סגור

בלעדי לכלכליסט
העסקה עם בן־משה נפלה, נוריאל בדרך למכירת פריץ לשפיר

מוטי בן־משה היה אמור להיות האיש שיחלץ את בעל השליטה בחברת השילוח פריץ מהשותפות עם קרן ארבל, שהתפוצצה, אבל העסקה עלתה על שרטון. נוריאל חייב לקרן 160 מיליון שקל, ויחפש רוכש אחר שיסייע

מהפך במכירתה של חברת השילוח פריץ. לכלכליסט נודע כי העסקה למכירת החברה למוטי בן־משה ואלון רבוע כחול שבשליטתו עלתה על שרטון; בעל השליטה אבשלום נוריאל עומד למכור את החברה לרוכש אחר — ככל הנראה שפיר הנדסה שבשליטתה של משפחת שפירא.
שפיר נסחרת בשווי של קרוב ל־9 מיליארד שקל בבורסה בתל אביב, והיא אחת מארבע חברות התשתיות הגדולות בארץ. אין לה נוכחות בתחום השילוח ועם קופת מזומנים דשנה, היא מחפשת רכישות חדשות.
1 צפייה בגלריה
מימין: אבשלום נוריאל ו מוטי בן־משה
מימין: אבשלום נוריאל ו מוטי בן־משה
מימין: בעל השליטה בפריץ אבשלום נוריאל ומוטי בן־משה. חברו לאחר בוררות
(צילומים: אוראל כהן, ראובן שוורץ)
באפריל האחרון נחשף בכלכליסט כי רבוע כחול ובן־משה חתמו על עסקה לרכישת 80% מחברת פריץ לפי שווי של כ־200 מיליון שקל. על פי מתווה העסקה, רבוע כחול תוכננה ליצוק לתוך פריץ את פעילות הלוגיסטיקה שלה, שמרוכזת בחברת ביו־לוגיסטיקה המוערכת בשווי של 95–150 מיליון שקל. לחברה זו שטחי אחסון המתפרשים על 30 אלף מ"ר.
בן־משה בא לפתור לנוריאל את הקושי מול קרן ארבל
בעסקה זו חילץ בן־משה את נוריאל ממערכת היחסים העכורה שנוצרה בינו לבין קרן החוב ארבל, בראשות אמיר הסל, שמידיה נטל הלוואה. לנוריאל עמדה התחייבות של 160 מיליון שקל לקרן ארבל. נוריאל נטל את ההלוואה מארבל לפני שנה וחצי, כדי לרכוש את חלקה של קרן פורטיסימו בפריץ (50%) ולהפוך לבעלים יחיד. פורטיסימו רכשה את המניות ב־2018, ובמהלך חריג מכרה אותן חזרה לנוריאל באותו מחיר, שנה לאחר מכן.
יחסי נוריאל עם ארבל עלו על שרטון, ובדצמבר האחרון — לאחר שהקרן העלתה טענות קשות לגבי התנהלותו מול החברה — פנו הצדדים לבוררות חשאית בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין. בבוררות סוכם כי נוריאל יכניס משקיע לחברה במקום ארבל עד ערב פסח — ובן־משה ורבוע כחול היו המשקיע הזה, עד השבוע.
חודש וחצי לאחר חתימת העסקה, רכש בן־משה מחצית מההלוואה של ארבל לנוריאל והמשיך בבדיקות הנאותות לטובת השלמת העסקה עם נוריאל. הצדדים לא הגיעו לעמק השווה, ונוריאל פנה לחפש רוכש אחר בשוק.
עד סוף השבוע צפויה ההלוואה של 160 מיליון שקל לארבל ולבן־משה להיפרע, והמניות יועברו לנוריאל וממנו כנראה לשפיר.
חילוקי דעות קודמים בין נוריאל לקרן פורטיסימו
נוריאל רכש את השליטה בחברת השילוח ב־2006. באותה העת הסתכם מחזור המכירות של החברה ב־100 מיליון שקל, ושוויה הוערך ב־80 מיליון דולר. בשנת 2018 מכר נוריאל 50% ממניות החברה לקרן פורטיסימו לפי שווי של 400 מיליון שקל. פחות משנה לאחר מכן התגלעו חילוקי דעות קשים בין פורטיסימו ויובל כהן, העומד בראשה, לבין נוריאל, שבסיומם החליטו הצדדים להיפרד.
קרן ארבל נכנסה לנעלי פורטיסימו ורכשה את מניותיה תמורת 150 מיליון שקל: 43 מיליון במזומן, וארבעה תשלומים של 26.5 מיליון שקל מדי שנה. לאחר הסכסוך הקשה, שבמהלכו ביקשה ארבל למנות כונס נכסים לחברה, ובתום הבוררות, יצא נוריאל לחפש משקיעים וחבר לבן־משה.
פריץ היא החברה השנייה בגודלה בשוק המקומי במונחי נתח שוק, כך על פי מצגת של נוריאל למשקיעים פוטנציאלים מפברואר. שוק השילוח הישראלי מגלגל כ־10 מיליארד שקל בשנה, ופועלות בו 12 חברות בולטות, שמחזיקות יחד ב־65% ממנו. הנתח של פריץ עומד על 11.1% — בפער קטן אחרי פליינג קרגו עם 12.2% מהשוק.