סגור
הראל ויזל
הראל ויזל בעל השליטה בקבוצת פוקס ( צילום: דימה טליאנסקי, יובל חן)

היחלשות השקל והתארכות החורף חתכו ב-30% את רווחי קבוצת פוקס

הרווח הנקי של קבוצת האופנה נפל ברבעון השני ל-89 מיליון שקל; העלייה בדולר וביורו לעומת השקל ייקרה את הרכישות של פוקס מהספקים שלה; כמו כן, התארכות החורף לתוך אפריל הובילה להעמקת מבצעי עונת הקיץ מוקדם מהרגיל

הגדלת שטחי המסחר ופתיחת חנויות חדשות, בין היתר של מנגו ופוקס הום בחו"ל, הגדילה את הכנסות קבוצת פוקס שבשליטת הראל ויזל ב-9% ברבעון השני של שנת 2023 ביחס לרבעון מקביל.
הכנסות פוקס הסתכמו ב- 1.3 מיליון שקל. עם זאת הרווח הנקי נחתך ב-30.6% ל-89 מיליון. זאת בשל הירידה במכירות החנויות הזהות והעלייה בהוצאות שכר. דירקטוריון החברה החליט על חלוקת דיבידנד בסך 35 מיליון שקל.
מלבד תחום הספורט, שרשם עלייה של 6.5% בחנויות הזהות, במגזר אופנה ואופנת הבית ירדו מכירות החנויות הזהות ב-10.5% ברבעון, ובחנויות ללין נרשמה ירידה של כ-3.8% בחנויות הזהות. מכירות החנויות זהות כוללות בתוכן את מכירות אתרי האונליין לרבות מכירות של מותגי הקבוצה באתר טרמינל איקס.
עיתוי חג הפסח שחל השנה בתחילת חודש אפריל לעומת אמצע אפריל ברבעון מקביל אשתקד, וכן הירידה במכירות החנויות הזהות, השפיעו לרעה על מגזר האופנה ואופנת הבית שהמכירות בו ירדו ב-10.5% ל- 459 מיליון שקל. זאת למרות שהקבוצה הגדילה את שטחי המסחר.
מזג האוויר החורפי שהיה בחודש אפריל ולא אופייני לעונה הזו של השנה, השפיע לרעה על מכירות קולקציית הקיץ. הרווח הגולמי הושפע לרעה מעליית שער הדולר והיורו והשפיע על הרווח התפעולי במגזר האופנה שירד ב-6.7%, והושפע גם מפתיחת פעילויות חדשות בתחילת דרכן.
עם זאת, פתיחת מנגו ופוקס הום וכן אמריקן איגל וארי בחו"ל הזניקה את מכירות מגזר האופנה בחו"ל ואלה הסתכמו ב-13 מיליון שקל לעומת 3 מיליון שקל ברבעון מקביל.
גם בחנויות ללין נרשמה ירידה במכירות ברבעון השני בהשפעת עיתוי חג הפסח. מכירות הרשת הסתכמו ב-66.4 מיליון שקל, ירידה של 5.3% ביחס לרבעון שני אשתקד. הרווח התפעולי בללין ירד ב-11% ל-13 מיליון שקל ושיעורו מהמכירות נשחק ב-1% ל-19.5%.
העלייה במכירות הקבוצה השפיעה על הרווח הגולמי ברבעון שעלה ב-3.8% והסתכם ב-773 מיליון שקל. אך העלייה בשער הדולר והיורו, שייקרה את הרכישות של הקבוצה מהספקים שלה, שחקה את שיעור הרווח הגולמי של הקבוצה ל-58.2% לעומת 62.1% ברבעון מקביל אשתקד.
לא רק שהקבוצה רכשה במחירים גבוהים יותר את הסחורה, היא גם נאלצה להגדיל את שיעור ההנחות ללקוחות ברבעון השני, בעיקר בתחום האופנה ואופנת הבית. זאת בעקבות התארכות עונת החורף שנמשכה לתוך חודש אפריל והובילה להעמקת מבצעי עונת הקיץ מוקדם מהרגיל.
כאמור, ברבעון הנוכחי הרחיבה פוקס את הפעילות בארץ ובחו"ל. בישראל הקימה הקבוצה את פעילות רשת החנויות סאן גלאסהאט וג'מבו יוון והרחיבה את רשת פליינג טייגר. בחו"ל, פתחה הקבוצה פעילויות חדשות למנגו ולפוקס הום בקנדה ולאמריקן איגל וארי פתחה חנויות באירופה. הרחבת שטחי המסחר הגדילה את הוצאות המכירה והשיווק ברבעון ב-12.6% ל-632 מיליון שקל.
הוצאות הנהלה וכלליות צמחו ברבעון ב-6.3% ועמדו על 22 מיליון שקל. הקמת הפעילויות החדשות לצד הירידה במכירות החנויות הזהות, והעלייה בהוצאות שכר הבכירים, שחקו את הרווח התפעולי של קבוצת הקמעונאות ב-26.4% והוא הסתכם ברבעון ב-118 מיליון שקל. שיעורו מהמכירות ירד ב-4.5% ל-8.9%.
פוקס, כמו יתר חברות הקמעונאות, מושפעת מעליית המדד שכן שכר הדירה שהיא משלמת לקניונים ובעלי הנכסים צמוד למדד. עם זאת, הקבוצה מחזיקה בניירות ערך צמודי מדד ונהנית מעלייה בהכנסות מימון בעקבות העלייה במדד המחירים לצרכן. בפוקס מציינים כי מרבית ההלוואות של החברה מהבנקים הן בריבית קבועה ולכן היא לא מושפעת מהותית מעלית הריבית הבנקאית.