סגור
בית זיקוק בתי זיקוק של בזן ב חיפה
בתי הזיקוק (בז"ן) בחיפה (צילום: דניאל לבטובסקי)

הסכם פשרה חסוי ועלייה במחיר הפולימרים: רווחי בז"ן טיפסו והמניה מזנקת

הרווח הנקי של בתי הזיקוק ברבעון השני עלה ב-7% ל-61 מיליון דולר, בין היתר בשל הסכם פשרה שפרטיו חסויים, ובמסגרתו קיבלה החברה 16 מיליון דולר; במגזר הפולימרים (הכנת חומרי גלם לתעשיית הפלסטיק) הצליחו בבז"ן לרשום מעבר לרווחיות, שנבע בעיקר מעלייה מסוימת במחירי הפולימרים בעולם; המניה קופצת ב-8% בת"א

בז"ן הצליחה לסיים את הרבעון השני של השנה עם תוצאות חזקות, שיפור ברווח הנקי ואף לעבור לרווחיות במגזר הפולימרים. זאת על אף ירידה במרווח הזיקוק, טיפול תקופתי שהשבית את אחד המתקנים הגדולים בבית הזיקוק במהלך הרבעון, והשפעות המלחמה.
עם פרסום הדוחות מזנקת מניית החברה בבורסה בתל אביב ב-8%. אחת הסיבות המרכזיות לעלייה ברווח של החברה היא הסכם פשרה שפרטיו לא נחשפו, במסגרתו קיבלה החברה 16 מיליון דולר. החברה מודיעה גם על חלוקת דיבידנד בגובה 30 מיליון דולר, ורכישה עצמית של מניות בגובה 5 מיליון דולר נוספים.
הנתון המשמעותי ביותר לרווחיות של בתי זיקוק הוא מרווח הזיקוק – כלומר הפער שבין מחיר חבית נפט גולמי למחיר התזקיקים. ברבעון השני של השנה עמד מרווח הזיקוק של בז"ן על 10.3 דולר, ירידה של 0.4 דולר לעומת מרווח הזיקוק ברבעון השני של השנה שעברה.
ה-EBITDA המנוטרל של בז"ן ברבעון הסתכם ב-96 מיליון דולר, ירידה של 13% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה. שיעור הירידה ב-EBITDA גדול מהירידה במרווח הזיקוק, בין היתר בשל ירידה בכמויות הזיקוק שביצעה החברה ברבעון השני של השנה, ל-1,882 טון, ירידה של 15% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה.
עיקר הירידה נבע מההשבתה המתוכננת של מז"ג 4, אחד ממתקני הזיקוק הגדולים של החברה בטיפול שתוכנן מראש. ללא השפעת הטיפול, מעריכים בחברה שה-EBITDA הייתה מזנקת ל-135 מיליון דולר.
למרות הירידה בהיקפי הזיקוק בשל הטיפול התקופתי והירידה במרווח הזיקוק שמשקף את הרווח של בית הזיקוק מהתזקיקים שהוא מוכר, בז"ן מסיימת את הרבעון השני של 2024 עם עלייה של 7% ברווח הנקי ברבעון השני של השנה ל-61 מיליון דולר. לעלייה ברווח הנקי תרמו הסכם פשרה שפרטיו חסויים שכאמור במסגרתו קיבלה החברה 16 מיליון דולר.
במגזר הפולימרים, כלומר הכנת חומרי גלם לתעשיית הפלסטיק, הצליחו בבז"ן לרשום מעבר לרווחיות עם EBITDA של 10 מיליון דולר ברבעון השני של השנה, לעומת הפסד של 4 מיליון דולר בתקופה המקבילה בשנה שעברה, שנבע בעיקר מעלייה מסוימת במחירי הפולימרים ברחבי העולם ברבעון השני (לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה). בשנים האחרונות ספג מגזר הפולימרים ירידה חדה בתוצאות, בעיקר בשל הגדלת ההיצע במפעלים חדשים בארה"ב ובאסיה.
ההכנסות של בתי הזיקוק מושפעות מאוד ממחיר חבית נפט – שכן בתי הזיקוק רוכשים את החביות של הנפט הגולמי ולאחר מכן מוכרים את התזקיקים, כשהרווח תלוי במרווח הזיקוק בלבד. המחיר הממוצע של חבית נפט מסוג ברנט במהלך הרבעון השני של השנה עמד על 84.7 דולר, עלייה של 9% לעומת ההמחיר הממוצע ברבעון המקביל בשנה שעברה. על אף העלייה במחיר, הירידה בכמויות הדלקים שזוקקו בעקבות הטיפול הובילו לירידה של 2% בהכנסות של החברה שהסתכמו ב-1.850 מיליארד דולר ברבעון.