סגור
יצחק תשובה ו בית ישראכרט
יצחק תשובה ובית ישראכרט (צילומים: אייל טואג , אוראל כהן)

תשובה מתקרב לרכישת ישראכרט: סיכוי נמוך שמנורה תשפר את הצעתה

בישראכרט סבורים שמנורה מבטחים לא תגיש עוד הצעה, וגם אם כן, בעל השליטה בקבוצת דלק יעלה את הצעתו שוב ושוב ‑ עד שיזכה. המפקח על הבנקים: "הקריטריונים לקבלת היתר שליטה ‑ חוסן פיננסי, יושרה אישית ועסקית והסדרי חוב" 

קבוצת דלק שבשליטת (50.1%) יצחק תשובה ובניהולו של עידן ולס הולכת ומתקרבת להשתלטות על חברת כרטיסי האשראי ישראכרט. ביום שני בערב פרסמה דלק שיפור נוסף בהצעתה, הנוקבת לישראכרט שווי של 3.56 מיליארד שקל, ולפיה היא תשלם לישראכרט 6.5 מיליון שקל בגין הוצאות במקרה והעסקה לרכישת השליטה בה לא תצא לפועל.
בנוסף, ההצעה כוללת שיפור בתנאים לחילוט 50% מהמקדמה, כך שישראכרט תוכל לחלט אותם גם אם קבוצת דלק תחליט לא להאריך את המועד להשלמת העסקה, במידה שלא יתקבלו האישורים הרגולטוריים. דלק גם מתחייבת לשלם מחצית מהקנס שתיאלץ ישראכרט לשלם למנורה מבטחים החזקות על נסיגתה מההסכם עמה, שעומד על 62 מיליון שקל.
מבחינת דירקטוריון ישראכרט זה הספיק, ואתמול בבוקר הוא הודיע רשמית כי הצעת קבוצת דלק היא המועדפת עליו מבין שלוש ההצעות הקיימות. השתיים האחרות הן של מנורה מבטחים, שעימה כבר חתם דירקטוריון ישראכרט על הסכם, ושל בנק ירושלים, שמציע מיזוג מלא בין החברות.
כעת הכדור עובר למנורה מבטחים, שבניהולו של ארי קלמן. למנורה יש את הזכות לשפר את הצעתה המקורית, הנוקבת לישראכרט שווי של 3.15 מיליארד שקל, או לפרוש מהמרוץ ולקבל את הפיצוי מישראכרט. אמנם מנורה מבטחים לא צריכה להשוות לגמרי להצעה של קבוצת דלק, שכן לזכותה יש גם הפיצוי האמור, שמשפר את מעמדה מול ההצעה המתחרה, אך עדיין היא תצטרך לעשות שיפור לא מבוטל, ולא ברור אם תסכים לכך. למנורה מבטחים יש יומיים לשפר את הצעתה, ואם תעשה זאת, ישראכרט תוכל לפנות לקבוצת דלק כדי להציע לה לשפר את הצעתה, וכך חוזר חלילה בהליך התמחרות.

ניסיונות לשכנע את מנורה

בישראכרט ניסו לשכנע את מנורה מבטחים עד הרגע האחרון לשפר את ההצעה. אבל בסביבת הנהלת ישראכרט יש הסבורים שמנורה מבטחים לא תמהר להעלות את ההצעה, ונראה כי הדברים מבוססים על שיחות רקע בין הצדדים. זאת, כיוון שכמעט כולם סביב העסקה מבינים שתשובה מאוד מעוניין בה ומוכן לשלם מחיר גבוה, ולכן ישנה סבירות שהוא יעלה את הצעתו שוב ושוב, עד לזכייה לפי שווי שאינו מקובל על מנורה מבטחים.
"מבחינתו, כל עלייה של עשרות מיליוני שקלים היא כסף קטן לעומת המצב שאליו הגיעה קבוצת דלק שופעת המזומנים", אמר גורם סביב העסקה, שהוסיף כי "אם הוא רוצה את העסקה הוא לא יוותר עליה. הוא בבולמוס קניות ולא ירצה להפסיד, גם בהיבט של היוקרה והמוניטין".
מנורה מבטחים, שמטעמה מוביל את המשא ומתן ארי קלמן, אמורה להשיב בתוך 48 שעות, כלומר עד מחר, אם היא מוכנה להיכנס למו"מ על מחיר חדש לעסקה. במקרה שתודיע שכן, יהיה מו"מ של שלושה ימי עסקים בינה לישראכרט על ההצעה החדשה. אם היא תאתגר את ההצעה של קבוצת דלק, יחזור הכדור לדלק. במידה והפינג פונג הזה לא יקרה, תכונס אספת בעלי מניות חדשה של ישראכרט לאשר את הצעת קבוצת דלק, שם יהיה צורך ברוב של 50.01% מבין בעלי המניות שיצביעו בחברת כרטיסי האשראי, שנסחרת ללא גרעין שליטה.
תשובה, שהדהים והכעיס את בכירי מנורה מבטחים כשהודיע על התמודדות לרכישת ישראכרט מוקדם יותר החודש, עשה זאת למרות שמנורה מבטחים היתה למעשה הגוף שבתקופות הקשות – והיו לו כאלה - סייע לו לצאת מהבורות שנכנס אליהם בשל עסקאות שהפילו אותו. מנורה מבטחים עשתה זאת בהסדר החוב של דלק נדל"ן ב־2012, בו ביצע תשובה תספורת של מעל מיליארד שקל, ובהסדר החוב של קבוצת דלק ב־2020, שבוצע בעקבות המצב הקשה אליו נקלעה החברה במשבר הקורונה, שהפיל בצורה דרמטית את מחירי האנרגיה.
מנורה מבטחים היתה יכולה להעלות את הצעתה, ולו כדי לגרום לתשובה לשלם מחיר גבוה יותר על העסקה בסופו של דבר. אבל במקרה כזה היא היתה עלולה להכניס את עצמה למלכוד, משום שבמידה ותשובה לא יקבל בסופו של דבר היתר שליטה, מנורה מבטחים תצטרך לחזור לסכום שהציעה, גם אם הוא גבוה מהסכום הנוכחי.
הסיבה השנייה היא "הריבאונד" של מנורה מבטחים, כלומר חברת כרטיסי האשראי כאל, שבשליטת (72%) בנק דיסקונט, שמתחילה בימים אלה את הליך המכירה שלה. כאל היא חברת כרטיסי האשראי האחרונה שנותרה על המדף, ומנורה מבטחים תנסה לרכוש אותה, אם היא לא תצליח לרכוש את ישראכרט. היא עשויה אולי להידרש לצרף אליה שותפים, משום שבנק דיסקונט חייב למכור את כל ה־72% שברשותו, עד אפריל 2027.
הנתון הזה הופך את עסקת כאל ליקרה יותר עבור מנורה מבטחים, הן משום שכאל רווחית יותר מישראכרט ולכן גם השווי שדיסקונט ידרוש עליה יהיה בהתאם (בבנק שואפים לשווי של מעל 4 מיליארד שקל) והן משום שהנתח שעומד למכירה גדול יותר מאשר בישראכרט.

משוכה בדמות הרגולטור

לתשובה יש עדיין דרך ארוכה עד שישתלט על ישראכרט. לאחר המשוכה של הדירקטוריון ושל אישור בעלי המניות, יהיה עליו לקבל אישורים רגולטוריים. האתגר המרכזי שלו בהקשר זה הוא קבלת היתר שליטה מבנק ישראל.
תנאי קבלת היתר שליטה מבנק ישראל נוקשים למדי. העובדה שבעברו ביצע הסדרי חוב מהווה מכשול, ולא סתם קבוצת דלק נמצאת בשיחות בנושא מול בנק ישראל מזה חצי שנה.
אתמול, בוועידת התחזיות של כלכליסט, נשאל המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי האם העובדה שתשובה ביצע הסדרי חוב תמנע ממנו קבלת היתר שליטה, ואמר בהקשר זה: "אנחנו בשלב של בדיקה של הגופים שהגישו בקשה. מנורה, קבוצת דלק ובנק ירושלים דיברו איתנו. אנחנו בתהליך של כמה חודשים מולם. הקריטריונים שלנו לקבלת היתר שליטה הם החוסן הפיננסי, היושרה האישית והעסקית וגם עולמות הסדרי החוב, אלה דברים שאנחנו בודקים. ניכנס לסוגיות האלה ונראה מה ייצא בסוף". כשנשאל האם הסדר חוב זה קו אדום, שפוסל קבלת היתר הוא רמז שלאו דווקא ואמר בהקשר זה: "לכל קריטריון יש משקל וזה נכנס בסט השיקולים, וזה דבר חשוב שמסתכלים עליו".