החברות הישראליות שמנסות לרכוב על ההצלחה של ג'ף בזוס
החברות הישראליות שמנסות לרכוב על ההצלחה של ג'ף בזוס
נלה דיגיטל ואפסלון ברנדס הן שתי חברות חדשות בבורסת ת"א, שחברו לשלדים בורסאיים, במטרה לעלות על גל המסחר המקוון, שגואה במיוחד מאז משבר הקורונה. למרות הכנסות מזעריות והפסד בשורה התחתונה, שוויין חצה את רף 100 מיליון השקלים
משבר הקורונה והגבלות התנועה והריחוק החברתי שהוטלו בעקבותיו, האיצו את התרחבות המסחר באינטרנט. על רקע התופעה הזאת הופיעו לאחרונה בבורסה לניירות ערך בתל אביב שתי חברות חדשות, אפסלון ברנדס ונלה דיגיטל , שמנסות לעלות על הגל של המסחר המקוון בכלל וזה של אמזון בפרט.
שתי החברות לא הצטרפו לבורסה בדלת הראשית, קרי באמצעות הנפקה ראשונה של מניות (IPO), כפי שעשו 87 חברות אחרות ב־2020 ובמחצית הראשונה של 2021. אפסלון הוכנסה לתוך השלד הבורסאי של חברת צירון בתי זיקוק, והפעילות של נלה נובטת על חורבותיה של שפע ימים, שהסדר הנושים שלה אושר באפריל אשתקד.
היות שכך, בדו"חות הכספיים האחרונים של נלה הופיעה הערת עסק חי, ובאלו של אפסלון רואי החשבון מפנים את תשומת הלב למצבה של החברה.
התוצאות העסקיות של שתי החברות ב־2020 מעידות על שלב מוקדם של פעילות. ההכנסות של אפסלון הסתכמו ב־2.6 מיליון דולר וההפסד בשורה התחתונה הסתכם ב־0.7 מיליון דולר; ואילו נלה רשמה הכנסות מזעריות של 193 אלף שקל והפסד של 0.8 מיליון שקל. אם לשפוט לפי השורה העליונה והשורה התחתונה של אפסלון ונלה, באמזון יש כמות עצומה של חנויות שהשורה העליונה שלהן גדולה מההכנסה המצרפית של אפסלון ונלה גם יחד, ושבשורה התחתונה מניבות רווחים. זאת, בניגוד להפסדים של שתי החברות הציבוריות בבורסה.
למרות זאת, שווי השוק של כל אחת מהחברות חוצה את רף 100 מיליון השקלים, וזה עוד לפני שאופציות הניתנות להמרה למניות שנכנסו לכסף נלקחו בחשבון. השווי של אפסלון ונלה לא נגזר מהביצועים הנוכחיים שלהן, אלא מהפוטנציאל שחלק מהמשקיעים בשוק ההון מייחסים להן. השווי מגלם את הציפיות של המשקיעים להתגשמות החלומות של ההנהלות. בין בעלי העניין בחברת נלה נמצאות הקרן ארביטראז' ואליו (11.7%) ופסגות קומפס (7.8%). באפסלון בולטים בתי ההשקעות מור (11.5%), אקסלנס (6.7%) ופסגות (5%).
השבחת חנויות סחר מקוון
לחברת אפסלון שלושה תחומי פעילות: פעילות סחר עצמית שבמסגרתה החברה עוסקת בהקמה, רכישה, השבחה ותפעול פעילות סחר במסגרת Amazon Marketplace; פעילות כלי תוכנה לסוחרי אמזון, שכוללת פיתוח כלים טכנולוגיים לניהול חנויות באתר אמזון; ופעילות בתחום השירותים, שבמסגרתה אפסלון עוסקת במתן שירותי ייעוץ וערעור לסוחרים באמזון שהחנויות שלהם נחסמו, בטענה שחרגו ממדיניות וכללי השימוש.
הנהלת אפסלון מתמקדת בתחום פעילות הסחר העצמית באמזון, שמהווה את מנוע הצמיחה המרכזי של החברה. אפסלון רוכשת חנויות שבהן היא מזהה פוטנציאל צמיחה והשבחה לפי מכפיל של פי 3 על הרווח לפני מס. כך, לדוגמה, ביוני 2020 אפסלון שילמה 570 אלף דולר עבור חנות שהרווח השנתי שלה הסתכם ב־190 אלף דולר. בתחילת החודש אפסלון פרסמה דיווח ובו נתונים המצביעים על שיפור בביצועי המוצרים שהחברה השיקה בחנויותיה באמזון. ההכנסות של אפסלון בקטגוריית מוצרי הבית והגינה צמחו בחמשת החודשים הראשונים של השנה ב־156% והסתכמו ב־1.8 מיליון דולר, וההכנסות בקטגוריית הבית והמטבח צמחו ב־190% והסתכמו ב־0.5 מיליון דולר.
גם לנלה שלושה תחומי פעילות. נלה מחזיקה ב־51% ובאופציה לעלות ל־70% מספוטנגו ‑ פלטפורמה להשקת חנויות פופ־אפ לטווח קצר. נכון להיום, לספוטנגו 12 חנויות פעילות בישראל, לרבות הסכם פיילוט עם קניוני עזריאלי להקמת חלל פופ־אפ ראשון בקניון עזריאלי בגבעתיים שיארח מותגים מתחלפים. היעד של נלה הוא לצאת עם הפעילות של ספוטנגו גם לחו"ל במהלך השנה.
בנוסף לכך, נלה התקשרה בהסכם עם חברת ערך פיננסים כהלכה (חברה ציבורית שגם היא נסחרת בבורסה בתל אביב) להקמת קיארה, חברה חדשה שמטרתה להעמיד הלוואות ומימון לסוחרי E-Commerce. קיארה צפויה להתחיל לפעול ולהעמיד אשראי בהמשך השנה. הפעילות השלישית של נלה דומה במהותה לפעילות המרכזית של אפסלון והיא מבוססת על פיתוח מותגים פרטיים ורכישת מותגים נוספים שנמכרים בפלטפורמות המסחר המקוונות השונות.
המכפילים עולים ושווי החנויות קופץ
אפסלון ונלה לא המציאו את הגלגל. הן מצטרפות לחברות נוספות מרחבי העולם, שלוטשות עיניים לעבר חנויות שמוכרות את מרכולתן באמזון. הביקוש לחנויות עם פוטנציאל צמיחה משנה את התמחור, באופן שבו המכפילים הנדרשים עולים והשווי של החנויות קופץ. זה הופך את החנויות שאפסלון ונלה מבקשות לרכוש ליקרות יותר.
הפוטנציאל שטמון בפעילות באמזון לא מגיע בלי סיכון. לא בכדי רואי החשבון של אפסלון מפנים את תשומת הלב לכך שכל שינוי, זמני או קבוע, בפלטפורמת המסחר של אמזון שיש בו בכדי להשפיע על ביצועי מכירה בפלטפורמה, עשוי להשפיע באופן מהותי על מצבה הכספי של הקבוצה ועל תוצאותיה.
למעשה, ככל שהפלטפורמה של אמזון נעשית גדולה יותר, כך היא נעשית מסוכנת יותר. אפסלון ונלה ייבחנו ביכולת שלהן להשביח את החנויות והמותגים שכל אחת מהן מוכרת באופן מקוון, ולא פחות חשוב מכך, לעשות זאת מבלי להפר את הכללים המשתנים של אמזון.