סגור

בלעדי לכלכליסט
משפחת שמלצר נערכת להנפקת שלמה ביטוח ב-1.5 מיליארד שקל

השווי שאליו מכוונת שלמה אחזקות בהנפקה מגלם לחברת הביטוח שבבעלותה מכפיל של פי 3 על ההון, בעוד 5 חברות הביטוח הגדולות נסחרות במכפיל של עד 1 על ההון. ההנפקה מתוכננת להיערך במהלך אוגוסט על בסיס דו"חות הרבעון הראשון של 2020

משפחת שמלצר נערכת להנפקת של חברת הביטוח שלה, שלמה ביטוח. ל"כלכליסט" נודע כי שמלצר אחזקות שמחזיקה בבעלות (100%) על שלמה ביטוח, נערכת להנפקת חברת הביטוח במהלך אוגוסט לפי דו"חות הרבעון הראשון של 2020 לפי שווי של 1.5 מיליארד שקל.
השווי שאליו שואפת משפחת שמלצר, בראשות עתליה, אלמנתו של שלמה שמלצר ובעלת השליטה (100%) בקבוצה, ובנה אסי שמלצר, מנכ"ל חברת האחזקות, הוא השישי בגובהו בתחום, ולפניו רק חמש חברות הביטוח הגדולות - הפניקס שהגיעה אתמול לשווי של 8 מיליארד שקל; הראל עם שווי של 7.4 מיליארד שקל; מנורה (4.4 מיליארד שקל); כלל (4.36 מיליארד שקל); ומגדל שנסחרת בשווי של כ־5 מיליארד שקל.
אם תשיג את השווי המבוקש בהנפקה, אם זו תושלם, שלמה ביטוח תעקוף את איילון שנסחרת בשווי 480 מיליון שקל. בנוסף, השווי שאליו מכוונת החברה בהנפקה מגלם מכפיל של פי 3 על ההון, בעוד חברות הביטוח הגדולות נסחרות במכפיל של עד 1 על ההון. עם זאת, בקבוצה טוענים שהמכפיל הריאלי הוא מכפיל הרווח, ורווחיות החברה היא סביב 100 מיליון שקל בשנה, כאשר, לדבריהם, שלמה ביטוח נחשבת לחברה רזה מבחינת כוח אדם והוצאות.
4 צפייה בגלריה
אורי אומיד מנכ"ל שלמה ביטוח
אורי אומיד מנכ"ל שלמה ביטוח
אורי אומיד, מנכ"ל שלמה ביטוח. הרוח החיה מאחורי החברה
(צילום: שי שבי)
שלמה ביטוח הוקמה ב־2006 בידי אבי המשפחה שלמה שמלצר, שנפטר ב־2014, והחלה לפעול ב־2008. החברה פועלת בתחום הביטוח האלמנטרי, וכמעט כל פעילותה נעשית באמצעות סוכני ביטוח שלטובת הקשר מולם היא מפנה משאבים לא מעטים. בדו"חות החברה מצויין כי היא "רואה חשיבות אסטרטגית לשיתוף הפעולה עם הסוכנים ובהמשך ערוץ הפצה בלעדי של סוכנים, תוך כניסה לעולם דיגיטציה בשיתוף עם הסוכנים, וכן בשיפור ושדרוג מערכות התפעול ומערך השירות בחברה".
רכב, ספנות, תעשייה ונדל"ן
שלמה אחזקות מחזיקה בציי רכב גדולים להשכרה וליסינג; במספנות ישראל שליד נמל חיפה; היא שולטת (63%) באפקון התעשייתית שפועלת בכמה תחומים; ופועלת בתחום הנדל"ן והלוגיסטיקה באמצעות חברת האג"ח ש.י.ר נדל"ן (100%). עסקיה המגוונים של הקבוצה מאפשרים לחברת הביטוח לעמוד על רגליה גם באמצעות ביטוח של נכסי הקבוצה. בנוסף לעסקי הביטוח מחזיקה שלמה ביטוח פועלת גם בתחום הנדל"ן ויש לה נכסים בישראל, גרמניה, הולנד ומדינות נוספות בשווי של מאות מיליוני שקלים, כשחלק מהפעילות באירופה נעשית עם אספן של רוני צארום.
4 צפייה בגלריה
אסי שמלצר יו"ר קבוצת שלמה אחזקות 23.5.21
אסי שמלצר יו"ר קבוצת שלמה אחזקות 23.5.21
אסי שמלצר, מנכ"ל שלמה אחזקות. המכפיל הריאלי הוא מכפיל הרווח
(צילום: אוראל כהן)

4 צפייה בגלריה
אינפו התוצאות השנתיות של שלמה ביטוח
אינפו התוצאות השנתיות של שלמה ביטוח
אינפו התוצאות השנתיות של שלמה ביטוח
שלמה ביטוח מחזיקה בנתח של 6% משוק הביטוח הכללי בארץ. פעילות החברה בתחום הרכב כוללת ביטוחי חובה וביטוח רכב רכוש (צד ג'), ובמסגרתה היא מבטחת גם את ציי הרכב של הקבוצה. עם זאת, החברה מדגישה בדו"חות כי אין לה תלות בחברות־האחיות שלמה רכב ושלמה תחבורה ועיקר ביטוחי החברה הם פרטיים ולא קולקטיב. בנוסף עוסקת שלמה ביטוח בביטוח מקיף לדירות בהיקפים לא מהותיים ובביטוח תאונות אישיות ובתי עסק בהיקפים זניחים. את רשיון המבטח קיבלה שלמה ביטוח מידי רשות שוק ההון ב־2008. שלמה ביטוח חילקה דיבידנד של 15 מיליון שקל במרץ 2020, ודיבידנד נוסף של 35 מיליון שקל במרץ 2021, כאשר לפי החברה מדיניות החלוקה שלה היא של לא יותר מ־50% מהרווחים שלה.
יו"ר שלמה ביטוח הוא רו"ח ישראל פיקהולץ, שהיה בעבר בפירמת BDO זיו האפט, ואילו הרוח החיה בפעילות הוא אורי אומיד המנכ"ל שעלות שכרו ב־2020 עמדה על 3.6 מיליון שקל. המשנה למנכ"ל, טובי שמלצר, משך ב־2020 שכר בעלות של 2.2 מיליון שקל. שלמה ביטוח היא חברה צומחת והתשואה להון שלה עמדה ב־2019 על 39%. חברת הביטוח מעסיקה 272 עובדים מתוך 1,393 עובדי הקבוצה כולה.
הפרמיות עלו ההכנסות ירדו
2020 היתה שנת שיא מבחינת הפרמיות בשלמה ביטוח, שעמדו על יותר מ־1.4 מיליארד שקל באותה שנה, עלייה של 15% לעומת 2019, אז גבתה פרמיות של 1.23 מיליארד שקל. עם זאת, ההכנסות ב־2020 ירדו ב־5% לעומת התקופה המקבילה, מ־655 מיליון שקל ל־622 מיליון שקל. העמלות ששילמה והוצאות השיווק עלו ב־7% לעומת התקופה המקבילה, ל־223 מיליון שקל והרווח ב־2020 נחתך ב־43% לעומת התקופה המקבילה, ל־70 מיליון שקל, זאת לעומת רווח של 123 מיליון שקל ב־2019.
4 צפייה בגלריה
טובי שמלצר
טובי שמלצר
טובי שמלצר
(עזרא לוי)

החברה ציינה בדו"חותיה כי הירידה המשמעותית ברווח נבעה מהמפולת בשוק ההון ברבעון הראשון של 2020 בשל מגפת הקורונה, שהקטינה את הרווחים מהשקעות ל־22 מיליון שקל לעומת רווחים מהשקעות של 84 מיליון שקל ב־2019. "העלייה בפרמיה ברוטו ב־2020", נרשמה לפי דו"חות החברה, "חרף התגברות התחרות, שחיקה בתעריפים וכניסת מתחרים חדשים. העלייה נובעת, בין היתר, מגיוס סוכנים והעמקת עבודה עם סוכנים קיימים, המתבטאות בהתקשרות עם מבוטחים חדשים".