סגור
חנות נייקי ב קניון עזריאלי שרונה
חנות נייקי בקניון עזריאלי שרונה (צילום: אוראל כהן)

ריטיילורס הציגה צמיחה בהכנסות וברווח בזכות פתיחת חנויות נייקי נוספות

זרוע הספורט של קבוצת פוקס רשמה ברבעון השלישי צמיחה של 22.4% בכנסות ל-642 מיליון שקל, הרווח הנקי קפץ ב-39.522ל-35 מיליון שקל; המכירות בחנויות הזהות של נייקי נחלשות בעקביות, אך הסניפים החדשים ומכירות פוטלוקר סייעו לדוחות

הצרות של נייקי נמשכו גם ברבעון השלישי לשנת 2024 והשפיעו לשלילה על ריטיילורס, זרוע הספורט של קבוצת פוקס.
כמו יתר הקמעונאיות, גם ריטיילורס הושפעה מכך שהישראלים לא טסו לחו"ל ועשו קניות בישראל. ריטיילורס סיימה את הרבעון השלישי של השנה עם עלייה של 22.4% בהכנסות ל-642 מיליון שקל. הרווח התפעולי של הקבוצה עלה ב-14% ל-56.6 מיליון שקל אך שיעורו מהמכירות נשחק ב-0.7% בגלל החולשה בחנויות נייקי.
בשורה התחתונה סיימה ריטיילורס את הרבעון עם עלייה של 22% ברווח הנקי לבעלי המניות שעמד על 35 מיליון שקל. באוגוסט החליט דירקטוריון החברה על חלוקת ביניים של דיבידנד בסך של 41.5 מיליון שקל, המהווה 100% מהרווח הנקי לחציון הראשון של השנה.
הקבוצה הרחיבה השנה את פריסת חנויות נייקי ונכנסה לבריטיש קולמביה בקנדה בחודש מרץ ולאוסטרליה בחודש אפריל.
נייקי, מותג הדגל של הקבוצה מציג ירידה מתמשכת במכירות החנויות הזהות מתחילת השנה. ברבעון השלישי ירדו המכירות בחנויות הזהות של נייקי ב-16.6%, זאת לאחר שברבעון השני הציגה ריטיילורס נפילה של 14.2% במכירות נייקי בחנויות זהות וברבעון הראשון של 2024 נפלו המכירות בחנויות הזהות של המותג ב-16%.
הכנסות נייקי אמנם צמחו ברבעון ב-28% ל-449 מיליון שקל, אך הקפיצה במכירות נבעה מפתיחת חנויות חדשות של נייקי בעולם וכניסה של ריטיילורס לפעילות בקנדה, אוסטרליה וניו זילנד. נייקי הציגה ירידה של 12% ברווח התפעולי ל-46 מיליון שקל ושיעורו מהמכירות ירד ל-10.3% לעומת 12% ברבעון מקביל.
ריטיילורס מושפעת ממצבה של נייקי העולמית והיא יכולה בעיקר להתפלל שהחברה תשכיל לפתח בשנה הקרובה דגמים מוצלחים, לעשות קניינות טובה ולפעול מול בעלי הנכסים כדי לגדר סיכונים במקרה שהמותג ימשיך להחלש.
בסוף שנת 2023 נייקי העולמית הודיעה כי הצרכנים נוקטים משנה זהירות ורוכשים פחות בשל הסביבה המאקרו כלכלית ואמרה כי זה ימשך אל תוך 2024. ואכן, ההשפעה ניכרת על מכירות החנויות הזהות של נייקי שמציגות כבר שלושה רבעונים ברציפות ירידה במכירות.
בשיחת משקיעים שקיימה נייקי העולמית בחודש יוני האחרון היא צפתה ירידה בשיעור חד ספרתי בהכנסות במהלך השנה הקרובה, בין היתר בשל שינויי הצריכה בקרב הצרכנים לאור הסביבה הכלכלית המאתגרת. במקביל, ציינה החברה את השנה הקרובה כשנת מפנה בכל הנוגע למיצובה האסטרטגי והתחרותי, בין היתר, באמצעות קידום ושיפור החדשנות, גיוון המוצרים, ייעול וקיצור תהליך פיתוח המוצרים, שינוי המבנה הארגוני של נייקי והשקעות בקידום הקשר עם הצרכן. בריטיילורס מעריכים כי לצעדים שנייקי מתכננת לנקוט תהיה השפעה חיובית על מנועי הצמיחה של החברה, לרבות הרחבת הפעילות הקיימת בטריטוריות השונות וכניסה לטריטוריות חדשות.
ריטיילורס מפעילה כיום 147 חנויות נייקי בישראל, קנדה, אוסטרליה, ניו זילנד ובמדינות אירופה. במחצית השניה של 2025 תכנס החברה לפעילות בצרפת לאחר שקיבלה רשיון לא בלעדי להפעלת חנויות נייקי במדינה.
ריטיילורס מנהלת משא ומתן עם חברה המפעילה חנויות של נייקי בצרפת וצפויה לרכוש 12 חנויות בתמורה ל-22 מיליון יורו ומלבדן לפתוח חנויות נוספות בצרפת. באירופה מפעילה ריטיילורס 56 חנויות של המותג והתוכנית האסטרטגית שלה מדברת על הפעלה של 80-100 חנויות באירופה עד סוף 2025.
בניגוד לנייקי, רשת הספורט פוטלוקר הציגה עלייה במכירות החנויות הזהות שהשפיעה לטובה על שורת ההכנסות של ריטיילורס. פוטלוקר פועלת בישראל עם 84 חנויות, שאחת מהן, בקריית שמונה, סגורה מתחילת המלחמה. החנות בטרמינל 1 הייתה סגורה מתחילת המלחמה ונפתחה ביוני 2024.
מכירות פוטלוקר עלו ברבעון ב-10.7% ל-156 מיליון שקל הודות לפתיחה של שש חנויות חדשות בהשוואה לרבעון המקביל, ולעליה של 2.4% במכירות החנויות הזהות.
רשת המולטי ברנד שמוכרת מגוון מותגי ספורט נהנתה ממכירות מוגברות והתחילה את השנה בעלי עודפי מלאי לאחר שהספקים התחשבו בחברה בגלל המלחמה והסכימו לקבל החזרות של מלאי שלא נמכר.
ריטיילורס נמנעה מלעשות הנחות לצרכנים והרווחיות הגולמית של פוטלוקר עלתה ברבעון ב-4% ל-49.6%. המכירות המוגברות והשיפור ברווחיות הובילו לעליה של 49% ברווח התפעולי של פוטלוקר ל- 10 מיליון שקל.