בלעדיליברה תנסה להנפיק בת"א לפי שווי של 400 מיליון שקל
בלעדי
ליברה תנסה להנפיק בת"א לפי שווי של 400 מיליון שקל
חברת הביטוח הדיגיטלי שייסדה אתי אלישקוב עברה לרווח בשנת 2020, פחות משלוש שנים מהקמתה, וכעת מבקשת לגייס בבורסה 100-50 מיליון שקל. ליברה מחלקת חלק מהרווחים למבוטחים שלה, ועד היום חילקה להם 9 מיליון שקל
אל גל ההנפקות בבורסת תל אביב מצטרפת חברת הביטוח הדיגיטלי ליברה. ל"כלכליסט" נודע כי ליברה תנסה לגייס 100-50 מיליון שקל לפי שווי של 400 מיליון שקל במהלך השבועות הקרובים.
ההנפקה של ליברה מגיעה אחרי שבפברואר הונפקה חברת ביטוח דיגיטלי אחרת, ווישור. גם זו כיוונה לשווי של 400 מיליון שקל אבל הצליחה לגייס 85 מיליון שקל לפי שווי של 300 מיליון שקל בלבד לפני הכסף. מאז עלתה המניה ביותר מ־25% והיא נסחרת כיום לפי שווי של 482 מיליון שקל.
ליברה הוקמה בדצמבר 2017 על ידי אתי אלישקוב, המנכ"לית ובעלת השליטה המחזיקה 46.8% ממניות החברה. לפי הערכות השקיעה אלשיקוב בהקמת החברה כ־20 מיליון שקל.
בין המשקיעים הבולטים בחברה: בית ההשקעות אלטשולר שחם, הזכיינית קשת ודסק"ש, שתי האחרונות מחזיקות בכ־5% מהמניות כל אחת. ליברה שואפת להפוך לחברה ציבורית כדי לפזר מניות בין משקיעים ולא מתוך צורך במזומן, ותעשה את המהלך על בסיס דו"חות 2020.
מבקשת שווי של יותר מפי 11 מהונה העצמי
החברה החלה לשווק פוליסות ביטוח דירה ברבעון הראשון של 2019 בהשקה שקטה, ובהמשך התרחבה לביטוחי הרכוש והרכב. בחודש שעבר החלה לבטח גם עסקים קטנים כולל הרחבה לביטוחים כגון צד ג', אחריות מוצר, אחריות מקצועית, ביטוח סייבר וכדומה. החברה תציע בעתיד הקרוב גם פוליסות ביטוח לנסיעות לחו"ל ופוליסות ביטוח רכב למוניות.
ליברה שפרסמה במרץ את תוצאותיה ל־2020, עברה בשנה זו לרווח — פחות משלוש שנים לאחר שהוקמה. הפרמיות ברוטו הסתכמו במהלך 2020 ב־178.6 מיליון שקל, לעומת 85.6 מיליון שקל בתקופה המקבילה.
הרווח הכולל של החברה לפני מס עמד ב־2020 על 5.2 מיליון שקל, לעומת הפסד של 5.3 מיליון שקל שנה קודם לכן. הרווח הכולל לאחר מס הסתכם ב־3.3 מיליון שקל, לעומת הפסד של 2.2 מיליון שקל ב־2019. בחברה ציינו עם פרסום הדו"חות כי התוצאות הכספיות החיוביות נובעות מעלייה בפעילות הניודים בביטוחי רכב (טיפול בבירוקרטיה שכרוכה במעבר מחברה לחברה). סך הפרמיות בשייר, כלומר ההכנסות לחברה לאחר שמבטחי המשנה לקחו את חלקם, עמד ב־2020 על 44 מיליון שקל, לעומת 17 מיליון שקל בשנת 2019.
ליברה מבקשת שווי של יותר מפי 11 מהונה העצמי שעמד בסוף 2020 על 35.6 מיליון שקל. הון זה גדל לאחר שעמד ב־2019 על 21.9 מיליון שקל, עלייה שנבעה בין היתר מהקצאת מניות של 10.4 מיליון שקל. לשם השוואה, ווישור נסחרת לפי מכפיל הון של 17.7. חברות הביטוח הגדולות והמסורתיות נסחרות לפי מכפילי הון נמוכים משמעותית, שנעים סביב 1. כלומר, סביב ההון העצמי שלהן.
בדומה למודל של למונייד האמריקאית, ליברה מחלקת חלק מרווחיה למבוטחים שלה, ועד היום חילקה להם 9 מיליון שקל. בימים אלה ליברה נמצאת בתהליכי רישום ואישור פטנט מתקדמים בארה"ב בנוגע לארנק דיגיטלי ולמטבע ה"ליברות", שבאמצעותו משתפת החברה את מבוטחיה ברווחים.
היעד: שינוי כללי המשחק בענף הביטוח
באתר החברה מצויין כי היא קמה מתוך מחויבות לשמירה על ערכים של הוגנות וצדק, ובמטרה לשנות את כללי המשחק בענף הביטוח. מאז הקמתה ביצעה ליברה כמה מהלכים משמעותיים בענף, החל משינוי מודל התמחור והחדרת תמחור ביטוח רכב מבוסס קילומטראז', דרך הצעת רכב חליפי עד מקום התאונה, התחייבות לתשלום תביעות מהיר תוך 48 שעות, ועד הובלת מהפכת ניודים בביטוח רכב.
ליברה, שקיבלה את אישור רשות שוק ההון לפעול באוקטובר 2018, פועלת כיום בתחום ביטוחי רכב, דירה, נסיעות לחו"ל וביטוח עסקים באמצעים דיגיטליים בלבד. לליברה כיום כ־100 אלף מבוטחים ו־200 אלף פוליסות. אלה ממוקדות בלקוחות פרטיים בלבד ולא בציי רכב, המבוטחים בחברות הביטוח המסורתיות הגדולות. ליברה עושה שימוש במערכת שפיתחה, המאפשרת לה ליישם מודלים אקטוארים פרסונליים, ומאפשרת גמישות ומהירות בהטמעת שינויים וכיסויים. החברה נשענת על מודלים של בינה מלאכותית, המאפשרים לה לחזות סיכויי נטישה, סיכויי רכישה, חיתום מדויק, חישוב תעריף מותאם ועוד. החברה נחשבת לבעלת מנגנון רזה ויעיל יחסית, אם כי היא נמצאת בתחילת דרכה. בהזדמנויות שונות טענה החברה כי 90% מלקוחותיה מחדשים את הביטוח בחברה.