רבל: ההכנסות ירדו ב-3% ב-2021 - עקב השינויים בתעשיית הרכב העולמית
רבל: ההכנסות ירדו ב-3% ב-2021 - עקב השינויים בתעשיית הרכב העולמית
הכנסות חברת החלפים עמדו ב-2021 על 232 מיליון יורו. השינויים בתעשיית הרכב העולמית הביאו לירידה: כך למשל יצרני הרכב צמצמו פיתוחן של פלטפורמות רכב חדשות, ולא פותחים חוזים חדשים מול הספקים. לעומת זאת, המעבר לטכנולוגיות אוטונומיות דורש מהחברה לפתח מוצרים חדשים
רבל הישראלית מפרסמת היום (ג') את דוחות החברה ל-2021, המשקפים היטב את המשבר העובר על תעשיית הרכב העולמית. רבל היא אחת החברה הישראליות הגדולות שמספקות חלקים לתעשיית הרכב העולמית, דוחות רבל חושפים את השינויים שהחברה נדרשת לבצע בתמהיל המוצרים שלה כדי להיערך לעתיד הרכב החשמלי.
החברה מתמחה ביציקות פלסטיות לתעשיית הרכב העולמית והיא מספקת חלפים כגון מתזים, משאבות דלק, חלקי פגושים, חלקי דלתות, מערכות איוורור למיכלי דלק ושסתומים למערכות בלימה, למספר יצרניות רכב גדולות באמצעות חברת ארקל.
לפי רבל, הסיבות לירידה הן כתוצאה מהשינויים בענף הרכב העולמי. כך למשל, יצרני הרכב מצמצים את פיתוחן של פלטפורמות רכב חדשות, ולכן אינן פותחים חוזים חדשים מול הספקים. לעומת זאת, רבל מציינת שהמעבר לטכנולוגיות אוטונומיות יידרוש ממנה לפתח מוצרים משלימים לטכנולוגיות אלה.
רבל הושפעה מן המשבר העולמי ולא חילקה דיבידנד בשנים 2019 ו-2020 – ואילו במרץ השנה החליט דירקטוריון החברה על חלוקת דיבידנד בסך של 18 מיליון שקל. בסך הכול רשמה רבל בשנת 2021 הכנסות בגובה 232 מיליון יורו - ירידה של 3.2% ביחס לאשתקד. גובה הרווח הגולמי ב-2021 היה 53 מיליון יורו – ירידה של 12.7% ביחס ל-2020.
השינויים שמתרחשים בתעשיית הרכב העולמית אינם מושפעים רק מלחימה באוקראינה או ממחסור בשבבים אלא גם ממעבר של יצרני הרכב להנעה חשמלית – ומהצורך שלהם לעמוד בתקנות איכות סביבה הולכות ומחמירות. לפי החברה, הדרישה הרגולטורית להפחית את צריכת הדלק גורמת ליצרני הרכב לעבור לשימוש גובר והולך במוצרי פלסטיק קלי משקל כדי להפחית את משקלן של המכוניות, מה שתורם להכנסות החברה.
בנוסף מדגישה רבל כי הדרישה למעבר להנעה חשמלית יביא לירידה בביקוש למוצרי החברה שמשמשים להולכה ולשאיבה של דלק במכוניות חדישות. רבל עצמה כן מייצרת גם שסתומי איוורור למכוניות חשמליות (עבור סמסונג) – אך היקף יצורם אינו משמעותי לפעילות החברה. בנוסף מציינת החברה עובדה מעניינת: יצרני הרכב בוחרים להשתמש בפלטפורמות, כלומר שלדות רכב קיימות, להצגה של דגמי מכוניות חדשים.
משבר עולמי, מחסור בחומרי גלם, עצירת קווי ייצור
כאשר יצרני הרכב אינם מפתחים פלטפורמות חדשות, הם לא פותחים חוזים חדשים מול ספקיהם והמשמעות היא שחברות כדוגמת רבל מקבלות פחות הזמנות עבודה. מבין הסיכונים הגדולים לפעילותה של רבל כפי שהיא מתארת: משבר עולמי, מחסור בחומרי גלם, עצירת קו ייצור של יצרן רכב ובעיות הקשורות באחריות מוצר.
בנוסף להשפעת חדירת הרכב החשמלי, רבל גם מפרטת באופן מעניין שינויים נוספים שמשפיעים על ענף הרכב העולמי. למשל העובדה שיצרני הרכב עוברים למכוניות אשר מצוידות בתאורת LED, תאורה שאינה דורשת מתזים לפנסים (אשר מיוצרים על ידי רבל) – אבל יצרני הרכב כן עוברים לשימוש במצלמות רכב למערכות נהיגה אוטונומיות למחצה- אשר ידרשו מתזים ומערכות שטיפה.
רבל אינה מפרטת את רשימת יצרני הרכב שהם לקוחותיה העיקריים, אך כן מפרטת את רשימת לקוחותיה המשמעותיים בעוגת הרכישות של מספר מוצרים מובילים של החברה. כך, בייצור שסתומי FTIV (כלומר שסתום מיכל דלק לרכב היברידי שתפקידו הוא בידוד של מיכל הדלק כאשר הרכב עובר להנעה חשמלית), החברה קיבלה אישורים לשימוש במוצריה מדיימלר, פולקסווגן, ב.מ.וו, סטלאנטיס וג'נרל מוטורס. בייצור של שסתומי PRV (כלומר שסתום איוורור למערך סוללות לרכב חשמלי) החברה מחזיקה בחוזה מול סמסונג, שמייצרת עבור סטלאנטיס. בעתיד צופה החברה לספק שסתומים כאלה גם ליונדאי ולב.מ.וו.
רבל מעסיקה במתקניה בעולם (וכמובן בישראל בתוכם) 1,163 עובדים – לעומת 1,188 עובדים אשתקד. מתוכם 27 הם חברי קיבוץ רביבים.
מבחינת פילוח הייצור של רבל עולה כי עיקרו הוא של חלקי דלתות וכיסאות, שתפסו 14% מעוגת הייצור של החברה אשתקד. 7% נוספים הם של חלקים המותקנים בתא המנוע (חלקים אשר מתוכננים לעמידות גבוהה בחום) ו-6% הם חלקים פלסטיים לתחתית הרכב.
בכל רכב קיימים חלקים שמתקלקלים – ודוחות החברה מתייחסים למחלוקת בינה ובין דיימלר הגרמנית. לפי הדוחות, בפברואר 2020 הודיעה דיימלר לארקל ארה"ב על ריקול ל-28 אלף מכוניות בהן הותקן חלק תקול – מגש פלסטיק אשר מחזיק את המצבר במכוניות מרצדס. מהות המחלוקת בין החברות נוגעת לשאלה האם המגש שנושא את המצבר הכבד הוא אכן סדוק או שמא מדובר רק בליקוי קוסמטי. רבל מדגישה כי מחלוקת זו אינה משפיעה נכון לעתה על התקשרותה מול דיימלר.