סגור
יובל כהן מייסד ושותף מנהל פורטיסימו
יובל כהן, מייסד ושותף מנהל פורטיסימו (צילום: אוראל כהן)

בלעדי
פורטיסימו במגעים למכירת אנרקון תמורת כמיליארד שקל

הקרן נמצאת במשא ומתן מתקדם מול חברה ציבורית אמריקאית למכירת יצרנית ספקי הכוח למגזר הצבאי. פורטיסימו רכשה את אנרקון ב־2015 תמורת כ־60 מיליון דולר. החברה פועלת מנתניה ומעסיקה 550 עובדים   

בדרך לאקזיט נוסף עם רוח גבית מהמתיחות הגיאו־פוליטית. לכלכליסט נודע כי קרן ההשקעות פורטיסימו מנהלת משא ומתן מתקדם למכירת חברת אנרקון טכנולוגיות לחברה ציבורית אמריקאית לפי שווי של מיליארד שקל לפחות. את החברה רכשה פורטיסימו, שמנוהלת על ידי יובל כהן, בשנת 2015 תמורת כ־50—60 מיליון דולר; ובהמשך אנרקון, תחת הבעלות של פורטיסימו, רכשה חברה ישראלית נוספת, כך שככל שעסקה תצא לפועל, פורטיסימו תציג תשואה גבוהה על ההשקעה.
פורטיסימו ביצעה את ההשקעה מהקרן השלישית שגייסה, בשנת 2012, כך שאנרקון היא גם החזקה ותיקה למדי וגם מבוצעת מקרן ותיקה. במילים אחרות, פורטיסימו הגיעה לטווח הזמן שבו היא צריכה לממש את השקעות הקרן, ובשל הביקוש הגבוה למוצרים ביטחוניים, סביר שראשי הקרן מאמינים שבשלה העת למכור את אנרקון. אמנם המצב הביטחוני לא מעודד משקיעים זרים להגיע לישראל ולבצע פה רכישות, להוציא דוגמאות בודדות מעולמות שאינם הייטק, אולם התחום שבו פועלת החברה, שצד את עיני המשקיעים, עשוי גם הוא להוות חריג לכך.
אנרקון (Enercon Technologies) היא חברה ישראלית, בעלת פעילות בינלאומית, שפועלת מנתניה. היא מייצרת ספקי כוח למגזר הצבאי, מגזר התעופה האזרחית ומגזר החלל. בהתאם, העסקים של החברה נהנים מרוח גבית משלל העימותים הצבאיים בעולם, ובראשם המלחמה של רוסיה באוקראינה והמלחמה של ישראל מול חמאס בעזה ומול חזבאללה בלבנון, שמאיימת להפוך למלחמה כלל אזורית במזרח התיכון.
אנרקון, שהוקמה ב־1984, מייצרת ספקים וממירי כוח של AC/DC ו־DC/DC, מערכות להפצת אנרגיה ופתרונות UPS מוקשחים. החברה מייצרת את המוצרים שלה במפעלים בהודו, שוויץ וארה"ב. לחברה יש גם משרדי מכירות באירופה, ופעילות ההנדסה והתכנון מבוצעת בישראל. על לקוחות החברה, שמנוהלת על ידי איל שרי, נמנות החברות הביטחוניות הישראליות רפאל, התעשייה האווירית ואלביט מערכות שבשליטת משפחת פדרמן, יצרנית המטוסים האמריקאית בואינג, וברית נאט"ו.
שלושת שוקי היעד המרכזיים של אנרקון הם ארה"ב, הודו ושוויץ, ומפעליה ממוקמים שם בהתאם, משום שבחוזי רכש רבים מול מדינות ישנם סעיפים שדורשים ייצור מקומי או רכש גומלין.
אנרקון, שבתחילת הדרך פעלה מאיזור התעשייה בברקן וב־2017 עברה למטה הנוכחי שלה בנתניה, מעסיקה 550 עובדים כיום. חלק מהעובדים הצטרפו לחברה ב־2022, לאחר שהושלמה רכישת טקאיה (Techaya), חברה ישראלית נוספת שפעלה מאור־עקיבא. טקאיה, שהוקמה ב־2003, מפתחת יחידות תקשורת מוקשחות ליישומים צבאיים ומספקת נתבים, ממירים אופטיים ופתרונות תקשורת לכתב"מים, מסוקים וטילים. לאחר הרכישה, טקאיה המשיכה לפעול כחברת־בת בבעלות מלאה של אנרקון, אך שתי החברות משתפות פעולה ברמה העסקית וברמה הטכנולוגית כדי לספק ללקוחות פתרונות משולבים. בין הלקוחות גם צבאות ברית נאט"ו. שילוב הכוחות עם אנרקון איפשר לטאקאיה להיכנס לשוק האמריקאי.
ככל שהעסקה המדוברת תצא לפועל, זה יהיה האקזיט השני של פורטיסימו השנה. לפני חודשיים ביצעה הקרן אקזיט משמעותי כשמכרה את השליטה (65%) בחברת התוכנה פריוריטי, שבה החזיקה בחלקים שווים עם הקרן האמריקאית TA, לענקית הפרייבט אקוויטי האמריקאית בלקסטון תמורת 800 מיליון דולר. פורטיסימו רכשה את פריוריטי ב־2013 תמורת 190 מיליון שקל בלבד, וכעת נותרה בעלת מניות בחברה.
פורטיסימו היא קרן הפרייבט אקוויטי השנייה בגודלה בישראל אחרי פימי, שבראשה עומד ישי דוידי, והיא מחזיקה בפורטפוליו שלה חברות מתחומי התקשורת, התוכנה, המזון והתעשיות לסוגיהן. פורטיסימו הוקמה ב־2004 ועד היום גייסה 2.7 מיליארד דולר בשש קרנות, כשהקרן השישית היא הגדולה ביותר (1.1 מיליארד דולר).
השנה ביצעה פורטיסימו עסקה חריגה ביחס לעצמה, כשרכשה את השליטה (35.5%) בסלקום מידי דסק"ש תמורת 925 מיליון שקל ולפי שווי חברה של 2.6 מיליארד שקל. פורטיסימו צירפה כשותפים את מגדל ביטוח, הבנקים לאומי ומזרחי, ואת קרן גרין לנטרן, אך היא בעלת המניות הגדולה בחברה ונחשבת בעלת השליטה. דסק"ש ביקשה למכור את השליטה בסלקום על רקע הרצון שלה להתמקד בתחום הנדל"ן המניב ובשל חוב גבוה של סלקום, שנושק ל־2 מיליארד שקל. זו השקעה חריגה עבור פורטיסימו, שמתמקדת בחברות פרטיות ובסדר גודל שונה. אולם העסקה נולדה, מבחינת פורטיסימו, בשל מחסור ביעדי השקעה רלבנטיים, כשבקופה יש מזומנים רבים של משקיעים שעליהם צריך ליצר תשואה. פורטיסימו שואפת לייצר החזר של פי 2—3 על ההשקעות שהיא מבצעת, ובשוק מגלים סקפטיות רבה ביחס ליכולת להציג תשואה כזו בחברה סולידית כמו סלקום.
לפני שבועיים כהן, שמשמש כיו"ר סלקום, פיטר את המנכ"ל דניאל ספיר, ומינה במקומו את אלי אדדי, מנכ"ל החברה־הבת דינמיקה שמשווקת מכשירי סלולר וציוד קצה.
עד היום פורטיסימו השקיעה ב־50 חברות. בין היתר ניתן למנות בין החברות שבהן השקיעה את אינקרדיבילד, סימפלקס, מורנינג, טייטן, טוטנאור, גדות ביוכימיה, קרמר אלקטרוניקה ומוטוראד. אחת ההשקעות המשמעותיות של הקרן היא בתחום המזון שבו היא מחזיקה בסוגת, שמייצרת או משווקת מלח, סוכר, אורז טחינה ועוד מוצרים, וכן בחברת אפימילק מקיבוץ אפיקים, וביצרנית הזרעים אוריג'ין.
האקזיטים הגדולים של פורטיסימו הושגו מהשקעות בחברות כמו יצרנית המדפסות הדיגיטליות קורנית דיגיטל, יצרנית מכונות הסודה סודהסטרים ונור, שכולן נמכרו או הונפקו תוך ייצור רווח של מאות מיליוני דולרים לקרן.

אנרקון טכנולוגיות
שנת הקמה: 1984
תחום פעילות: יצרנית ספקי כוח למגזר הצבאי, מגזר התעופה האזרחית ומגזר החלל
מנכ"ל: איל שרי
מטה, פעילות הנדסה ותכנון: נתניה, ישראל
מפעלים: בארה"ב, הודו ושוויץ
חברה־בת: טקאיה, מפתחת יחידות תקשורת ליישומים צבאיים ופתרונות תקשורת לכתב"מים, מסוקים וטילים