סגור
ועידת התחזיות 2019 בצלאל מכליס נשיא ו מנכ"ל אלביט
בצלאל מכליס מנכ"ל אלביט (צילום: עמית שעל)

בלחץ המוסדיים: מנכ"ל אלביט יסתפק בבונוס של 2.5 מיליון ד'

יצרנית מערכות הנשק ביקשה להעלות את תקרת הבונוס של המנכ"ל בצלאל מכליס ל־3 מיליון דולר אך נתקלה בהתנגדות של בעלי המניות. בשנה שעברה נהנה מכליס מתגמולים בעלות של 4.6 מיליון דולר. אסיפת בעלי המניות נדחתה בשבוע

ניסיון לשיפור תנאי התגמול של מנכ"ל אלביט מערכות בצלאל (בוצי) מכליס לא הצליח – והחברה מתקפלת מחלק מדרישותיה. מדיווח שהגישה לרשות ניירות ערך האמריקאית עולה כי יצרנית מערכות הנשק נתקלה בהתנגדות של בעלי המניות, בעיקר המוסדיים, לתנאי התגמול החדשים שהציעה עבור המנכ"ל, ובראשם המענק השנתי שלו יהיה זכאי.
על רקע זה, אסיפת בעלי המניות שהייתה אמורה להתקיים בשבוע הבא נדחתה ל־18 באפריל כדי לאפשר לבעלי המניות לבחון את ההצעה המתוקנת לפני ההצבעה עליה.
על פי ההצעה המעודכנת, אלביט מורידה את תקרת הבונוס למכליס מ־3 מיליון דולר ל־2.5 מיליון דולר. עד כה מכליס היה זכאי מכליס לבונוס מרבי של 2 מיליון דולר, בהתאם לעמידה ביעדים פיננסיים. יתר השדרוגים שהוצעו נותרים בתוקף והם כוללים העלאת שכר ברוטו מ־66 אלף דולר ל־81.5 אלף דולר החל מהחודש. מעבר לכך יהיה מכליס זכאי לבונוס מיוחד בסכום שלא יעלה של 1% מהערך המוסף לחברה או 12 משכורות חודשיות. כמו כן, יקבל הקצאה של 150 אלף אופציות למימוש בחבילות במשך ארבע שנים. על פי המדיניות החדשה, תנאי תוכניות האופציות ישופרו כך שתקרת שווי ההטבה המרבי תעלה מ־1.8 ל־3 מיליון דולר ותקופת ההבשלה תקוצר מחמש לארבע שנים.
ב־2023 נהנה מכליס מעלות שכר של 1.4 מיליון דולר, עלות בונוס של 1.99 מיליון דולר ואופציות ב־1.2 מיליון דולר. ב־2022 הוא זכה לבונוס שנתי של 1.7 מיליון דולר. כלומר עלות התגמולים של מכליס הגיעה ל־4.6 מיליון דולר בשנה שעברה.
אלביט שבשליטת מיקי פדרמן נהנית מביקושים מוגברים למוצריה כגון מל"טים ומשגרים מאז פרוץ המלחמה באוקראינה וביתר שאת מתחילת המלחמה בישראל. בעקבות כך, החברה הרחיבה את שעות העבודה וגייסה כאלף עובדים נוספים, בזמן שכאלפיים מעובדיה הקבועים, המהווים 15% מכוח האדם גויסו למילואים. אלביט מעסיקה 19 אלף עובדים בעולם, מתוכם 13 אלף בישראל, כאשר בתחילת המלחמה שיעור העובדים במילואים הרקיע ל־23%. בימים אלה מגייסת אלביט עוד אלף עובדים. התפתחויות אלה שהובילו להרחבת פעילות החברה ועלייה במורכבותה, עמדו במרכז הנימוקים של אלביט לשדרוג התנאים של מכליס. עדכון מדיניות התגמול נעשה במסגרת השגרתית של אחת לשלוש שנים ולאחר שהמדיניות הקודמת שאושרה הייתה באפריל 2021.
אלא שהביצועים של אלביט עדיין לא משקפים במלואם את הקפיצה בפעילות, בעיקר בתחום הרווחיות. את 2023 סיימה עם הכנסות של 6 מיליארד דולר לעומת 5.5 מיליארד דולר ב־2022. ההנהלה העריכה כי על רקע הביקושים הגוברים למוצריה היא תגיע ליעד הכנסות של 6.5–7 מיליארד דולר לפני המועד המקורי המתוכנן ב־2026.
השפעות המלחמות באירופה ובישראל מורגשות בתוצאות הכספיות של אלביט, כאשר חלקה של אירופה עלה ל־30% מההכנסות לעומת 23% בשנה הקודמת. השוק הישראלי תרם 20% מההכנסות. העלייה בביקושים בישראל הורגשה בעיקר מאז תחילת המלחמה וברבעון הרביעי זינק חלקה במכירות ל־27%. במונחים אבסולוטיים מדובר בעלייה של מכירות בישראל ל־437 מיליון דולר ברבעון האחרון של 2023, כמעט כפול מאשר ברבעון המקביל. צבר ההזמנות של אלביט עמד על 17.8 מיליארד דולר, כאשר 60% ממנו מיועד למימוש בשנתיים הקרובות.
למרות העלייה בביקושים, בצד התפעולי חלה הרעה. שיעור הרווח התפעולי היה 6.2% מההכנסות לעומת 6.7% בשנה הקודמת. הרווח הנקי עמד על 215 מיליון דולר, ירידה של 22%.
חלק מהפגיעה ברווחיות נבע מסגירת חברה בת בארה"ב שהובילה למחיקה של 52 מיליון דולר. מעבר לכך, סבלה אלביט מזינוק חד בהוצאות פיננסיות שקפצו ל־138 מיליון דולר לעומת 51 מיליון דולר בשל עליית הריבית. על רקע זה, תזרים המזומנים נחתך מ־240 מיליון דולר בשנה הקודמת ל־114 מיליון דולר.