סגור

ניתוח כלכליסט
טאבולה יורה את יריית הפתיחה בקדחת רכישות ענק

חודש אחרי שהונפקה רכשה טאבולה פלטפורמת המלצות קנייה ב־800 מיליון דולר, באחת מעסקאות הרכישה הגדולות בהיסטוריה הישראלית; קלטורה, אאוטבריין ו־REE גייסו יחד 800 מיליון דולר בהנפקות בשבוע שעבר; בזכות גל הגיוסים בשנה החולפת, יותר ויותר חברות הייטק ישראליות נהנות מקופות מזומנים עצומות בגודלן שלא היו מנת חלקן בעבר; הכסף הזה מאפשר להן ליזום מהלכים אסטרטגיים ולהשקיע בצמיחה ארוכת טווח ובהגדלת נתח השוק; כך תעשיית ההייטק מדלגת לשלב הבא

רכישת הענק של 800 מיליון דולר, שעליה הודיעה בסוף השבוע חברת טאבולה (Taboola), היא אולי אחת משלוש הרכישות הגדולות שעשו חברות טכנולוגיה ישראליות עד היום, אבל היא בוודאות אינה האחרונה - ובסבירות גבוהה גם לא הגדולה ביותר שתהיה.
פחות מחודש לאחר הנפקתה הראשונה מתחילה חברת המלצות התוכן להשתמש בחצי מיליארד הדולרים שגייסה, כדי לבצע קפיצת מדרגה אסטרטגית ולהיכנס לתחום חדש, שאמור להיות צומח ורווחי יותר – המלצות על רכישות אונליין. אמנם חובת ההוכחה בכל הקשור לאינטגרציה ומימוש פוטנציאל הרכישה של קונקסיטי (Connexity) האמריקאית יהיו מוטלים מעתה על כתפי הנהלת טאבולה, בראשות המייסד אדם סינגולדה, אך העסקה ממחישה היטב מה אפשר לעשות עם הכסף הגדול והזול שזורם בשנה האחרונה ממשקיעים אל חברות הטכנולוגיה. הכסף הוא אמנם בועתי, אך מתחיל כאן תהליך של בניית חברות מסדר גודל שכלכלת הטכנולוגיה בישראל כמעט לא הכירה עד היום. בעקבות ההודעה על העסקה קפצה מניית טאבולה ב־14%, דבר שאושש אותה והחזיר אותה לשווי גבוה יותר מ־2.6 מיליארד הדולרים, שבו הונפקה בעסקת מיזוג עם הספאק ION.
3 צפייה בגלריה
מייסד טאבולה אדם סינגולדה
מייסד טאבולה אדם סינגולדה
מייסד ומנכ"ל טאבולה אדם סינגולדה
(צילום: יוטיוב)
לטאבולה קדמה ג'ייפורג (JFrog), שהונפקה לפני שנה כמעט והודיעה באחרונה על רכישת VDOO הישראלית תמורת 300 מיליון דולר. כמה חודשים קודם לכן היתה זו נקסט אינשורנס (Next Insurance) - אחת החברות הפרטיות בעלות השווי הגבוה ביותר בישראל, 4 מיליארד דולר בגיוס האחרון - שרכשה את AP Intego האמריקאית תמורת כחצי מיליארד דולר, כדי להקפיץ את הכנסותיה ל־400 מיליון דולר בשנה. גם המיזוג בין טאבולה לקונקסיטי ייצור חברה עם הכנסות שנתיות של 500 מיליון דולר כבר השנה. העסקה של טאבולה מתחרה בהיקפה במהלך הנועז של קומברס הישראלית, שרכשה את בוסטון טכנולוג'י תמורת 850 מיליון דולר ב־1997, אך אז היה מדובר בעסקת מניות. עסקה גדולה יותר היתה זו שעשתה נייס ב־2016, כשרכשה חברת שירותים לענן ב־940 מיליון דולר.
הרכישה מכניסה את טאבולה לשוק שהפוטנציאל בו גבוה משמעותית מתחום ההתמחות שלה עד כה, וכזה שעבר קפיצת מדרגה במהלך משבר הקורונה. גם מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק, ציין באחרונה כי עתידה של אינסטגרם תלוי בכניסתה לקניות אונליין.
לאחר המיזוג יופיעו הלקוחות של קונקסיטי בפיד של המלצות טאבולה, בכוונה להגדיל את הכנסות האתרים. טאבולה, מצדה, תפתח המלצות תוכן גם למסחר אונליין עבור מוצרים של לקוחותיה, וכן תוכל להצביע ללקוחות התוכן שלה באילו מוצרים מתעניינים גולשיהם, כדי שיוכלו להציגם באתר.
קונקסיטי היא אחת החברות הגדולות בתחומה, עם יותר ממיליון עסקאות חודשיות שנעשות בפלטפורמה שלה. היא עובדת ישירות עם 1,600 סוחרים ו־6,000 חברות תוכן, ובהן קונדה נאסט והרסט. לחברה 100 מיליון משתמשים ייחודיים בחודש. קונקסיטי פועלת מלוס אנג׳לס ומעסיקה 200 עובדים, ולאחר הרכישה תיהפך לזרוע האי־קומרס של טאבולה. עם לקוחותיה נמנות רשתות גדולות כמו וולמארט, מייסי'ס וסקצ׳רס.
טאבולה מעריכה כי הכנסותיה יצמחו ביותר מ־20% השנה לעומת 2020, וכי הרכישה גם תסייע לה להגיע לרווחיות בשנה הראשונה המלאה לאחר השלמת העסקה. בחברה הממוזגת יהיו 1,600 עובדים, וביל גלאס, מנכ"ל קונקסיטי, יכהן כראש החטיבה החדשה בטאבולה.
קונקסיטי ייצרה הכנסות נטו של 78 מיליון דולר ב־2020, צמיחה של 24% לעומת 2019. רווח ה־EBITDA עמד על 38 מיליון דולר לעומת 28 מיליון דולר שנה קודם לכן. טאבולה תשלם על הרכישה 260 מיליון דולר במזומן, 240 מיליון דולר במניות ו־300 מיליון דולר באמצעות נטילת חוב.