקל — עסקה שלא יצאה לפועל בסופו של דבר. לקבוצת קרסו אין נוכחות בתחום האנרגיה המתחדשת, למעט פרויקט סולארי, הממוקם על הגגות של המרכז הלוגיסטי שלה בפארק התעשייה ראם, שבמועצה האזורית באר טוביה.
קרסו אינה חברת הרכב הראשונה שמנסה להיכנס לתחום האנרגיה המתחדשת. באפריל 2022 רכשה כלמוביל של האחים חרל"פ, יבואנית יונדאי ומיצובישי, את חברת אנרפוינט מידי דוראל הבורסאית וצביקה בארינבוים תמורת 160 מיליון שקל.
סינרג'י הוקמה ומנוהלת בידי יעקב גרוסמן, יעל אלמוג זכאי ואביעד מור — המכהן כמנכ"ל החברה — שמחזיקים יחד ב־90% ממניות סינרג'י ומוגדרים בעלי שליטה בה.
סינרג'י שאפה לגייס הון בבורסת תל אביב ב־2021 לפי שווי אף גבוה יותר של 700–600 מיליון שקל, אבל התוכנית נכשלה. החברה, שהוקמה ב־2016, היא אחת הוותיקות בישראל בתחום הקמת מערכות סולאריות על מבני תעשייה, במוסדות ציבור ובמגזר החקלאי. החברה מייעצת, מתכננת, מייבאת, מתקינה ומתחזקת מערכות מתקדמות להפקת אנרגיה סולארית.
לפני כארבע שנים נכנסה סינרג'י למיזם משותף עם חברת הביטוח מנורה מבטחים, בהיקף של כ־200 מיליון שקל, במסגרת פרויקט שפרסמה רשות החשמל להצבת מערכות סולאריות על גגות. החברה זכתה בחלק מהפרויקטים במכרז שהתקיים השנה.
סינרג'י פעילה כיום בתחומי התמחותה בישראל וביוון, ויש לה צבר פרויקטים בשלבים שונים בהיקף של כ־850 מגה־ואט. הפעילות בישראל מתמקדת בתחום הסולארי בעוד ביוון הפעילות היא בתחום אנרגיית הרוח. החברה פועלת לכל אורך שרשרת הערך — משלב ייזום הפרויקטים ופיתוחם, דרך שלבי ההקמה ועד להפעלה והתחזוקה.
בתחום הייזום ומכירת חשמל עוסקת סינרג'י בייזום והחזקה לטווח ארוך של מערכות פוטו־וולטאיות, ועיקר פעילותה הוא במתקני דו־שימוש — התקנת מערכות על גבי גגות, חניות מקורות, חניונים, ומאגרי מים — המייצרים חשמל המוזרם לרשת הארצית או לשימוש מקומי של צרכנים שונים.
בנוסף, מחזיקה סינרג'י ב־19.5% ממניות חברת וולטה סולאר, העוסקת בייזום ובביצוע מערכות פוטו־וולטאיות קטנות וביתיות, וכן ב־29.5% ממניות חברת Xfloat, המפתחת מערכות עקיבה ליישום על גבי מערכות סולאריות צפות.
זה כמה שנים שבעלי סינרג'י מנסים להציף ערך בחברה, ונאלצים להתפשר משנה לשנה על שווייה. תחילה ביקשו, כאמור, להנפיק אותה לפי שווי של 700־600 מיליון שקל, ומאוחר יותר חתמו על העסקה למכירתה לסולגרין — שלא יצאה לפועל.
בפברואר 2021 היו המניות של סקטור האנרגיה המתחדשת הלהיט של הבורסה, והגופים המוסדיים הזרימו לו כספים רבים. אולם מעט לאחר מכן, כתוצאה ממשבר הקורונה, עליית האינפלציה והמלחמה בין רוסיה לאוקראינה, החלו הטלטלות בשוקי ההון — וגם מניות הענף הזה ספגו ירידות חדות. מדד ת"א־קלינטק, שבו נכללות חברות האנרגיה המתחדשת, ירד מתחילת 2021 ועד עתה בכ־53%, אם כי היתה לו תקופת התאוששות באמצע 2022.
סולגרין, שנמצאת בשליטת קרן הריט בתשתיות ג'נריישן ונחשבת לאחזקה כושלת של הקרן, נסחרת בשווי 200 מיליון שקל בלבד, אולם לפני שנה — כשחתמה על העסקה עם סינרג'י — נסחרה סולגרין לפי שווי של 770 מיליון שקל. הרכישה אמורה היתה להתבצע בעסקת מניות, שבסיומה אמורה היתה סולגרין להחזיק ב־67.2% ממניות החברה הממוזגת ובעלי המניות של סינרג'י ביתרת ה־32.8%, כך שהעסקה שיקפה שווי של כ־380 מיליון שקל למניות שיונפקו, וכ־430 מיליון שקל לסינרג'י כולה.
מאז צנח שווייה של סולגרין, בעיקר בשל השקעה כושלת בארה"ב, וגם השווי של החברות הגדולות בתחום ירד, אם כי בצורה מתונה יותר. ל"כלכליסט" נודע כי קרסו וסינרג'י שוקלות בשלב שני של העסקה לחזור לעסקת המיזוג עם סולגרין — הפעם ביחסי כוחות שונים.
קבוצת קרסו מוטורס, בניהולו של איציק וייץ, הוקמה כיבואנית כלי רכב רנו וניסאן, ובאחרונה היא מייבאת גם את צ'רי הסינית. משפחת קרסו, בעלת השליטה בקבוצה, היא אחת מהמשפחות של יבואני רכב שנהנו בשנים האחרונות מרווחים של עשרות ומאות מיליוני שקלים בשנה מהפעילות של ענף הרכב. המשפחות האחרות הן חרל"פ, יבואנית יונדאי ומיצובישי; גיל אגמון, בעל השליטה בדלק רכב המייבאת את מזדה ופורד; רמי אונגר, יבואן קיה; ויצחק סוארי וחברת אלייד שלו, יבואנית פולקסווגן וסקודה. הקבוצה מחזיקה גם בפעילות נדל"ן משמעותית ונסחרת בבורסת תל אביב תחת חברת קרסו נדל"ן.
הקבוצה מחפשת כבר יותר משנה הזדמנויות השקעה בחברות מתחומים שונים. זה החל בהתמודדות על רכישת אגד, כשיחד עם חברת הביטוח מגדל וקרן אלומה הציעה הקבוצה סכום עתק של 5.66 מיליארד שקל, אך העסקה לא הבשילה לאחר שהקבוצה סירבה לתנאים חדשים שהציבה אגד.
לפני כשנה התעניינה משפחת קרסו ברכישת פרטנר, ולאחר מכן היא גם ביקשה לרכוש את השליטה ברשת שופרסל. בליווי בית ההשקעות וליו בייס, שהגה את הרעיון, קיימה משפחת קרסו שיחות עם הגופים המוסדיים המחזיקים במניות הרשת הקמעונאית, והציעה לכל אחד מהם למכור לה שליש מאחזקותיו. המהלך לא צלח לאחר שחלק מהמוסדיים סירבו, ובמקביל נכנסו גורמים נוספים לתמונה. עתה נכנסת הקבוצה לעסקי האנרגיה המתחדשת, אולם העסקה עדיין לא בשלה לחתימה והמו"מ בעיצומו.