אחרי דיפלומט: גם וילי פוד מוותרת על העלאת מחירים
אחרי דיפלומט: גם וילי פוד מוותרת על העלאת מחירים
יבואנית המזון סיכמה את הרבעון השלישי עם ירידה של 5.1% במכירות שהסתכמו ב-106.3 מיליון שקל וצניחה של 78.3% ברווח הנקי ל-4.4 מיליון שקל; היו"ר ויליגר התריע בחודשים האחרונים על העלאת מחירים, אך נסוג מהמהלך כשברקע חקירה של רשות התחרות בנושא
יבואנית המזון וילי פוד משלמת את מחיר הזינוק בעלויות השינוע עם ירידה בכל הפרמטרים.
מכירות החברה ברבעון השלישי של 2021 ירדו ב-5.1% ביחס לרבעון המקביל אשתקד והסתכמו ב-106.3 מיליון שקל. הירידה במכירות נגרמה בעיקר מצמצום במספר ימי העבודה כתוצאה מריכוז חגי תשרי בחודש ספטמבר, ביחס לשנה שעברה שבה חלו חלק מהחגים בחודש אוקטובר - ברבעון הרביעי.
בנוסף לירידה במכירות, התמודדה החברה עם זינוק במחירי קניית המוצרים שהיא מייבאת. הרחבת פעילות החברה שנכנסה לקטגוריות מזון חדשות, גררה עלייה של 9.7% בהוצאות המכירה ושיווק ברבעון, בין היתר בעקבות הוצאות פרסום.
בעקבות כך, נחתך הרווח התפעולי של החברה בצורה ב-43.2% ועמד על 7.7 מיליון שקל. הירידה החדה ברווח התפעולי שחקה את הרווחיות התפעולית ל-7.3% מהמכירות, לעומת 12.2% ברבעון המקביל.
בנוסף לאתגרי התפעול השוטף, התמודדה החברה עם עלייה של 115% בהוצאות המימון, בעקבות ירידה בהכנסות המימון שהסתכמו ב-2.6 מיליון שקל לעומת כ-13.4 מיליון שקל בתקופה המקבילה, אז נהנתה החברה מרווח משערוך ניירות ערך ומהכנסות ריבית ודיבידנד מתיק ניירות הערך שלה.
מנגד, צמחו הוצאות המימון ברבעון ל-4.6 מיליון שקל, בעקבות הפרשי שער שנבעו בעיקר מעסקאות הגנה על שערי חליפין. בעקבות כך, צנח הרווח הנקי ב-78.3% ל-4.4 מיליון שקל.
צביקה ויליגר, יו"ר וילי פוד ומבעלי השליטה, נאלץ לא להעלות מחירים, אחרי שהתריע לאורך החודשים האחרונים כי לא תהיה לחברות המזון ברירה, והן יאלצו להעלות מחירים.
בשיחה עם כלכליסט בחודש מאי, לאחר פרסום דוחות הרבעון הראשון, אמר ויליגר "אחרי חג השבועות נבחן איזה מוצרים עלינו לייקר ובכמה. אנחנו מתמודדים עם עלייה במחירי חומרי גלם וזינוק של פי 10 במחירי השינוע לישראל. בעולם עדיין מתמודדים עם משבר הקורונה ובהתאם עם זינוק בביקוש למוצרי מזון, לצד שינוי בהרגלי הצריכה במדינות אסיה שהזינקו את צריכת מוצרי בחלב, ועל רקע זה הביקוש עולה על ההיצע ומייקר את המוצרים".
ניתן להעריך כי חקירת רשות התחרות בשוק המזון, גרמה לקמעונאים להימנע מדיונים עם ספקים בנושא ובכך הקפיאה את המצב לטווח הקרוב.
ויליגר מסר עם פרסום הדוחות כי "בחודשים האחרונים עלו מחירי ההובלה הימית פי שלושה, ועבור חברה העוסקת בייבוא מדובר בעניין דרמטי. למרות זאת בחרנו שלא לגלגל את העלות על הצרכן, לספוג אותה ברווח התפעולי שלנו ולהמשיך להביא את המוצרים המובחרים ביותר מהעולם במחירים המשתלמים ביותר לצרכן".
למרות הדברים, ספק לאורך כמה זמן תוכל וילי פוד לספוג את השחיקה ברווחיותה. החברה רוכשת את המוצרים שהיא משווקת מכ-135 ספקים ברחבי העולם, וכיוון שקצב היציאה מהמשבר משתנה מעת לעת וממדינה למדינה, ייתכנו מגבלות שונות בייצור מוצרים על ידי ספקים שונים, אשר עלולים להקשות עליה לייבא סחורות בכמויות מספקות לצרכיה.
בנוסף, החברה מתמודדת עם חוסר זמינות של מכולות ועם התייקרויות משמעותיות בעלויות חומרי גלם וההובלה הימית ועם עיכובים בכניסת אוניות עם סחורה לנמלים בישראל. החברה ציינה כי היא פועלת ככל יכולתה לשימור קצב קבלת הסחורות על מנת לצמצם את השפעת ההתייקרויות והעיכובים על המכירה ללקוחותיה. אך בשלב זה אין ביכולתה להעריך מתי ישתנו תופעות אלו.