ההתלהבות חלפה ומכירות צ'רי קרסו
ההתלהבות חלפה ומכירות צ'רי קרסו
חברות הליסינג והלקוחות הפרטיים נוהרים אחר מותגים חדשים, ומעדיפים שיהיו חשמליים. וכך המותג הסיני, שהיה הלהיט של קרסו מוטורס אשתקד, משך את כלל המכירות לירידה של 12%
קרסו מוטורס נהנתה ברבעון הראשון של 2023 ממכירות חריגות של רכבי המותג הסיני צ'רי. אך בחלוף שנה ההתלהבות ירדה, חברות הליסינג וציי הרכב - הלקוחות המרכזיים של המותג - כבר מעדיפים חשמליות, והיקפי המכירות של צ'רי ברבעון הראשון של 2024 נחתכו במחצית ביחס לרבעון המקביל.
בנובמבר 2022 השיקה יבואנית הרכב שבשליטת משפחת קרסו ובניהולו של איציק וייץ את המותג צ'רי הסיני בישראל, כשהחלה לייבא שניים מדגמיו, צ'רי FX וצ'רי טיגו, בעלי מנוע בנזין, שניהם בתצורת קרוסאובר (ג'יפון). המותג הפך במהרה לפופולרי, כשכבר ברבעון הרביעי של 2022 מכרה ממנו קרסו מוטורס כ־2,500 רכבים, ומכירותיו עקפו את מכירות רנו, מותג הרכב הבולט של החברה עד אז, והגיעו לנתח של 40% ממכירותיה.
ברבעון הראשון של 2023 נרשמה התפוצצות במכירות הצ'רי, שזינקו לכ־5,400 כלי רכב ול־71% ממכירות החברה. קרסו מוטורס, שהצטיידה במלאי גדול של רכבים, שמחיריהם מלכתחילה היו זולים מהדגמים המתחרים, נהנתה גם מקשיי אספקה של המתחרים, וכך תפסה את ציי הרכב וחברות הליסינג – הלקוחות של 77% ממכירות הצ'רי ב־2023. אולם, נתוני הרבעון הראשון אשתקד היו חריגים, וברבעון השני נרשמה ירידה של 68% כשקרסו מוטורס מכרה 1,725 רכבי צ'רי. כשבהמשך השנה הביאה המלחמה, לירידה חדה בכלל במכירות הרכב בארץ וכתוצאה מכך גם לירידה במכירות צ'רי, לפחות מ־700 רכבים ברבעון. הרבעון הראשון של 2024, שאת תוצאותיו סיכמה קרסו מוטורס השבוע, מסמן שתי מגמות במכירותיה בכלל ובמכירות הצ'רי בפרט: הראשונה נוגעת להתאוששות מהמלחמה, כשבחברה דיווחו כי "מכירת כלי רכב חזרה להיקפה טרום המלחמה ואף מעבר". בהתאם, לאחר שמכרה 2,160 רכבים ברבעון הרביעי, זינקו מכירות החברה ברבעון הראשון ל־6,730 רכבים (גם בהשפעת מגמת העונתיות, כשלקוחות מעדיפים להמתין לרישום הרכב לתחילת השנה).
המגמה השנייה, שנוגעת למכירות צ'רי, מגלה ירידה חדה, של 49% ביחס למכירות ברבעון המקביל אשתקד, לסך של 2,778 כלי רכב. המשמעות: למרות עלייה של 76% במכירות דגמי רנו, 19% במכירות רכבי דאצ'יה ומכירת כ־1,000 רכבים מהמותגים הסיניים החשמליים החדשים שהחברה החלה לשווק לאחרונה — XPENG ו־EVEASY, בהשפעת הצ'רי ‑ מספר כלי הרכב שקרסו מוטורס מכרה ברבעון נמוך ב־12% מברבעון המקביל.
גורמים בענף ייחסו את הירידה במכירות צ'רי לעובדה שנתוני המכירות הקודמים היו חריגים לטובה, אך הסבירו גם כי זה כבר לא המותג החדש והמעניין שהיה והתלהבות הצרכנים ממנו ירדה, כשציי הרכב ואיתם גם הצרכנים הפרטיים החלו לתעדף הצטיידות בדגמים חשמליים, כשקרסו מוטורס אמנם השיקה בינואר צ'רי חשמלית, אך לא הצטיידה במלאי גדול ממנה.
6,849 הרכבים שקרסו מוטורס מכרה ברבעון (מכל המותגים, ובנתח שוק של 7.8%) הובילו להכנסות של 1.1 מיליארד שקל במגזר הרכב שלה, בדומה לרבעון המקביל, כשהרווח המגזרי נשחק ב-21% והסתכם ב-91 מיליון שקל. בשאר מגזרי הפעילות, העיקריים בהם הם הליסינג והשירות, נרשם שיפור. בשורה התחתונה הכנסותיה הסתכמו ב-1.5 מיליארד שקל, בדומה לרבעון המקביל, כשהרווח הנקי ירד לעומתו ב-26% ל-66 מיליון שקל.
במקביל לקרסו מוטורס, יוניברסל מוטורס, שמייבאת את מותגי שברולט, קדילאק ואיסוזו מכרה ברבעון הראשון 2,039 כלי רכב, בדומה למספרם ברבעון המקביל. דלק רכב, המייבאת את רכבי מאזדה, פורד ו־BMW, המשיכה ברבעון הראשון את המגמה שאפיינה את נתוני מכירות הרכבים שלה כבר ברבעונים הקודמים, כשמכרה 6,849 רכבים תוך ירידה של 27% ביחס לרבעון המקביל. עיקר הירידה נרשמה במכירות רכבי מאזדה: כ־2,700 רכבים (35%) פחות מאשר ברבעון המקביל.