סגור
סניף דואר ישראל ב ירושלים
סניף דואר ישראל בירושלים. בשבועות הקרובים תסתיים העברת הבעלות (צילום: אוהד צויגנברג)

לקראת השלמת ההפרטה: הדואר שילם את החוב לחברת הדואר הסינית

החוב לחברת הדואר הסינית הצטבר לכ-270 מיליון שקל, התשלום האחרון צפוי לעבור בימים הקרובים. בדואר מסיימים את הרבעון השני של 2023 עם עלייה של 3.5% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל, שהסתכמו ב-427 מיליון שקל. למרות זאת בשורת הרווח התוצאות של החברה נפגעו בשל הסכמי השכר, שהובילו לזינוק בעלויות התפעול

לקראת השלמת הפרטת החברה: דואר ישראל סגר את החוב לחברת הדואר הסיני שהצטבר מ-2019-2020. סך התשלומים לחברת הדואר הסינית הצטברו לכ-270 מיליון שקל. התשלום האחרון, בגובה 40 מיליון שקל, צפוי לעבור בימים הקרובים. הסיבה להצטברות החוב היא תשלום מקדמות מהדואר הסיני לדואר ישראל, שבסופו של דבר היו גבוהות מכפי שהוערך.
החוב של הדואר נצבר עקב מנגנון ההתחשבנות בין רשויות דואר ברחבי העולם. לפי המנגנון חברה השולחת דואר משלמת לחברה המקבלת את הדואר, כאשר בתחילת כל שנה מבצעים הערכה לגובה המקדמה בהתאם לפעילות של השנה הקודמת והיקף הדואר שנשלח בין המדינות. אלא שלפני כחמש שנים הקימו חלק מהחברות הסיניות מערכי לוגיסטיקה ומשלוח עצמאיים – מה שהוביל לירידה ניכרת בהיקף החבילות שהועברו בין הדואר הסיני לדואר ישראל.
מלבד סגירת החוב, בדואר מסיימים את הרבעון השני של 2024 עם עלייה בהכנסות, רבעון שישי ברציפות, למרות ההערכות שהחברה תעבור להפסד ברבעון עקב השפעות המלחמה. מדובר בשיפור משמעותי בתוצאות החברה בשנתיים האחרונות שממשיכה להיות רווחית, לאחר שלפני שלוש שנים נרשמה לחברה הערת עסק חי בדוחות הכספיים. השיפור בתוצאות החברה בזכות תוכנית ההבראה של החברה שנועדה להפוך את החברה הממשלתית ההפסדית לרווחית במטרה להכין אותה להפרטה. במסגרת התוכנית יצאו לפרישה מוקדמת יותר מ-1,000 עובדי החברה, שהיו כ-20% מכוח האדם בחברה.
על אף שיפור בהכנסות של הדואר ברבעון השני שהסתכמו ב-427 מיליון שקל (עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה), בשורת הרווח התוצאות של החברה נפגעו. ה-EBITDA של החברה הסתכם ב-110 מיליון שקל, ירידה של 42% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה. הסיבה המרכזית לפער שנוצר בין ההכנסות לרווחיות של החברה נובע מהסכמי שכר. ההסכם שבין ההסתדרות למגזר הציבורי ועדכון שכר המינימום שהובילו לעלייה של עשרות מיליוני שקלים בעלויות התפעול של החברה.
התזרים מפעילות שוטפת הסתכם ב-26 מיליון שקל, 6 מיליון שלק יותר מהתקופה המקבילה בשנה שעברה. הרווח הנקי של הדואר ברבעון השני של השנה עמד על 48 מיליון שקל, לעומת 152 מיליון שקל ברבעון המקביל של השנה שעברה. בדואר העריכו כי הירידה בפעילות בסניפים בשל המלחמה ובפעילות המרות המט"ח בשל ירידה בכמות התיירים היוצאת תוביל את החברה להפסד ברבעון, אך בכל זאת בחברה הצליחו לשמור על רווחיות.
במגזר שירותי הדואר והקמעונאות עמדו ההכנסות של החברה על 135.7 מיליון שקל, עלייה של 2.7% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה, על אף מגמה של ירידה בכמות המכתבים הכוללת שנשלחת משנה לשנה. המגזר הצומח ביותר של הדואר, ולא מן הנמנע גם אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של החברה (יחד עם הנדל"ן) לאחר ההפרטה הוא השירותים הפיננסיים. ההכנסות במגזר השירותים הפיננסיים הכוללים את פעילות בנק הדואר הסתכמו ב-149.7 מיליון שקל, עלייה של 6% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה.
בשבועות הקרובים צפויה להסתיים העברת הבעלות על הדואר מידי המדינה לקבוצת מילגם-הפניקס-ליימן שליסל, לאחר שרכשו את החברה בתמורה ל-461 מיליון שקל במאי האחרון. השלב הבא לקראת העברת הבעלות הוא אישור רשות התחרות לעסקה, שצפוי לקרות בזמן הקרוב, ולאחר מכן אישור סופי של ראש הממשלה ושר התקשורת שלמה קרעי. מבחינת השירות מדווחים בדואר על ירידה נוספת בכמות התלונות. בהשוואה לשנה שעברה מדובר בירידה של 7% בין המחצית הראשונה של השנה, לשנה הקודמת. בדואר מציינים כי בחברה משקיעים כ-100 מיליון שקל בתוכניות שונות לשיפור השירות.