נחשף בכלכליסט בתמיכת היו"ר יקי ודמני: דלק ישראל רוצה את שופרסל
נחשף בכלכליסט
בתמיכת היו"ר יקי ודמני: דלק ישראל רוצה את שופרסל
להב אל.אר, שבשליטת אבי לוי, המחזיקה בשליטה בדלק ישראל, מציעה למזג אותה עם שופרסל. המיזוג משקף לדלק ישראל שווי של מיליארד שקל, ואחריו תחזיק להב אל.אר בכ־12% משופרסל. יו"ר שופרסל מצדד בהצעה
התפתחות דרמטית בשופרסל. להב אל.אר, שבשבליטת אבי לוי, מציעה למזג את דלק ישראל עם שופרסל. הידיעה הראשונית על כך נחשפה אתמול אחה"צ באתר "כלכליסט".
ההצעה משקפת שווי של מיליארד שקל לדלק ישראל בעסקה שתהפוך אותה לבעלת המניות הגדולה בענקית הקמעונאות. תמורת המניות יקבלו להב אל.אר וקבוצת דלק, שמחזיקות ב־75% וב־25% ממניות דלק ישראל בהתאמה, כ־12% ממניות שופרסל.
דלק גם מציעה לקבל אופציה ל־8% נוספים ממניות שופרסל עבור כל אחד מבעלי המניות בדלק ישראל (ולא דלק ישראל עצמה) תמורת מזומן בעסקה, והיא לא מתכוונת לעלות יחד עם בעלי מניותיה מעל 20% בחברה. נראה כי כוונה זו נובעת בחלקה מכך שדירקטוריון שופרסל יכול לאשר עסקה רק לרכישת עד 20% מהחברה.
המנכ"ל הנכנס עופר בלוך יישאר בתפקידו
נקודה מהותית נוספת: דלק לא מתכוונת להשתלט על שופרסל, אלא תאפשר לדירקטוריון הנוכחי להמשיך בתפקידו, ונראה שגם המנכ"ל הנכנס עופר בלוך מקבל גיבוי בהצעה, ויישאר בתפקידו. זו הצעה פרקטית, שאושרה גם בדירקטוריון קבוצת דלק.
ההצעה מוגשת בשעה שאיציק אברכהן, המנכ"ל החצי מודח של שופרסל, מנסה לארגן משקיעים לרכישת השליטה בחברה. הגופים שעמם תיקשר אברכהן לא החלו, ככל הידוע, לרכוש מניות ברמה שתספיק להפוך אותם לבעלי המניות הגדולים בחברה בסדר הגודל שדלק מציעה.
הפנייה לדירקטוריון שופרסל נעשתה בידי בעלי המניות של דלק ישראל, שהיא חברה פרטית הנערכת להנפקה לפי שווי של 1.2 מיליארד שקל. בעלי המניות הם: אבי לוי, יו"ר להב אל.אר; חברת בג"מ של אורי מנצור; איש העסקים אלי להב, שייסד בזמנו את מחסני להב; איליק רוז'נסקי; וכן דלק קבוצה שבשליטת יצחק תשובה.
דלק ישראל מחזיקה ב־240 תחנות תדלוק וב־210 חנויות נוחות תחת המותג מנטה, וכן ברשת בתי הקפה ג'ו, ובמניות מארגנת המופעים זאפה ורשת המזון ברגר קינג. לשתי החברות סינרגיה משמעותית, ולפחות חלק מהגופים המוסדיים שמחזיקים במניות שופרסל מכירים את הרעיון והביעו בו עניין חיובי. דירקטוריון שופרסל ידון בהצעה בימים הקרובים. הצעה דומה, אך הרבה פחות אטרקטיבית, הוגשה לפני כשבועיים בידי האחים שלמה ויוסף אמיר, בעלי השליטה בפרשמרקט, אבל היא הוסרה כעבור יומיים בשל התנגדות פז.
דלק מציעה להזרים 100 מיליון שקל במזומן לקופת שופרסל בשלב ראשון בעסקה ולמזג את דלק כולה לתוך ענקית הקמעונאות. תמורת המניות שתעביר במיזוג יקבלו, כאמור, בעלי המניות של דלק ישראל 11%–12% ממניות שופרסל.
בניגוד להצעת האחים אמיר, ההצעה הנוכחית עשויה לזכות בתמיכת דירקטוריון שופרסל, כי ההתניות בה מועטות והדרישות ריאליות. שילוב של חברת תחנות תדלוק, מהגדולות בארץ, עם 210 חנויות נוחות, רשת בתי קפה ומועדון צרכנות גדול, שישתלב עם מועדון הצרכנות הענק של שופרסל, הוא הצעה שהדירקטוריון יתקשה לסרב לה.
עם זאת, המכשול העיקרי לעסקה עלול להתעורר דווקא ברשות התחרות, שעשויה לראות בחברה הממוזגת "ענק" גדול מדי לממדי מדינה קטנה כמו ישראל. מצד שני, כניסתה של רשת קארפור הצרפתית לישראל, והתרחבות עסקיהם של האחים זלקינד יכולים להיות שיקול להעמדת תחרות לעסקיהם של השניים, שמחזיקים בחברת הגז סופרגז. "השלם גדול מסך חלקיו בעסקה כזו", אמר אבי לוי לגורמים שעמם שוחח על ההצעה.
החברה הממוזגת תרכז מחזור של 20 מיליארד שקל. הסינרגיה בין החברות צפויה להתבטא בכך שרשת מנטה תיהנה מכוח הקנייה של שופרסל, להיצע המוצרים בסניפיה יתווספו מוצרי המותג הפרטי של שופרסל ומועדון הלקוחות יגדל. שופרסל תוכל להכניס את קפה ג'ו לסופרמרקטים שלה, וזאפה תשתלב במועדון הלקוחות הגדול של שופרסל.
המוסדיים מנהלים שיחות גם עם קרסו מוטורס
אך הכדור נמצא בידי ששת הגופים המוסדיים, שמחזיקים בכ־60% ממניות שופרסל: בית ההשקעות אלטשולר שחם, וחברות הביטוח מגדל, כלל, הראל, מנורה מבטחים והפניקס. כל אחד מאלה מחזיק בנתח של כ־10% מהון המניות של החברה.
גופים אלה מנהלים בימים אלה שיחות גם מול קרסו מוטורס, חברת הרכב של משפחת קרסו, שמעונינת אף היא בנתח מהותי משופרסל, כדי להשתלט עליה. קרסו טרם החלה באיסוף מניות של החברה.
שופרסל נתונה בימים אלה בעיצומו של מאבק איתנים בין המנכ"ל היוצא איציק אברכהן לבין היו"ר שהוביל להדחתו יקי ודמני, כשעיקר הטענות של ודמני ושל דירקטורים שתמכו בו הן שאברכהן לא הצליח בשנים האחרונות להשיא ערך לבעלי המניות, נכשל בתחום הנון־פוד והעלה את הוצאות המטה באופן מוגזם. טענה נוספת ומשמעותית היא שאברכהן השליט שלטון יחיד בחברה, וכי המנהלים שכיהנו תחתיו היו, למעשה, כאלה שהוא ניווט את מהלכיהם מבלי שהם נקטו גישה עצמאית. נגד ודמני הביעו המוסדיים ביקורת על מינויו של עופר בלוך למנכ"ל, בטענה שהוא נעשה על רקע אישי ולא מקצועי, לדבריהם, מאחר שבלוך חסר נסיון קמעונאי.
צחי אבו מחזיק ב־3% ממניות שופרסל וצבי ויליגר ב־1.5%. מניות שופרסל ולהב אל.אר צפויות להגיב מחר במסחר להצעה.
אם העסקה אכן תצא לפועל, הרי שתהיה כאן סגירת מעגל היסטורית. שופרסל היתה עד שנת 1998 בשליטת קבוצת דלק, שנשלטה בידי אי.די.בי של משפחת רקנאטי. בתחילת 1998 ביצע יצחק תשובה השתלטות עוינת על קבוצת דלק וחטף למשפחת רקנאטי את השליטה בחברה.
דלק לא רק ריכזה את עסקי תחנות התדלוק של הקבוצה, אלא באמצעותה החזיקה קבוצת אי.די.בי בשתי אחזקות בורסאיות — דלק רכב ושופרסל. בניסיון להציל חלק מכבודם האבוד, יצאו הרקנאטים למאבק בתשובה. כדי להשאיר בידיהם את השליטה בשופרסל — שחלקה הוחזק אז באמצעות דלק וחלק הוחזק ישירות באמצעות החברה־הבת של אי.די.בי, דיסקונט השקעות — הם מיהרו להגדיל את אחזקותיהם בשופרסל, וכך הפכו, למעשה, את דלק לבעלת מניות מיעוט ברשת הקמעונאות. תשובה, בתגובה, ויתר על האחזקות של דלק בשופרסל, ומכר אותן למשפחת רקנאטי.
לימים נפרדה דלק מעסקי יבוא הרכב ומעסקי תחנות התדלוק שלה, כשהאחרונות נמכרו לקבוצת להב אל.אר שבשליטת אלי להב, שכעת מבקש לרכוש את השליטה בשופרסל. אם העסקה תצא לפועל, תחזור שופרסל להיות תחת כנפיה של דלק.