טופ גאם רוצה לגייס 200 מיליון שקל כדי לנגוס בשוק של 6 מיליארד דולר
טופ גאם רוצה לגייס 200 מיליון שקל כדי לנגוס בשוק של 6 מיליארד דולר
החברה משדרות, שמייצרת סוכריות גומי שמשמשות גם כתוספי תזונה, מתכננת לגייס 150‑200 מיליון שקל בבורסת ת"א לפי שווי של 600‑700 מיליון שקל. השוק שבו פועלת החברה מגלגל 6 מיליארד דולר וצומח בקצב של 16% בשנה. ברבעון הראשון של 2021 טופ גאם הציגה הכנסות של 24 מיליון שקל, שמשקפים צמיחה בקצב שנתי של 18%. השווי המבוקש משקף מכפיל EBITDA של 45
מתמודדת חדשה על לב המשקיעים באחוזת בית. יצרנית הממתקים טופ גאם, שנכנסה לפני כמה שנים לתחום תוספי התזונה, מתכננת להנפיק ולגייס בין 150 ל־200 מיליון שקל לפי שווי שנע בין 600 ל־700 מיליון שקל.
זאת, במטרה להקים מפעלים נוספים ולהרחיב את פעילותה בחו"ל. החתמים שמובילים את ההנפקה הם פועלים IBI, דיסקונט חיתום ואפסילון.
החברה שהוקמה ב־2004 בתור יצרנית ממתקים עדיין מייצרת סוכריות גומי "מסורתיות", אך נכנסה לתחום תוספי התזונה לפני חמש שנים. החברה פיתחה סוכריות ללא תוספת סוכר, ממתיקים מלאכותיים וצבעי מאכל, שמבוססות על חומרים טבעיים וסיבים תזונתיים.
מתחרותיה העיקריות הן סנטה קרוז מארה"ב, היצרנית הגדולה בענף, עם מכירות של 450 מיליון דולר בשנה; איינדה סיריו הגרמנית שנרכשה על ידי סיריו הסינית; בטרה, בטר נוטרינשס וויוה 5 האמריקאיות; והרבלנד ההולנדית.
שוק תוספי תזונה בעולם מגלגל מחזור שנתי של 56 מיליארד דולר נכון ל־2020. באותה שנה צמח השוק בקצב מואץ של 14.5%, לעומת ממוצע שנתי של 6%, על רקע מגפת הקורונה. מתן תוספי תזונה באמצעות מזון — כמו בצורה של סוכריות גומי — הוא תת־שוק שהיקפו 6 מיליארד דולר בשנה, וצומח בקצב של 16% בשנה.
טופ גאם מתכננת לפנות לתת־תחום באותו שוק, שבו היא תמכור את הסוכריות שלה כמותג פרימיום לעסקים אחרים (B2B). שישלבו אותן במוצריהן . שוק זה מגלגל כ־1.5 מיליארד דולר בשנה.
המטרה: מפעל בארה"ב
החברה מפעילה כיום מפעל בשדרות, ומתכננת להשתמש בתמורת כספי ההנפקה להקמת מפעל נוסף בשדרות ובהמשך גם להקים או לרכוש מפעל בארה"ב. בחברה מתכננים שהמפעל בארה"ב יוכל להתחיל לפעול עד סוף 2023. החברה מתכוננת לייצור תחת הרגולציה המחמירה של רשות המזון והתרופות בארה"ב, ה־FDA, במטרה לייצר סוכריות גומי שישולבו עם תרופות ללא מרשם (OTC), כגון אקמול לילדים או תוסף השינה מלטונין.
מבנה השליטה ערב ההנפקה בחברה מורכב משלושה גופים, שלכל אחד ממנו שליש מהון המניות. חברה בשליטת רועי לוסטרניק מחזיקה ב־33.33% מהון המניות, וכך גם חברה של חי חיון. השליש האחרון מוחזק בידי שותפות מוגבלת, שבה חברות קרן הפרייבט אקוויטי AP, מורי ארקין באמצעות ארקין תקשורת ודיסקונט קפיטל. בשנה האחרונה השקיעה קרן AP בחברה 42 מיליון שקל לפי שווי של 280 מיליון שקל אחרי הכסף.
לעובדים בכירים, כגון המנכ"ל עמיחי בר ניר ואחרים, הוקצו כתבי אופציות, שבהנחת דילול מלא יהוו כ־4% מהון המניות של החברה ויקטינו את חלקם של בעלי המניות האחרים ל־32% כ"א.
טופ גאם ביצעה חלוקת דיבידנד בסוף אוגוסט אשתקד וחילקה לבעלי המניות 2.4 מיליון שקל. בתחילת השבוע קבע הדירקטוריון מדיניות חלוקה עתידית של עד 50% מהרווח הנקי השנתי לאחר מס. מדיניות זו רלבנטית משום שטופ גאם עברה לרווח ב־2020.
החברה סיכמה את השנה שעברה עם הכנסות בהיקף של 82.3 מיליון שקל ורווח נקי של 2.68 מיליון שקל. משמעות הדבר שהחברה מבקשת, בהנחה של שווי של 700 מיליון שקל, מכפיל של 261 על הרווח הנקי.
הסיבה למכפיל נובעת מכך שטופ גאם מכוונת לקצבי צמיחה מהירים. בשלוש השנים האחרונות צמחו המכירות שלה ב־25%, והיקף המכירות לתחום תוספי התזונה גדל בקצב מהיר יותר.
מכירות תוספי התזונה זינקו
את הרבעון הראשון של 2021 סיימה טופ גאם עם הכנסות של 24.2 מיליון שקל לעומת 17.5 מיליון שקל ברבעון המקביל, צמיחה של 38%. מכירות תוספי התזונה זינקו מ־3.6 מיליון שקל ב־2019 ל־31.9 מיליון שקל ב־2020. מכירות הסוכריות רגילות עמדו על 62.7 מיליון שקל ב־2019, מול מכירות של 50.4 מיליון שקל בשנת 2020.
עלות שכרו של המנכ"ל עמיחי בר ניר ב־2020 עמדה על 2.35 מיליון שקל, הגבוהה בארגון. תנאיו כוללים משכורת בעלות של 978 אלף שקל, מענק של 236 אלף שקל, תשלום מבוסס מניות של כמיליון שקל והוצאות אחרות של 110 אלף שקל. בתחילת השבוע אישר לו הדירקטוריון משכורת 13 ומענק הנפקה של עד שלוש משכורות. הדירקטוריון מתכנן מענקי הנפקה של עד 2.1 מיליון שקל לנושאי משרה.