סגור
וול סטריט בורסות בורסה ה בורסה ב ניו יורק 31.1.24
סוחרים בבורסת וול סטריט (צילום: GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)

החגיגה נגמרה? גולדמן זאקס צופים ש-S&P 500 יטפס רק ב-3% בשנה בעשור הקרוב

בנק ההשקעות מעריך שמדד S&P 500 צפוי להציג ירידה משמעותית מהתשואה השנתית הממוצעת של 13% שנרשמה בעשור האחרון; בנוסף מעריכים בגולדמן, כי בעשור הקרוב יש סיכוי של 72% שמניות יניבו תשואה נמוכה מאג"ח

מדד S&P 500 יניב תשואה זעירה בעשור הבא שתהיה נמוכה בהרבה מהרווחים המשגשגים של העשור האחרון, כך לפי תחזית צוות אסטרטגיית המניות של גולדמן זאקס, המצביע על הריכוזיות הגבוהה כיום במספר מצומצם של מניות ועל נקודת פתיחה של הערכת שווי גבוהה.
לפי התחזית של הצוות בראשות דייוויד קוסטין, המדד יציג תשואה נומינלית שנתית של 3% בלבד בעשר השנים הבאות, מה שידרג אותו באחוזון ה-7 של תשואות עשר שנים מאז 1930. בעשר השנים האחרונות השיג S&P 500 תשואה שנתית של 13%, מעל לממוצע ארוך הטווח של 11%, על פי גולדמן זאקס.
התחזית ארוכת הטווח הפסימית של בנק ההשקעות מגיעה בדיוק כאשר S&P 500 נכנס לשנה השלישית של שוק שורי (תקופה ממושכת של מגמת עלייה), עם תשואה כוללת שנתית של 27% בשנתיים האחרונות. המשקיעים אופטימיים מאוד לאחר שהכלכלה עמדה בפני גל אינפלציה, ועכשיו הפדרל ריזרב החל בהורדות ריבית.
הצוות של גולדמן זאקס מודאג בעיקר מכך שהתשואות הללו הונעו על ידי מספר מצומצם של מניות - בעיקר המניות שזכו לכינוי שבע המופלאות, בהובלת אנבידיה ואלפבית. לפי הבנק, מספר מצומצם של מניות יכול לשמור על הדומיננטיות שלו רק לזמן מוגבל. "הניתוחים ההיסטוריים שלנו מראים שקשה מאוד לכל חברה לשמור על רמות גבוהות של צמיחה במכירות ושולי רווח לאורך תקופות ממושכות", נכתב בנייר האסטרטגיה מסוף השבוע שעבר.
לצד הריכוזיות, גולדמן זאקס בוחנת ארבעה משתני שוק נוספים למודל שלה: הערכת שווי, יסודות כלכליים, שיעורי ריבית ורווחיות.
לגבי הערכת שווי, החברה משתמשת ביחס מחיר-רווח מותאם מחזורית, הידוע גם כ-CAPE. הרעיון הוא שככל שהערכת השווי ההתחלתית גבוהה יותר, התשואות העתידיות נמוכות יותר.
יחס ה-CAPE הנוכחי הוא 38, שנמצא באחוזון ה-97, לפי גולדמן זאקס. "הרמה הגבוהה הנוכחית של הערכות שווי המניות היא סיבה מרכזית לכך שתחזית התשואה שלנו ל-10 שנים קדימה נמצאת בקצה התחתון של ההתפלגות ההיסטורית", נכתב בהערה.
לצד התחזית הבסיסית, המודל של גולדמן זאקס נותן טווח אפשרויות תשואה שנתיות מפלוס 7% עד מינוס 1%.
עוד מראה התחזית על הסתברות של 72% שהמניות יפגרו אחרי האג"ח בעשור הקרוב. לדברי החברה, גרסת המשקל השווה של ה-S&P 500 תניב תשואות גבוהות יותר מאשר המדד הרגיל בשל סיכון הריכוזיות. קרן הסל Invesco S&P 500 Equal Weight ETF (RSP) עוקבת אחר גרסה של המדד המחולקת באופן שווה.